Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som vet vad det är för fel med hönans fot?  (läst 3364 gånger)

Mammut

• Gäst
Någon som vet vad det är för fel med hönans fot?
« skrivet: 16 aug-06 kl 22:43 »
 ??? Och vad kan jag göra? Båda fötterna ser ut så här och hon vill inte gå... I övrigt fullt frisk!

Dollar

• Västerbotten
Re:Någon som vet vad det är för fel med hönans fot?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-06 kl 08:52 »
En unghöna eller en gammal höna? Har det bara helt plötsligt blivit så eller  har du sett några symtom tidigare?

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 17 aug-06 kl 09:35 »
Jag har sett liknande skador på höns (och tuppar som inte fått tillgång till sittpinnar att sova på.

Höns, tuppar, kalkoner m.m brukar få deformerade fötter om de inte har sjyssta sittpinnar att tillgå.
En vuxen höna behöver sittpinnar som är c.a 5 cm breda, kalkoner ungefär 7.5 cm.
Fågelfötter är inte byggda för plana golv.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Mammut

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-06 kl 10:58 »
 :) Hon är 8månader, nyinköpt sedan 3 veckor - en Brahma. Har blossat upp de senaste dagarna. Innan gick hon helt normalt!

Fred! Ja, hon har superbra sittpinnar men vill bara ligga i en hög med sina syskon på golvet... Hur jag än styrt med att lyfta upp henne (och de andra) på kvällen.... Vad göra åt det?

??? Om hon nu inte vill hoppa upp - kan man lägga en pinne på golvet som hon kan klamra fast sig på istället? Om hon nu vill.... >:(

??? Det är alltså det röda i kanten jag tänker på - för inte är väl hela foten deformerad?
« Senast ändrad: 17 aug-06 kl 18:26 av Mammut »

calendula

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-06 kl 19:37 »
Mina brahmahönor o tupp sitter heller aldrig på pinnarna som sitter på låg höjd, så det skulle inte vara något problem för dem att komma upp. Hade ingen aning om att de får deformerade fötter.
De springer o går hur normalt som helst, har haft dem i c:a 5 månader  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser