Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får med värmesting?  (läst 3170 gånger)

Gawotka

• Lappland
Får med värmesting?
« skrivet: 29 jun-11 kl 17:39 »

Idag hittade jag fåren liggande i en hög i fårhuset - där det var varmare än varmt!
Huset har två fönster mot söder, dvs dagtid blir värmen tryckande. Utomhus blåser det idag rejält från sjön - så jag försökte få ut dem så att de skulle få luft. Ingen reaktion, de bara låg och flämtade. Inte förrän jag hämtade en spann vatten och hällde i varje fårs panna fick jag upp dem på benen.
Då jag till slut fått ut sista fåret  - sprang den första tillbaka in, följd av resterande flocken.  :-\

Nu har jag satt skydd för fönstren. Antagligen är det knott och brems de söker skydd för. Men då det, som sagt, blåser hårt idag så kan det inte vara så mycket insekter. Hagen gränsar mot en sjö som haft pålandsvind idag.

Fåren blev klippta i april-maj - men borde de klippas igen?

Hur gör ni? Och framförallt: gör era får på samma vis?

Samtidigt tänker jag på alla får t ex på Kreta, som redan i april försöker söka skugga. Hur klarar dessa sommarvärmen???

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Får med värmesting?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 17:46 »
mina får bestämmer själva var dom vill ligga  ;D
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Gawotka

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 17:55 »
mina får bestämmer själva var dom vill ligga  ;D

Jaja, jag är väl tramsig, jag vet.... men de mådde bevisligen inte bra, normalt sett hoppar de upp direkt man kommer inte då de är inte jättetama, men nu klev de inte upp fastän jag försökte putta upp dem. Tänk dig själv att gå runt med yllekläder en gassande sommardag.  :o

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 jun-11 kl 19:59 »
Ylle skyddar mot både värme o kyla.
Ett exempel: beduin-kvinnorna i sahara har heltäckande svart i ylle av religösa o praktiska skäl.

Känn med handen under ullen mot huden. Det skall vara svalare där en varm dag o vice versa en kall.

Gawotka

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-11 kl 20:15 »

Så ni menar att ni rutinerade fårägare inte baddar dem i pannan med kallvatten varma dagar som dessa?!  :o

Jaja, jag ska sluta sjåpa mig, men jag är rookie på detta med får - kanske jag lugnar ner då jag blir varmare i kläderna, med eller utan ylle.  ;)

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jun-11 kl 20:27 »
Finns det ordentligt med skugga till dem på betet?

Mina Gutar vilar o idisslar i skugga hela sommaren.
Går bara in i skyddet om det regnar mycket.
« Senast ändrad: 29 jun-11 kl 20:38 av Ullaredsgården »

Gawotka

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 29 jun-11 kl 20:38 »

Jodå, det finns ordentlig skugga på flera håll. Tidigare, innan insekterna kom, sökte de skugga på någon sida av fårhuset som står fritt i hagen. Där är det svalt och skönt även idag.... vi har även två skogsdungar och två andra byggnader som kan erbjuda solfritt.

hallstabonden

« Svar #7 skrivet: 30 jun-11 kl 11:17 »
fåren hittar skugga,MEN har du Flusat dom??kanske därför dom söker skydd inne,broms,knott,mygg kan vara för djävliga.speciellt bromsarna när det är riktigt varmt.kan ju vara av den anledningen dom går in...

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #8 skrivet: 30 jun-11 kl 19:50 »
Mina ligger också gärna inne mitt på dagen mer eller mindre utslagna, vi har haft 25-30 grader de sista dagarna. Men är det inte för dig som hos oss att de betar mycket på natten? Vi har ju ljust dygnet runt och kvällar och nätter är svalast, dagarna går åt till vila, idissling och snabba turer ut på betet som hos oss just nu är på öppen åkermark. Vi får fylla på 100 liters baljan med vatten två- tre gånger om dagen (då är den inte tom men vattnet blir ju varmt och fullt med insekter). Vi har en gles timmrad lada som ligghall under sommaren där de söker skydd mot sol, svidon och regn (det blir varmt dä när solen ligger på). Jag har flusat mina, även lammen annars skulle de inte få ro att äta ordentligt.
De kanske låg och sov sin dagliga nattsömn när du kom och hällde kallvatten i pannan på dom,,, inte snällt   ;D ;D ;D

Fårtokig

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 jun-11 kl 22:27 »
Finns det skugga att ligga i ute för dom?

Gawotka

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 01 jul-11 kl 13:03 »

De kanske låg och sov sin dagliga nattsömn när du kom och hällde kallvatten i pannan på dom,,, inte snällt   ;D ;D ;D

Nääää  - säg inte sådär, nu får jag ju dåligt samvete!!!  :'( ;)

Ja, fåren är flusade!

Igår kväll blev det mindre varmt =  mindre knott, och idag är det riktigt behagligt ute! De har ätit väldigt lite de varmaste dagarna så nu har det blivit en explosion med mat! Idag äter de som vanligt, tack och lov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser