Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fostermamma  (läst 2150 gånger)

pita

• -
Fostermamma
« skrivet: 19 jun-11 kl 17:53 »
Hur vanligt är det att hönor tar emot andra kycklingar?

Jag har en höna som bara fick en kyckling, fast hon var glad för den enda lilla :D När jag var på skolavslutning i veckan (dottern går på naturbruksgymn) så fick jag med mig 3 st brahma kycklingar hem, på tre veckor. Enligt läraren så behövde dom värmelampa i ett par veckor till  :-\ hm, det har jag ju ingen fast jag kunde fixa en.

Efter 1 1/2 timme i bil med pipande kycklingar som levt i en plastback med värmelampa kom vi hem. Jaha, nu måste jag fixa en lampa jag får väll ha dom inne huset då ::)

Kollar lite på hönan med kycklingen som är 5 dagar gammal. Äh, jag testar att släppa ner dom tre små och ser vad som händer. Det första dom gör är att springa runt och picka gräs och jaga en stackars insekt ;D hönan gör ingenting, snackar lite. På kvällen när jag gick ut så låg dom tätt intill hönan en timme senare låg dom under :)

Jag tycker att det är helt fantastiskt att en höna bara tar emot främmande kycklingar, dessutom fick dom en mamma att lära sig av (dom är kläckta i kläckare) och den stackars ensamma kycklingen fick nya kullsyskon  :)

Jag är så glad och kan inte sluta att titta på dom, är inte naturen fantastisk :D
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

grodelmusen

• Lycklig Lantlolla
    • Medelpad
SV: Fostermamma
« Svar #1 skrivet: 19 jun-11 kl 23:43 »
Visst är det HÄRLIGT!!! Man blir så lycklig!
Jag har en Dv Kochin dam och en Brahma mamma som turas om att passa på dom små liven. Ligger de inte under den ena så ligger dom tryckt under den andra. Dessa 2 ruvade fram 9 små dunisar tillsammans. Samtidigt hade jag 40 ägg i kläckare. 22 av dessa kom till liv. Naturligtvis började jag titta runt på plats för dessa. Tänkte i mitt stilla sinne att det får bära eller brista. Jag tog alla dunisar och satte ner dessa till mammorna. I början tittade dom stramt på dom små, men mängden på dom var för stor att värja, så nu ligger allihopa under vingarna på mina underbara "mammor"!! Även min vithättade "skolfröken" (jag tycker hon ser ut som en gammal sådan) brukar hjälpa till och köra bort andra höns från dessa kycklingar när hon tycker att dom är besvärliga....
Håller med dig fullständigt!! Det är helt fantastiskt :D
Skogsmulle med naturen som religion

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #2 skrivet: 20 jun-11 kl 07:51 »
Vi puttade under en 5 dagars plymoth rock under en surande hedemorahöna i går kväll och i morse satt hon och kluckade på mellanväggen till dom andra små 4 st så vi tog bort mellanväggen och nu ligger hon och pratar med dom små  men dom håller sig vid värmelampan. Hoppas att hon tar sig an dom små det vore roligt... Men nu verkar hon mest fundersam  :)
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #3 skrivet: 23 jun-11 kl 14:46 »
Vi bytte höna då den första hadde tendenser att picka på dom små
Och surhöna nr 2 fick dom små kycklingarna underputtade sent i går kväll och nu så har hon tagit dom små som sina ;D dom klättrar på henne pickar på kammen och far in och ut in under henne
Och hon bara ligger och pratar mysigt med dom små. Helt otroligt roligt att sitta inne i hönshuset och spana på dom.
Vi har alldrig kläckt fram några kullar och har ingen tupp så att få en av våra Hedemora hönor att bli fostermamma åt några dagar gamla kycklingar som vi köpte är ju superkul.. :D
hårt arbete lönar sig...

pita

• -
« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 20:39 »
Grattis! Vad kul :D Ja, jag kan inte gå ut utan att gå förbi att titta på dom. Dom är ju så härliga. Du får väll skaffa en tupp, så får du befruktade ägg automatiskt :) I dag åkte en ny höna ut i en bur, två kycklingar blev det, flera ligger och är på väg att kläckas under en brahma (dom byter ägg som jag inte vet vad) 1 1/2 var kläckt för en timme sedan. Spännande, får se i morron hur många det har blivit. Kycklingår blir det, hoppas bara det blir fler hönor än vad det brukar bli. 75% är banne mej tuppar, iaf här på torpet :-\ Man kan undra varför??????
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser