Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stadigt vinschfäste  (läst 5147 gånger)

öbon

• Gäst
stadigt vinschfäste
« skrivet: 21 aug-06 kl 18:34 »
Hej
Har en stuga på en ö och håller på att göra en flytbrygga. Jag har köpt en handvinsch som jag har tänkt använda till att dra upp och sjösätta bryggdelarna med.
Skulle vilja ha tips på hur jag gör ett stadigt vinschfäste dels på land för att dra upp bryggdelarna med , dels på en bryggdel (den först sjösatta ) för att sjösätta delarna med. Bryggdelarna är ganska tunga och är förankrade med rör.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: stadigt vinschfäste
« Svar #1 skrivet: 29 jun-08 kl 17:17 »
Ser att du undrade detta redan 2006 utan ett endaste svar och vi står nu 2008 inför detta att vi behöver lägga i ännu en brygga (vår fjärde sen -78) som vi kan dra upp vintertid utan att behöva lyftkran ;-)
Brinken är brant men vi önskar en flytbrygga med badstege som vi orkar lägga i och dra upp på säg två man. Vi har hittat en fabrikant som tillverkar i aluminium, men priset!!!! bara stegen skulle gå på 4000....

Hur löste du problemet?

MVH Inga-Karin intill Strömsholms kanal/Kolbäcksån
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 20 jul-08 kl 20:46 »
SKulle jag bygga en flytbrygga som måste upp mellan varven så skulle jag försöka göra medar på den gärna stålskodda sådana... För att plocka upp den så sklle jag allra helst använda en fordonsmonterad winch..  Finns på biltema/jula för Ca 5000:- 
Då friktionen blir ganska hög med medarna så är det fördra att använda ett brytblock som fördubblar dragkraften...   

Det kan oxå gå med en handjagad winch men det kan bli ganska jobbigt att veva upp dan...
Alternativt att man använder en hilift (amerikansk domkraft) Men då måste man ta nytt tag efter 1 meter eller så...  Det funkar det oxå... 

Eller så skaffarr man sig rejält med wire 2 till 4 brytblock.
Förankrar brytblock i ett stabilt träd ner om till bryggan med ett block till upp till trädet igen och ner till bryggan där man förankrar wiren... 
Den andra änden hänger man över dragkroken på bilen/ traktorn ...  sen kör man bara... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 jul-08 kl 22:42 »
Svärfar har flytbryggor som vi drar upp,vi byggde en slip eller ramp ca tio meter från vattnet som är lika lång som bryggan.I rampen sitter en hand vevad vinch från Jula eller ngt likn.Första biten från vattnet lägger vi plank som såpas rampen såpas också sen är det bara att dra.Ner i vattnet är lite bökigare där krävs lite mer kraft.Mvh

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-08 kl 16:34 »
Tack för ert engagemang !

Vi bidar vår tid ;-) Badväder är det ju knappast och måhända så nöjer vi oss emkom med en badstege lutad mot pilen och dess rötter nu när vi har börjat inse att den brygga som vi suktar efter kommer att gå på runt 15.000 inklusive moms, frakt och badstege. För de pengarna kan vi få så mycket mera att det nog blir en"tumme" till slut ändå ;-)
Problemet är egentligen vinter/is. Vinchar har vi så upp kommer den alltid, men den blev bara tyngre för varje år som gick.

Ber att få återkomma gör I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

184 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser