Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dubbel förbränning  (läst 2449 gånger)

boll

• Gäst
Dubbel förbränning
« skrivet: 19 aug-06 kl 19:25 »
Hej,
Är det någon som vet något om dubbel förbränning i kaminer? Principen är att de gaser i röken som inte förbrännts brinner vid en sekundär förbränning. Mer än så vet jag inte. Funderar på om man kan modifiera en kamin/bygga en egen...
/boll

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Dubbel förbränning
« Svar #1 skrivet: 27 aug-06 kl 22:14 »
Tanken med dubbel förbränning är att man inte tillsätter tillräckligt med syre till själva förbränningsrummet. Ett överflöd på friskluft där skulle ju minska förbränningstemperaturen (som ska vara så hög som möjligt). En bit ifrån förbränningsrummet tillsätter man den extra luft som behövs och får då ut det mesta ur bränslet. Extra effektivitet får man om rökgaserna avger en del av energin till förbränningsrummet och på så sätt ytterligare ökar förbränningstemperaturen.

Ett tips om du ska göra egen panna: Turbulens är bra. :)

Jag gillar gamla albinpannor, med deras omvända förbränning. Mycket naturlig turbulens och återvärme. Inte perfekta, men bra.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

64 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser