Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en rovdjursfråga  (läst 1239 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Ännu en rovdjursfråga
« skrivet: 29 jun-11 kl 09:12 »
I går natt kl 1 vaknade jag vid att ett gäng kycklinga ropade efter deras mamma. Uteburen står 8 meter utanför sovrumsfönstret och hunden sover i sovrummet också. Jag gick ut o det hade varit ett rovdjur som grävt sig under ramen och även luckan var öppen. Hålet i marken var inte stort ungefär 40 brett o 20 cm djupt på mitten. Ovanför hålet är luckan o jag kan tänka mig att räven har öppnatluckan o sedan grävt o skrämt hönan ut ur luckan. Alla kycklingarna var där. I en annan bur gick 5 stora kycklingar och två mindre. Denna bur är inte specielt rävsäker ( skäms) och den hade då också dräpt 3 stora som var bitna i huvudet o en av dom mindre fattades. En till av dom stora är skadat i benet men jag tror han klarar sig.
Jag tycker det är konstigt att hunden inte har hört något och samtidigt tycker jag det är sent för räven att slå till i den helt mörka tiden på dygnet men det vet jag inte om det är normalt för räv. Jag trodde det var tidigt på morgonen att dom var aktiva.
Sen har eller hade jag en bur där jag hade en höna som var dålig i magen. Jag ville inte ha in henne så hon fick stå kvar i trädgården. Och nu till morgon så var hon tagen. Det som undrar mig är att den buren är ganska låg. Ungefärr 40 cm hög. Rovdjuret hade kommit in genom en skarv som den måste ha dragit öppen ( det är stålgaller) som var ca 15 cm längst ner. Den kan ju ha pressats större när den har gått igenom men som det stod i morse var det ca 15 cm. Och hönan har blivit uppäten därinne! Vingarna låg kvar samt lite fjädrar. Skulle inte räven ha tagit hönan med sig? Vill den ligga i en bur på 1 kvm med 40 cm till taket o äta upp en höna? Jag känner mig lite ängslig att det är något annat rovdjur som är i farten. Jag kan tillägga att buren i sig inte väger något då det bara är gallret som jag har satt ihop med ståltråd men ovanpå hade jag en ganska tung träskiva. Buren har inte rört sig en centimeter.
Nån som vet?
« Senast ändrad: 29 jun-11 kl 09:15 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

regnpipan

• Gäst
SV: Ännu en rovdjursfråga
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 09:28 »
Alltid lika tråkigt när sådant händer.

Man får fundera över tiden på året. Nu har rävarna valpar. Valparna har börjat röra sig lite i marken men är fortfarande främst beroende av modern för föda. Detta innebär att rävtiken nu är väldigt aktiv som jägare så räven kan mycket väl vara igång när som helst på dygnet så här års. Det är nog främst födotillgången som styr. Räven ser bra mycket större ut än den är, pälsen gör den visuellt stor, så ett 15 cm hål tror inte jag är några problem för en normal räv (men kanske inte för en gammal hane). Jag tycker att du skall kika noga i kanterna runt hålet till buren där den sjuka hönan stod, antagligen kommer du att kunna se lite pälsstrån där. Och med hjälp av dem identifiera djuret.

Jag tycker att det, framför allt med hänvisning till det uppbrutna gallret, snarare låter som en räv eller en grävling än en mink, iller eller mård.

taccotad

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 09:52 »
Men fy vad tråkigt!!!!

Ja man ska verkligen vara glad de få perioder man vågar ha hönsen lösa :(

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 29 jun-11 kl 10:12 »
Ingen hår eller något. Bara fjädrar. Och som sagt: Varför äta hönan inne i buren ??? Om hon har hungriga valpar borde hon ju ta hela hönan med sig o inte lämna vingarna. Detär främst det som förbryllar mig.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser