Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av friggebod  (läst 17750 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
Uppvärmning av friggebod
« skrivet: 09 jul-11 kl 23:26 »
Jag hjälper mamma att bygga ihop en friggebod på 15 kvadrat från Beijer. Vi ska isolera men det blir rätt så klent av den varan. Den kommer att brukas sporadiskt som övernattningsställe och under vintern behövs någon värmekälla. Mamma tyckte att det skulle vara mysigt att kunna elda och det vore ju praktiskt då vi har mycket ved. Funkar det med en gammal vedspis bara? Jag såg några på blocket och det var få som såg ut att vara i gott skick, och dom kostade en hel del. En ny braskamin känns lite overkill. Är det någon som har något bra förslag?

Allt gott / Tomas
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Uppvärmning av friggebod
« Svar #1 skrivet: 09 jul-11 kl 23:31 »
Mer isolering, det ni lägger där i pengar sparar ni snabbt in på några övernattningar under vintertid.

Uppvärmning överlåter jag åt andra att tipsa om.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 10 jul-11 kl 01:42 »
Det räcker inte med en vedspis.
Du måste ha en godkänd och trycktestad skorsten också. (om du har tänkt att följa lagen)
Skorstenen måste också sotas av sotaren (om du har tänkt följa lagen)

Ligger huset i stadsplanelagt område så måste du också kolla om du får elda med ved.

Annars så funkar en vedspis att värma upp den ytan. Men när man somnar så slocknar spisen och då blir det kallt.
Räkna med att en normal vedspis ligger på ca 3.5 kw.
Vi värmer våran lillstuga på 20 kvadratmeter med hjälp av 1 elelement på 1000w.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-11 kl 23:23 »
Visst kan det vara bra med vedspis men den är framför allt byggd för matlagning.
En gammal spis har litet eldstadsutrymme och röken går i kringelikrok runt ungnen vilket kan göra att det är svårt att ordentligt drag just när man tänder.
En liten Viking (gammal emaljerad Huskvarna kamin) är nog ett bättre alternativ, den har en liten platta upptill så man kan koka kaffe också.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-11 kl 23:30 »
Jag hade en sån här i vedboden tidigare, funkade jättebra. Sen fick den flytta till ett sovrum som fick egen uppvärmning. Liten och behändig. Behövs inget jättehål till röret heller.
http://www.annonsera.se/uppsala-%C3%B6sthammar/hem-_-hush%C3%A5ll-ved-_-pellets/vedspis.html
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Vargerik

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jul-11 kl 23:59 »
En isolerad friggebod kräver inte mycket innan den är smällhet, ett el-element på 700-1000w räcker gott. Detta har på på min så att det funkar som frostvakt och drar på när man ska använda boa. Värmeljus är snorbilliga och ger 100w/st!

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 jul-11 kl 11:11 »
Christianag: Tack för tipset!

Ljus och element funkar ju men en kamin är trevligare =)
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 11 jul-11 kl 11:18 »
En vedspis ger bra värme medan man eldar, men den magasinerar ingen värme. Dessutom käkar eld syre, så du vill inte elda nattetid i ett så litet utrymme. Satsa på en täljstenskamin eller nåt vattenmantlat.
snus? vad är priset på en pris?

kurt

« Svar #8 skrivet: 12 jul-11 kl 09:06 »
En vedspis ger bra värme medan man eldar, men den magasinerar ingen värme. Dessutom käkar eld syre, så du vill inte elda nattetid i ett så litet utrymme. Satsa på en täljstenskamin eller nåt vattenmantlat.

Fast installerar man en täljstenskamin i en friggebod så får man ju inte plats att själv gå in där! Och en vattenmantlad kamin fryser ju vintertid om man inte använder den.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #9 skrivet: 12 jul-11 kl 09:27 »
...Den kommer att brukas sporadiskt som övernattningsställe...
Direktverkande el är billigast och tar minst plats i småbyggnader som används sporadiskt. Visst är kamin mysigast, men bara sotningskostnaden motsvarar rätt många timmars eluppvärmning/år. Det kommer i ett annat läge om boden står så det inte finns el i närheten.

malarmaster

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 jul-11 kl 17:13 »
isolering är det billigaste i långa loppet,då krävs heller inte så stor värmekälla.om det skall eldas med ved bör det vara en värmekälla som magasinerar värme annars blir det snabbt utkylt. finns det tillgång till el är det bästa alternativet då man kan hålla en jämn värmenivå,det billigaste när det gäller direktel är ett fläktelement. ulf

Vargerik

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 jul-11 kl 12:39 »
isolering är det billigaste i långa loppet,då krävs heller inte så stor värmekälla.om det skall eldas med ved bör det vara en värmekälla som magasinerar värme annars blir det snabbt utkylt. finns det tillgång till el är det bästa alternativet då man kan hålla en jämn värmenivå,det billigaste när det gäller direktel är ett fläktelement. ulf

Ja, en kupévärmare lite snyggt uppsatt på väggen kopplad till en termostat. Billigt och enkelt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 13 jul-11 kl 13:21 »
En kupe´värmare brummar rätt ordentligt. Ett bra (dyrt) konvektorelement funkar bättre än de billiga där fläkten stannar efter några dygn.
Det som håller längst är nog en ful 4-kantig, typ industri-värmefläkt, är termostaten inbyggd ska den även stanna fläkten.

Så finns det ett knep för att sprida värmen; Många monterar fläkten så att den blåser värmen vågrätt uppe vid taket. Det blir aldrig varmt vid golvet!
För att sprida värmen kan man montera fläkten mitt på en långvägg så att den blåser luften lodrätt ner mot golvet. I min verkstad som är 15x8,5 meter med 3,5 M i takhöjd skiljer det max 3,5 grader i HELA lokalen, förutom just under fläkten.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 14 jul-11 kl 22:55 »
Jag bodde under ett år alla helger i en friggebod vilken värmdes upp av ett konvektorelement på 1kW.
Det fick jag bara ha lite påställt annars blev det jättevarmt.

En nyårsafton då jag skulle gå och lägga mig hade jag bett någon annan att vrida på elementet åt mig då jag inte var hemma och det var runt 10 minus ute. När jag skulle lägga mig var det 40 grader i friggeboden och elementet var inte fullt uppskruvat i alla fall. Jag sov med öppen dörr ett tag den natten  ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 19 jul-11 kl 00:40 »
Kupévärmarna drar infernaliskt med ström och dessutom så är de både högljudda och blåser så in i norden. Funkar inte för den som har asthma tex. Om man ändå vill ha något el-drivet vill jag hellre föreslå ett täljstens-element. I en friggebod kan ett 300-w-element räcka, men det tar ju litet tid innan det blir varmt. Om det är 40 gr minus ute bör man ha ett större kanske. Det blir väldigt trevlig värme av täljstenselementen. De behöver något isolerande att stå på men annars är de små och behändiga och framför allt flyttbara. Man stuvar bara undan dom när dom inte behövs. Outslitliga. Dessutom levererar de eftervärme, efter att man dragit ur sladden.
« Senast ändrad: 19 jul-11 kl 00:42 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser