Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska jag välja björk eller ask?  (läst 10093 gånger)

Vitis

• Skåne
Ska jag välja björk eller ask?
« skrivet: 16 jun-11 kl 17:46 »
Vet att det finns gamla diskussioner om vilket som är den bästa veden men jag startar en ny tråd ändå.

Har fått erbjudande att handla ett parti ved till hyfsat pris.

Kan välja på björk eller ask till samma pris. Vilket ger mest värme för pengarna?

Shimoda

SV: Ska jag välja björk eller ask?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-11 kl 18:12 »
Hej!

Om man kan lita på den här sidan på nätet http://www.vedinfo.se/Energivaerde-ved.html så har ask något högre energivärde.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 16 jun-11 kl 18:19 »
Ask torkar långsammare, men är tyngre torrt än björk. I vedpanna har vi väl egentligen bara bok, ask och al att jämföra med. Ask och bok är mycket lika, al torkar snabbare, är lättare och har märkbart lägre energiinnehåll per volym. Vi kör ask i vedpannan på vintern när vi är beroende av att få ut max mängd värme från varje inlägg under de timmar vi är hemma/vakna och al på vår och höst när inläggens energiinnehåll spelar mindre roll. Al brinner bra efter att ha torkat en månad, ask behöver ett halvår.

Till kamin hade jag ändå valt björk, den är så vacker och tänder lätt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 jun-11 kl 18:49 »
Ta hälften av var och utvärdera. Vilket är godast - äpplen eller päron... (jag gillar ask)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 jun-11 kl 19:02 »
Ta asken! För varje tillfälle att köpa ask så kommer det passera hundra tillfällen att köpa björk. Passa på och känn på detta trädslag, och bli en erfarenhet rikare.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 jun-11 kl 19:58 »
Lutar åt ask, även om askar är vanligare än björkar i denna vedfattiga landsända. Eller kanske en blandning.

Brukar spara slöjdämnen av veden, fina raka bitar att svarva i. Senast köpte jag alved. Blev många säckar rökspån också när jag högg rent svarvämnena.

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser