Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ved inne  (läst 3310 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
ved inne
« skrivet: 18 aug-06 kl 17:40 »
tror ni det gör nån skada om jag tar in ved och staplar den inne? jag har gott om utrymme, då slipper jag knata ut i snön sen när det är vinter? Kan det dra med sig ohyra som käkar upp kåken?

manna

• -
Re:ved inne
« Svar #1 skrivet: 19 aug-06 kl 08:47 »
Jag hade en rejäl laddning torr ved staplad i farstun i mitt förra hus. Jag märkte inte av några ohyreskador, men mössen tyckte att det var fint att kunna bo utan att katterna kom i närheten. Farstun var inte renoverad vid tillfället, så det var spån- och gipsskivor högt och lågt. Ohyror tycker kanske bättre om semiantika golvplank, vad vet jag.  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 aug-06 kl 09:16 »
Vi har en mellanlagrad vedstapel i pannrummet, ett par kubik får plats. Det brukar väl alla ha? Dels för att slippa springa fram och tillbaka för varje inlägg och dels för att veden skall vara riktigt torr när den eldas. Någon invasion av ohyra har inte märkts av, och i så fall skulle de få ett styvt jobb att äta sig ut genom betongen.

Suresh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 aug-06 kl 10:09 »
Jag har 2 kubik i vardagsrummet under en bänk jag själv har byggt av spillvirke och bitar från IKEA-skåp jag kört bort åt andra.

Inget olämpligt kommer från veden. Däremot kanske den har blivit någon tillfällig flyktplats för sånt som katten släpat in.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 19 aug-06 kl 14:44 »
Torr ved, luftigt staplad bör inte vara något problem inne, ska det staplas på annat än betong/stengolv så skulle jag nog placera något under för att få upp den från direktkontakt med parketten, ett par reglar eller några halvpallar till exempel. gärna en luftspalt mot väggen också, inte för att det säkert behövs, men för att livrem och hängslen är trevligt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-06 kl 14:21 »
En av mina vänner tar in en veckas vedförbrukning åt gången på vintern. När veden legat inne i värmen ungefär 3 dagar kommer det flygande svarta, smala insekter, 2 mm långa. Dom ställer dock inte till nån skada, annat än när dom sätter sej på lysröret ovanför köksbordet och sedan ramlar ner i kaffet och smöret...

Hur man än gör med veden under vintern så lär man få knata ut i snön iaf, i diverse ärenden ... men visst, det är helt klart bäst att elda med ved som legat inne minst ett dygn i värmen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

88 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser