Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skåps- / hurts- / vaddetnuheter- bygge [dokumentation]  (läst 5446 gånger)

jenses

• Gäst
Eftersom jag är väldigt trött på att plocka fram scannern när den behövs (och sen behöva stoppa undan den igen),
har jag nu bestämt mig att åtgärda problemet en gång för alltid.
Planen är att bygga ett skåp/hurts där skrivaren, scannern, modem och routern, överspänningsskydden och alla kablar och andra grejer till datorn kan bo på ett och samma ställe.
Som mall (se bild nedan) använder jag ett gammal skåp som redan fanns i stugans vardagsrum när jag köpte den.
Skåpet ska få samma höjd som skrivbordet så att man samtidigt kan använda det som avlastningsbord,
dessutom ska det står på fyra hjul av praktiska skäl - skrivarens utmatning sitter på baksidan.
Scannern ska stå på översta hyllan - när man vill scanna något fälla man helt enkelt upp bordsskivan som döljer scannern.

jenses

• Gäst
SV: skåps- / hurts- / vaddetnuheter- bygge [dokumentation]
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 12:48 »
Jag började med att mäta upp alla mojänger som ska få plats i skåpet (förhoppningsvis blev det rätt - time will tell).
Sen tog jag mått på olika delar (dörrkarm osv.) av stora skåpet som fungerar som mall.
Ritningarna gjorde jag i Google Sketchup - ett gratisverktyg som helt enkelt är perfekt för sådana uppgifter.

[edit] dörren finns inte med i ritningen, inte heller behövs den nu, det handlar ju bara om en enkel spegeldörr [/edit]
« Senast ändrad: 20 jun-11 kl 12:51 av jenses »

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 jun-11 kl 13:01 »
Nästa steget var att såga till alla delar och hyvla delarna som är i massivt trä.
Sidodelarna gjorde jag för enkelhets skull av plywood,
men tyvärr hade jag inte tillräckligt mycket plywood hemma för alla hyllplanen.
Så här gällde det att improvisera lite - för nedersta hyllplanen och bordsskivan (locket) återanvända jag gammal snickerivirke,
som de två mellersta hyllplanen får gamla kylskåpsgaller tjänstgöra (bra för ventilationen är det också  :) )

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 jun-11 kl 13:05 »
De delarna som härstammade från en gammal kökssoffa fick jag limma ihop på nytt,
senare ska dem fogas ihop med lamellkex och lim.
När bordsskivan sen är hyvlad och slipad är den klar för montering.

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jun-11 kl 13:10 »
För sammanfogningen av dörrkarmen använder jag mig av "pocket holes" (översättningsförslag någon?) och lim,
hela karmen monteras sen ihop med skåpstommen med hjälp av lamellkex och lim.

jenses

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jun-11 kl 13:11 »
När karmen var klar såg den ut så här:

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 jun-11 kl 13:21 »
Nästa steget i proceduren är att rita och såga ut kurvorna på undersidan av dörrkarmen och sidodelarna.
Detta gjorde jag med hjälp av en böjbar list som jag justerade med ett snöre till rätta diametern,
självklara verktygsvalet för att såga ut kurvorna var sticksågen.
Återstod bara att slipa kurvorna,
lämpligtvis använder man ett skräpbit från förra arbetsgången,
som i kombination med grov slippapper blir till perfekta slipklossen för ändamålet.

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jun-11 kl 13:24 »
Och nu väntar jag på lamellfräsen som ska komma med posten,
så att jag kan fortsätta...  ::)

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 18:03 »
Nu har den kommit, lamellfräsen, i stora paketet från England.

Men nu kommer också midsommarhelgen,
och framförallt kommer lilla söta flickvännen på besök,
så snickerboan få vänta några dagar till innan jag fortsätter med projektet.

(Har dock snabbtestad kexmaskinen idag och limmat ihop nedersta hyllplanen och bordsskivan,
fungerar allt så bra som förväntat.  :D )

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 18:31 »
Wow  :o
Vad grym du är på sketchup. Jag får aldrig riktigt till det. Du håller inga kurser i det? :P Skulle vara såååååå jävla bra att kunna det när jag får för mig att rita hus.

Fint det ser ut att bli, blir alltid lite extra imponerad när någon håller på med finsnickeri. Själv får jag hålla mig till fulsnickeri :P
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

jenses

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jun-11 kl 22:25 »
Wow  :o
Vad grym du är på sketchup. Jag får aldrig riktigt till det. Du håller inga kurser i det? :P

Nä, jag är bara glada amatören som försöker lära sig lite mera varje gång jag använder programmet,
och så jävla avancerat var det verkligen inte.

Och det finns jättebraiga "kurser" på nätet, t.ex.
http://sketchupforwoodworkers.com/
http://www.finewoodworking.com/blog/design-click-build
http://woodtalkonline.com/forum/20-google-sketchup/

jenses

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 jul-11 kl 16:12 »
Igår fanns det äntligen lite tid över för att fortsätta med skåpsbygget.
Lamellfräsen underlättade montagen en hel del,
men man får tänka efter före hur och var man fräser spåret, och så får man mäta mäta mäta...
Bilderna visar ihoplimningen av själva skåpstommen  och dörrkarmen,
bild 3 visar resultatet efter första slipningen.

jenses

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 jul-11 kl 13:10 »
För mycket jobb, för lite tid över för roliga projekt, men ändå - lite går det framåt.
Sen förra gången hann ja med att finslipa hela skåpet och att montera hyllplanen.
Bordsskivan ändrade jag från enkel rektangulär (som i sketchupritningen)
till samma form som skåpet med fasade hörn, på samma sätt som på stora skåpet i bilden i första inlägget.
I början var det tänkt att montera skivan ihop med skåpet med hjälp av två gångjärn,
istället har det blivit nu så att den hållas på plats med hjälp av två träplugg i främre delen och krönet av en kvartstavslist.

Bilden visar skåpet som det ser ut idag, efter grundmålningen med mjölkfärg i engelskt rött.
Återstår bara dörren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser