Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  B-vitamin!?  (läst 2213 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
B-vitamin!?
« skrivet: 23 jun-11 kl 10:44 »
Jag vet at flera här har god erfarenhet med at ge kaninerna B-vitamin under fällningen.

Vilka typar (från vilka producenter?) anbefaler ni? Hur mycket ska en kanin ha och hur långa perioder? Annat man borde veta?

Jag frågar for en tjej som har två kaniner som fäller "hela året".
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: B-vitamin!?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-11 kl 07:57 »
Jag provar just nu att ge Kraffts B-vitaminpellets. Tycker inte att det är någon jättestor skillnad (inte bättre pälsar), men de fäller inte allt på en gång. Det verkar gå lite långsammare, och det är ju iofs bättre, har varit med om hanar som våldsfäller allt under en vecka och mår mycket dåligt under den tiden. Har två hanar från den linjen hemma som faktiskt klarat årets fällning riktigt bra.

Ger 1 kopp på några kg pellets, eh, väldigt höftat utmätt så att säga...
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 24 jun-11 kl 12:38 »
Ger 1 kopp på några kg pellets, eh, väldigt höftat utmätt så att säga...

Du blandar altså en kopp B-vitaminpellets i t.ex 2 kg av din vanliga kaninpellets? Har jag forstått rätt?
Och med en kopp menar du ca 1,5 dl? Vet inte hur stora koppar du har  ;D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 24 jun-11 kl 15:52 »
Nej, den koppen som följer med, kanske 0,5dl :). Kaninerna gillar smaken iaf... 2-3kg rymmer nog min pelletsbytta. Men det här är alltså vääääldigt höftat (= improviserat).
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 24 jun-11 kl 16:46 »
Nej, den koppen som följer med, kanske 0,5dl :). Kaninerna gillar smaken iaf... 2-3kg rymmer nog min pelletsbytta. Men det här är alltså vääääldigt höftat (= improviserat).
Ja, jag hadde redan frågat min "svenska" syster va "höftat" betydde, så nu har jag lärt et nytt svensk ord i dag  ;D

En gong räknade jag på hur mycket en kanin skulle behöva av hästarnas vitamin/mineralblanding som är pelleterad. Om kaninen skulle behöva lika mycket (eller lite?) som hästen pr kg kroppsvikt skulle altså en dvärgvädur behöva en stor pelletsbit pr dag  :P Det blir kanske inte rätt at räckna sådär, men  ???

Hur kom du fram til din blanding? Bara "höftat" eller räknat?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 24 jun-11 kl 21:46 »
Räknade på vad de behövde få i sig (typ 1tsk/dag). Kollade hur det såg ut blandat i en skål med 0,5dl pellets och fyllde hinken efter det. Dessa pellets är jättesmå och luftiga, inte som vanliga.
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 25 jun-11 kl 09:32 »
Tack for svar  :D

Gösta

« Svar #7 skrivet: 26 jun-11 kl 10:37 »
Kaninen bildar själv B-vitamin
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser