Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyckelfärdiga hus - uppvärmning?  (läst 3115 gånger)

Just_me

• Småland
Nyckelfärdiga hus - uppvärmning?
« skrivet: 22 jun-11 kl 20:49 »
Vi har lite tankar på att köpa ett torp nästa år om vi hittar ett med hyfsad lada/djurhus och tillräckligt med mark för att sedan bygga ett nyckelfärdigt hus på tomten.
Men när man läser om nyckelfärdiga hus är det alltid dessa nymoderna lösningar på uppvärmning. Saker som jag tycker jag läser mer och mer tok om. Jordvärme tex har man väl kommit fram till inte alls funkar sådär superbra, speciellt efter några år? Allt av komplicerade uppvärmningssystem verkar ju bara gå sönder, bli svindyrt och dessutom i slutänden inte alls vara miljövänliga som folk sagt till en början. Solceller tex litar jag inte alls på, är ju molning veckor i streck på vintern och på sommarn behöver jag ju bara värma vatten, inte huset heller.

Varför kan man inte bara få bygga ett hus med gammal hederlig veduppvärmning? Är det verkligen så omiljövänligt om jag tar ved från min egen skog? Speciellt om man lägger pengar på issolering så man behöver mindre ved.

Vad säger ni som vet och kan?

LasseDalom

• -
SV: Nyckelfärdiga hus - uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 20:57 »
Citat från: Just_me
Men när man läser om nyckelfärdiga hus är det alltid dessa nymoderna lösningar på uppvärmning. Saker som jag tycker jag läser mer och mer tok om. Jordvärme tex har man väl kommit fram till inte alls funkar sådär superbra, speciellt efter några år?

Det är väl bergvärmen som blir sämre med åren, jordvärmesystemet fylls ju på varje sommar så att säga. Solceller producerar man el med, så de är säkert inte med som uppvärmningsalternativ, däremot kan solpaneler vara med som ett komplement till exempelvis olika värmepumpsalternativ. Solpanelerna klara inte att värma huset själva. Vedpanna borde ju gå att få, eller pelletspanna, fråga om det.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 21:05 »
Det är väl bergvärmen som blir sämre med åren, jordvärmesystemet fylls ju på varje sommar så att säga. Solceller producerar man el med, så de är säkert inte med som uppvärmningsalternativ, däremot kan solpaneler vara med som ett komplement till exempelvis olika värmepumpsalternativ. Solpanelerna klara inte att värma huset själva. Vedpanna borde ju gå att få, eller pelletspanna, fråga om det.

Jag växte upp med pelletspanna och avskydde det för den krånglade alltid. Nog kan det varit en dålig en men ved känns tryggt och stabil och man har själv kontroll på värmen osv.
Frågade en firma och de sate inte in veduppvärmning då fick man ta in andra, fick inge svar på varför

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 21:10 »
Det är ju bara att be hustillverkaren att bygga huset som man själv vill ha det, med den uppvärming man själv väljer. Men det kostar! Minsta lilla ändring från grundmallen kostar extra, och handlar det dessutom om att ha en skorsten med allt extra arbete som kommer med den så kan det nog dra iväg. Men att fråga kostar inget! ;)

Själv så byggde jag i lösvirke istället, men huset är väääääldigt likt detta: http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-34-plan/Entitan/
Snodde både den ena och den andra lösningen därifrån faktiskt. ;) Förutom uppvärmningen då. Jag kapade köket och har nu pannrum (vedpanna) i nedervåningens "övre vänstra hörn" om man tittar på planritningen. Blev lite mindre tvättstuga också samtidigt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 21:14 »
Det är ju bara att be hustillverkaren att bygga huset som man själv vill ha det, med den uppvärming man själv väljer. Men det kostar! Minsta lilla ändring från grundmallen kostar extra, och handlar det dessutom om att ha en skorsten med allt extra arbete som kommer med den så kan det nog dra iväg. Men att fråga kostar inget! ;)

Själv så byggde jag i lösvirke istället, men huset är väääääldigt likt detta: http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-34-plan/Entitan/
Snodde både den ena och den andra lösningen därifrån faktiskt. ;) Förutom uppvärmningen då. Jag kapade köket och har nu pannrum (vedpanna) i nedervåningens "övre vänstra hörn" om man tittar på planritningen. Blev lite mindre tvättstuga också samtidigt.

/Sara

Aha, häftigt! Ja vi har varken tid eller modet att bygga själv ;) Ser på små hus, nyckelfärdiga. Men vet inte om jag ens har modet till det. Man har ju sett på både tv och i tidningar om katastrof-husbyggen pga underleverantörer from hell, hehe

Men det vore kul! För vi vet ganska exakt hur vi vill bo (Madde vet hur hon vill ha huset och jag vet hur jag vill ha garaget så det går ganska smidigt där!). Jag bor gärna i ett torp några år men tänker på när jag blir gammal att det kan vara bra att ha ett tryggare, mer praktiskt boende. Dessutom har vi en dröm om att våra föräldrar ska kunna bo med oss  när de blir gamla. så vi vill gärna ha familjegård med flera bovänliga hus.

Men en så länge är det bara drömmar, verkar omöjligt att hitta det perfekta torpet :(

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 21:23 »
Ett nytt hus byggs med isolering tjockare än du tror. Mycket tjockare. Värmeåervinning i tillåfrånluften. Treglasfönster, f_n och hans mormor. Visst kan man kräva att få sätta in en vanlig vedpanna, men den blir fruktansvärt överdimensionerad. Bergvärmepump blir överdimensionerat etc etc. 
 Kommande byggnormer kräver att nybyggen skall vara passivhus, dvs klara sig på en liten kamin de kallaste dagarna. Världen går framåt. Och man bygger med ordentliga fuktspärrar. Av plastic.

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 21:29 »
Ett nytt hus byggs med isolering tjockare än du tror. Mycket tjockare. Värmeåervinning i tillåfrånluften. Treglasfönster, f_n och hans mormor. Visst kan man kräva att få sätta in en vanlig vedpanna, men den blir fruktansvärt överdimensionerad. Bergvärmepump blir överdimensionerat etc etc. 
 Kommande byggnormer kräver att nybyggen skall vara passivhus, dvs klara sig på en liten kamin de kallaste dagarna. Världen går framåt. Och man bygger med ordentliga fuktspärrar. Av plastic.

Treglasfönster rekomenderas faktiskt inte då man tycker kostnaden inte lönar sig.
Jag har vart i en del sånna där nybyggda hus och inte tusan är de nå varmare om vintrarna? Ett jag var i drog det rätt genom sovrummet på. Kanske slarvbygge men inte litar jag på att mit skulle bli bättre?

Jag vill ha vanlig vedpanna som värmer golv-värme och inte ha några ellement. Så är huset vi bor i nu (hyr in oss i). Dessutom är det en ganska ny vedeldningskamin som man kan ha i 90 cm långa vedträn i, de brinner länge och man behöver bara elda varmt 1 gång per dag trots 30 minusgrader.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 21:51 »
Jag kan säga att jag känner en vesäntlig skillnad på balkongdörren på övervåningen som är tvåglas jämfört med den på nedervåningen som är treglas. Vet inte om det är samma skillnad med bara ett fönster, men jag tog då i alla fall treglas överallt.
Jag har precis som du skriver vedpanna som värmer vattenburen golvvärme. Inga element nånstans, och det är heeeelt underbart! :D
Det är en sjukt effektiv panna också, så även om den bara har 100 liters vedvolym (50 cm ved) så räcker en eldning per dag om det är svinkallt (typ -30). Vanliga vinterdagar med kring 5-15 minusgrader räcker det med att elda varannan dag. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 21:17 »
De nya byggregler som kom för bara nått år sen är ju jätteskillnad mot hur det var tidigare för bara 5-10 år sen.

Med EU´s energidirektiv så får ju ett hus idag inte göra av med mer än mellan 70 -130 kwh/m2 per år beroende på landsända och uppvärmningsform, den högsta siffran är längst i norr med ved/bioenergi och den lägsta i söder med elbaserad uppvärmning.

Det lutar nog åt att dessa regler framöver även ska tillämpas på ombyggnationer, utbyggnader och större renoveringar i framtiden.

Dessa siffror ska sättas i relation till att det strax innan byggdes nybyggen som behövde mer än 200 kwh/m2 per till följd av en massa nonsens med stora glaspartier etc.  :-X

Det är inga konstigheter att idag bygga ett hus som i mellansverige klarar sig på mindre 10 watt/m2 för uppvärmningen...

3 glasfönster är ju absolut att föredra, alternativet är ju att minska fönsterarean och sätta vägg där istället - tvåglasfönster på 2,5-3 i u-värde är totalt värdelöst och ska bara användas till förrådsutrymmen.

Moderna 3 glasfönster ligger på runt 1 i u-värde men det går att bygga ljusinsläpp som ligger på 0,28 i u-värde men då blir dom "mjölkfärgade" sas... så 3-glas är ju en självklarhet vid nybygge, boverket säger högst 1,2 i u-värde vid större renovering och vid nybygge bör man ligga lägre än så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser