Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är detta för svamp?  (läst 7010 gånger)

Desirée

• Gäst
vad är detta för svamp?
« skrivet: 27 aug-06 kl 15:53 »
Är ingen svampexpert! Plockar bara Karl Johan och kantareller.  Någon som vet vad detta är för svamp? Den ser god ut i alla fall! Jag tycker den liknar någon slags kantarell, men det är det nog inte.  ???

Lite dålig bild, men bättre finns på http://www.ullkatten.blogspot.com/

Tacksam för snabbt svar innan den blir förstörd!
« Senast ändrad: 27 aug-06 kl 16:27 av Krysmynta »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:vad är detta för svamp?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-06 kl 17:20 »
Ser ut som falsk kantarell. Men dubbelkolla i en svampbok. Ät inte!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 27 aug-06 kl 17:20 »
Hej!

Min hustru sa direkt att det är falsk kantarell, som inte är någonting, smakar inget, inte giftig ingenting

Vänligen

Edgar

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #3 skrivet: 27 aug-06 kl 17:32 »
Det ser ut som falska trattkantareller - de är inte goda men inte giftiga heller...
Why be normal when you can be yourself?

Desirée

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 aug-06 kl 18:17 »
Tack för svar! Precis vad jag också misstänkte, falsk kantarell, efter att ha studerat svampsidor på internet.

Tusen tack igen för svar!

Luffsen

• -
SV: vad är detta för svamp?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-08 kl 23:34 »
Joo... falsk kantarell, vissa svampböcker säger "oätlig", andra säger "giftighet okänd" och avråder därför... men jag själv har ätit den, i TRON att det var vanlig kantarell, men inte hände det nåt med mig inte...  :)

Nu KAN det ju vara att jag hade tur, eller att min mage tål det mesta, men jag har ätit en hel del av den, och den är inte så speciell... smakar inte mycket heller, men har man plockat och tillrett den enligt konstens alla regler, så vill man inte gärna kasta bort allt det jobbet när man vet att den trots allt inte är gifftig.

Dumdristigt av mig kanske, men NÅN måste ju prova om det går att äta... jag var en av dom. :)
« Senast ändrad: 29 mar-08 kl 19:38 av Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Luffsen

• -
SV: vad är detta för svamp?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-08 kl 00:09 »
Men NU, efter säsongen 2008, ligger det allt en burk med RIKTIGA kantareller i frysen... :)

Såna som är utprovade sen urminnes tider, som garanterat inte är giftiga.

Plockade i Norge dessutom, så dom bör vara lågbestrålade efter Chernobylkatastrofen.
« Senast ändrad: 03 nov-08 kl 00:15 av Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser