Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippa klövar?  (läst 4324 gånger)

hustran

klippa klövar?
« skrivet: 24 jun-11 kl 00:51 »
Vi klippte klövarna på tackorna vid lammning. När vi nu klippte fåren ca.2mån. senare så kollar vi ju klövar och allt.Döm om min förvåning,klövarna behövdes klippas nu också. Det verkar som om Gutarnas klövar växer hysteriskt. Vi har rätt torra hårda marker med berg också. Sedan i höst klipper vi dem 1 ggn. till! Har Gutefår otroligt snabb tillväxt på sina eller vad är felet?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: klippa klövar?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-11 kl 20:15 »
Det är tydligen inte bara guteklövar som växer hysteriskt, det gör mina åsenfårs klövar också. Fårklipparen verkar klövarna också och vi tittade noga på klövarna när fåren klipptes i slutet av mars. De hade lite långa tår, som han klippte men inget mera. För ett par veckor, när jag kollade klövarna var tårna jättelånga och skinnet hade växt ner under klövarna så de nästan gick runt om. Det verkar som om de börjar växa när fåren kommer ut på bete. Under hela vintern gick mina får inne på den mjuka ströbädden, de var ute några timmar om dagen men då växte de inte alls.
Åsenfår, hundar och katter

ulfg

« Svar #2 skrivet: 24 jun-11 kl 21:32 »
Jag har 16 gutar och måste verka klövarna på dem i princip en gång i kvartalet för att slippa hälta och problem på dem. Jag har ingen bra förklaring på varför klövarna växer så snabbt på dem, men börjar luta åt att det är genetiskt. De går ute året runt, gott om grus och berg, men det hjälper inte. Gudskelov har jag klippstol, spänner fast dem och fixar till klövarna, men som sagt, minst en gång var tredje månad är det som gäller.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 25 jun-11 kl 11:52 »
Likadant med mina gutar.
Verkar oktober & mars i samband med klippning och i början av juni. Har blandad terräng med klövarna växer mer än dom slits :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-11 kl 13:07 »
Jag tycker mig märka att klövarna växer mer när det är blött ute...  :o
Är det någon mer som har denna erfarenheten ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #5 skrivet: 25 jun-11 kl 18:05 »
Det trodde jag också men vi har tills för ngr. veckor sedan bara haft torka och hårda marker. Kanske är det så att man blivit mera noggrann.......kollar dem mera.Iom. vi klipper vid midsommar. :)

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-11 kl 20:26 »
Jag tycker mig märka att klövarna växer mer när det är blött ute...  :o
Är det någon mer som har denna erfarenheten ??? ???

Förra året var en mkt blöt sommar och det var första gången jag fick sommarverka...likadant i år. Det kanske finns ett samband - tidigare år har det räckt med två verkningar och då har det vart torrare här...men,men...vi får väl se om det blir skillnad en torr sommar om vi nånsin får en sån :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Nemi

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-11 kl 18:31 »
Härliga Alternativ! Har själv verkat alla mina lamms klövar i veckan, trots att jag gjorde det i våras. Och oroat mig för att jag i våras då måste gjort det fel eftersom de fått överväxt. Nu går ju inte mina på stenig mark - så det här är kanske något jag måste vänja mig vid att få göra oftare framöver - men jag blev ändå förvånad.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #8 skrivet: 27 jun-11 kl 20:00 »
Den erfarenheten jag har av gutar är från mitt förra jobb, deras klövar behövde max verkas 1-2ggr per år. Iof fanns det en hel del berg i deras hage, men när vi hade roslagsfåren där så fick vi endå verka deras klövar betydligt oftare.
Våra värmlandsfår på jobbet har vi fått verka 4-5ggr bara i år.. så de är verkligen olika. Men tror att gräset är ganska kraftigt + att de kom tidigt i år, så kanske därför??
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

gurkan

« Svar #9 skrivet: 27 jun-11 kl 22:16 »
Den erfarenheten jag har av gutar är från mitt förra jobb, deras klövar behövde max verkas 1-2ggr per år.

Så är det med mina gutar. Otrolig skillnad mellan dem och blandrasen jag har, dem behöver jag verka 4 ggr/år.

Kira

• Småland
« Svar #10 skrivet: 11 jul-11 kl 23:47 »
Nu har jag klippt mina fårs klövar för första gången i mitt liv :) och det gick jättebra ;D, men egentligen var det bara en som hade lite långa klövar, så det blev endast lite toppning för träningens skull. Passade på med lite Flusa också med tanke på flugor och annat otyg. Mina får klättrar upp och ner i en skogsbacke så förmodligen slits klövarna bra, dessutom betar de massor av sly och inte bara gräs. Kan det vara en förklaring till att jag inte ser samma tillväxt på klövarna som ni beskrivit? Mina får är Gotland/finull.

irma56

• Småland
« Svar #11 skrivet: 12 jul-11 kl 08:01 »
Svaret jag fick av en veterinär när jag frågade om snabbväxande klövar var "nu för tiden så får de bättre mat, både på stall och på bete, de utfodras för att producera och växa. I och med mycket bra näringsämnen växer också klövarna fortare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser