Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är min tupp arg på vissa hönor ?  (läst 2038 gånger)

Maddie

• Uppland
Varför är min tupp arg på vissa hönor ?
« skrivet: 25 jun-11 kl 19:27 »
Jag förstår inte..
Jag har en hedemora tupp som går med hönor av samma ras och några av dvärg ras, och stora kycklingar av annan ras .. det går bra, han är jätteduktig med dem, visar dem till godsaker och vaktar dem.

Sen har jag 3 hönor av annan ras, 1 stor kocking, 1 wyandotte och 1 isbar och dessa 3 hönor hatar han !  De har gått i en egen gård, och jag försöker sätta i hop dem men det går bara inte ! Han jagar i fatt dem och sitter och hackar dem i huvudet så blodet rinner fastän de visar total underkastelse för honom.
Varför ?  Han har vuxit upp med dem men började bli elak mot dem i våras så jag delade dem, tänkte att han skulle besinna sig om han såg dem på håll ett tag... Men det är lika dant   :(

Konstigt är att förra tuppen gjorde likadant med storkocking hönans mamma ... ??? Kan de se att de är av annan ras ? Men att han tycker om dvärg hönorna då    ::) Hur tänker han egentligen ?

Nu måste jag antingen sälja de 3 hönorna eller tuppen... :'(

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Varför är min tupp arg på vissa hönor ?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-11 kl 19:56 »
Citera
Han jagar i fatt dem och sitter och hackar dem i huvudet så blodet rinner fastän de visar total underkastelse för honom.

>:( det där skulle jag ha gjort något åt ..............innan blodet rinner
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-11 kl 20:32 »
Byt tupp, till en som gillar alla hönor.

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-11 kl 10:41 »
>:( det där skulle jag ha gjort något åt ..............innan blodet rinner

Naturligtvis ? Det är ju därför han sitter instängd  ? Jag släppte ut honom en stund i går, varpå han jagade in en av dem under en stor gran med mycket grenar och innan jag hann krypa in där under så hade han hackat henne i huvudet... >:(

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 26 jun-11 kl 11:45 »
Coq au vin?! Löser de flesta tupprelaterade problem...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-11 kl 19:54 »
Coq au vin?! Löser de flesta tupprelaterade problem...

;D    :)   

Jag har bara inte hjärta till det... tror jag tar och flyttar de 3 hönor han hatar, till de andra hönshuset jag har hand om, grannens alltså, och ser om den hedemora tuppen gör likadant..    :-\  Han kanske är mer öppen sinnad för hönor av annan ras..   ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser