Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utgången mat från ICA  (läst 2366 gånger)

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
Utgången mat från ICA
« skrivet: 22 jun-11 kl 22:57 »
Jag ringde upp ägaren till den stora ICA butiken här hemma, min tanke var att jag skulle få ta gammalt bröd och frukt till hönsen.
Två dagar senare ringer han tillbaka, då har han pratat med länstyrelsen som säger att han inte får göra så om han inte sparar alla förpackningar så att matens ursprung går att spåra...
Karln visar sig vara otroligt trevlig och vill verkligen att jag ska kunna få ta deras utgångna varor, han tycker att det känns vidrigt att behöva slänga mat som kan komma till nytta på annat sätt.
Nu funderar han på om det finns någon gråzon som vi skulle kunna nyttja, te x att jag får köpa maten för en symbolisk summa och att då ansvaret för förpackningarna övergår på mig, ni som får mat från affärerna hur beter ni er för att lagar ska följas??
Hoppas att ni förstår mitt svammel ;)
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Nina W

• Värmland
SV: Utgången mat från ICA
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 23:07 »
Jag tror det är svårt att komma ifrån det där med att spara förpackningar, rätt säker på att det är en EU-regel. Att butiksägaren inte vill tömma förpackningarna och spara dem, det kan jag ju förstå! Så att köpa maten för låt säga tre kr kilot vore nog bättre.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 23:14 »
Frågan är om det är bäst före datum på maten eller sista förbrukningsdag.

Butiken får sälja mat som är märkt bäst före även efter den utsatta dagen. Men inte när det är märkt med sista förbrukningsdag.

Jag har för mig att ex bröd är märkt med bäst före så det vore ju inte alls konstigt att de sålde väldigt billigt.
Kolla in denna länken så kanske du får någon klarhet i det hela.

Hoppas att det löser sig för dig.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Markning-av-livsmedel/Fragor-och-svar-om-markning-med-bast-fore-dag-eller-sista-forbrukningsdag/

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 23 jun-11 kl 02:26 »
Jag får bara grönsaker =). Gratis.

Vet att affären egentligen behöver ha tillstånd för kommunen för att ge "avfall" till mig och jag behöver ha tillstånd som "avfallshanterare" men det skiter gladeligen både jag och butiken i. Skräpkommun.

Att köpa för någon krona kg kan ju vara en bra lösning för båda parter.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser