Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning av slakt kaniner  (läst 4587 gånger)

Starchilds

• Gäst
Avmaskning av slakt kaniner
« skrivet: 13 jul-11 kl 19:11 »
Tänkte kolla bara om det är någon som vet om man
borde avmaska kaniner som man tänker slakta och äta upp? ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avmaskning av slakt kaniner
« Svar #1 skrivet: 14 jul-11 kl 08:05 »
Varför ska du avmaska dem? En slaktkanin lever inte länge nog för att få några problem med mask, om deras omgivning håller normal hygien. Och för människans del, så äter vi ju inte tarmarna, och vi tillagar köttet. Jag har aldrig avmaskat mina slaktdjur, och har inte hört talas om någon som gör det rutinmässigt heller.

Får man av någon anledning problem med mask, så får man såklart avmaska, men då främst avelsdjuren, slaktkaninerna behöver man bara avmaska om de mår dåligt eller om man behöver det för att se till att avelsdjuren inte får mask från dem, beroende på vilken mask det handlar om.

Tänk på att avmaskning är en medicin, som ska doseras rätt, och som har en karenstid. Masken finns inte i köttet, medicinen finns i köttet. Och jag vill inte äta mediciner som jag inte behöver...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Starchilds

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 09:09 »
Anledningen till att jag avmaskar är då mina får mycket gräs ute ifrån och jag fick problem
med mask på en kanin kull förra året så av den anledningen har jag börjat avmaska alla
kaniner minst en gång om året. Och kaninungar som säljs avmaskas innan dom flyttar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 15 jul-11 kl 09:48 »
Mina får också mycket gräs, på sommaren nästan enbart gräs. Jag har inte märkt av något problem med mask. Själv skulle jag aldrig avmaska utan att ha sett tydliga symtom på mask, eller ha hittat mask i avföring eller slaktdjur. Jag medicinerar ALDRIG förebyggande, då jag är övertygad om att det är detta som leder till att vi får resistens mot mediciner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-11 kl 22:23 »
Vad avmaskar ni med - så man vet vad man skall köpa om man ser tecken på mask?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Qiz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-11 kl 22:40 »
Varför ska du avmaska dem? En slaktkanin lever inte länge nog för att få några problem med mask, om deras omgivning håller normal hygien. Och för människans del, så äter vi ju inte tarmarna, och vi tillagar köttet. Jag har aldrig avmaskat mina slaktdjur, och har inte hört talas om någon som gör det rutinmässigt heller.

Får man av någon anledning problem med mask, så får man såklart avmaska, men då främst avelsdjuren, slaktkaninerna behöver man bara avmaska om de mår dåligt eller om man behöver det för att se till att avelsdjuren inte får mask från dem, beroende på vilken mask det handlar om.

Tänk på att avmaskning är en medicin, som ska doseras rätt, och som har en karenstid. Masken finns inte i köttet, medicinen finns i köttet. Och jag vill inte äta mediciner som jag inte behöver...
Mina får också mycket gräs, på sommaren nästan enbart gräs. Jag har inte märkt av något problem med mask. Själv skulle jag aldrig avmaska utan att ha sett tydliga symtom på mask, eller ha hittat mask i avföring eller slaktdjur. Jag medicinerar ALDRIG förebyggande, då jag är övertygad om att det är detta som leder till att vi får resistens mot mediciner.
Instämmer! Tänk efter före både en och två ggr.  :)
/Zandra

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 aug-11 kl 22:42 »
äh..maskar e kött det med...extra proteiner ;)...
Fjäderfän och kaniner

Leontina

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 09 aug-11 kl 17:54 »
Vet att det kostar en slant men om man absolut vill avmaska så kan man alltid skicka in ett träckprov till "Kolla masken" (brukar finnas på apotek). Då får man ju en bättre bild av om/vad man bör avmaska mot :)

Annars är det väl bäst med förbyggande åtgärder så som att t.ex. flytta betesburarna så att de inte återkommer till samma ställe under säsongen eller helst inte på två år om det är möjligt, alt. växelbeta med annat djurslag. För avmaskning i onödan leder nog inte till något framtida drömscenario :-[ Dessutom blir det kanske t.o.m billigare för plånboken i längden om man inte behöver köpa maskmedel varje år ;D

Starchilds

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 aug-11 kl 05:34 »
Taget ur fass!

Axilur
Hund och katt:

Adulta och larvala stadier av spolmask (Toxocara canis, T cati, Toxascaris leonina), hakmask (Ancylostoma caninum, A tubæforme, Uncinaria stenocephala), piskmask (Trichuris vulpis), lungmask (Aelurostrongylus abstrusus), magmask (Ollulanus spp.), bandmask (t ex Tænia pisiformis, T. Hydatigena, T. Tæniæformis. T. Ovis, T. Cervi, T. Serialis och Mesocestoides spp.).

Förebyggande av toxocariasis och ancylostomiasis hos nyfödda valpar genom behandling av modertiken under slutet av dräktigheten och början av diperioden.

Vill säga bara för att jag avmaskar mina med rutin betyder inte det att jag INTE HÅLLER RENT!
Blir så trött på ÖVERSITTARE och FRITIDSVETERINÄRER!

Starchilds

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 aug-11 kl 05:44 »
Jag använder Axilur och här kommer infon om det. Taget ur fass.

Axilur® vet.
Intervet

Oral suspension  10 % Information om läkemedelsformer

(vit suspension utan lukt eller smak)

Anthelmintikum mot rundmask och bandmask hos hund och katt, anthelmintikum mot rundmask hos häst och nötkreatur.
Läkemedlet kan endast köpas på apotek

Innehåll

100 ml 10% oral suspension innehåller: Fenbendazol 10 g, vattenfri kolloidal kiseldioxid, natriumkarboximetylcellulosa, povidon, natriumcitrat, citronsyremonohydrat, natriummetylparahydroxibensoat, natriumpropylparahydroxibensoat, bensylalkohol, renat vatten.
Egenskaper

Den verksamma substansen i Axilur vet. är fenbendazol, som tillhör gruppen bensimidazoler. Fenbendazol är ett vitt pulver utan lukt och smak; olösligt i vatten och olösligt eller svårlösligt i konventionella lösningsmedel. Fenbendazol utövar anthelmintisk effekt genom att hos parasiternas påverka energiomsättningen genom hämning av glukosupptaget. Fenbendazol har vid normal dosering hög aktivitet (>90%) på adulta och larvala stadier av rundmask samt vissa arter av bandmask.

Preparatet har en bred säkerhetsmarginal och kan ges till såväl unga som dräktiga djur. Teratogen effekt har aldrig observerats. Substansen har låg toxicitet. LD50 har inte varit möjlig att bestämma. Axilur vet. är ej sensibiliserande eller slemhinneretande och ger varken upphov till vegetativa eller centralnervösa biverkningar.

Antiparasitärt spektrum.: Axilur vet. har i rekommenderad dosering hög aktivitet mot adulta och larvala nematoder samt mot vissa cestoder.

Fenbendazol absorberas i ringa utsträckning och utövar sin huvudsakliga effekt i mag-tarmkanalen. Preparatet ges inblandat i foder för att förlänga den biologiska tillgängligheten/anthelmintiska effekten. Maximal serumkoncentration (0,22-0,40 mikrogram/ml) kvarstår i 24 timmar hos får. Får tolererar utan kliniska symtom engångsdoser upp till ca 1000 gånger den terapeutiska dosen. I fårlevern uppvisas de högsta koncentrationerna vid fördelningsundersökningar, 2,7 mikrogram/g, 7 dagar efter tillförseln. I övriga organ- och vävnadsprover ligger fenbendazolhalten < 1 mikrogram/g. Vid dosen 5 mg/kg kan fenbendazol ej påvisas i njure efter 5 dagar; i muskulatur och fett efter 14 dagar; i lever efter 21 dagar.efter oral administrering. Fenbendazol metaboliseras i levern till sin sulfoxid och därefter till sulfon och aminer. Halveringstiden i serum för fenbendazol i rekommenderad dos efter oral administrering är 10 – 18 timmar hos nötkreatur, 21 – 33 timmar hos får, 10 timmar hos svin och 12 – 18 timmar hos hund. Fenbendazol och dess metaboliter distribueras i hela kroppen och höga koncentrationer återfinns i levern. Utsöndring av fenbendazol och dess metaboliter sker huvudsakligen via faeces (>90%) och, i mindre utsträckning, via urin och mjölk.

Nöt 7,5 mg/kg: Maximal serumkoncentration uppnås efter 30 timmar. Halveringstid i plasma: 15 timmar.

Utsöndring av fenbendazol: Via fæces: 77%. Via urin: 14%.
Indikationer

Häst: Adulta och larvala stadier av stora strongylider (Strongylus vulgaris, S. edentatus, S. equinus), Oxyuris equi, Parascaris equorum, Dictyocaulus arnfeldi och Strongyloides westeri. Vid behandling mot Strongyloides westeri hos föl ges ökad dos.

Hund och katt: Adulta och larvala stadier av spolmask (Toxocara canis, T cati, Toxascaris leonina), hakmask (Ancylostoma caninum, A tubæforme, Uncinaria stenocephala), piskmask (Trichuris vulpis), lungmask (Aelurostrongylus abstrusus), magmask (Ollulanus spp.), bandmask (t ex Tænia pisiformis, T. hydatigena, T. tæniæformis. T. ovis, T. cervi, T. serialis och Mesocestoides spp.).

Förebyggande av toxocariasis och ancylostomiasis hos nyfödda valpar genom behandling av modertiken under slutet av dräktigheten och början av diperioden.

Nötkreatur: Adulta och larvala stadier av Ostertagia spp., Oesophagostomum spp., Hæmonchus contortus, Trichostrongylus spp., Cooperia spp., Nematodirus spp., Chabertia ovina, Bunostomum spp., Gaigeria pachyscelis, Trichuris spp., Strongyloides spp., Dictyocaulus spp., Muellerius capillaris och Moniezia spp. Vid infektion med Moniezia spp. krävs dubbla normaldosen för effekt.
Kontraindikationer

Inga.
Dräktighet och laktation

Kan ges till dräktig tik från 40:de dräktighetsdygnet t.o.m. 14 dygn efter valpning.
Biverkningar (Läs mer om biverkningar)

Kräkningar har iakttagits hos hund och katt.
Dosering

1 ml Axilur vet. 10% oral suspension innehåller 100 mg fenbendazol. Omskakas före användning.

Häst: Normal dosering är 7,5 mg fenbendazol per kg kroppsvikt motsvarande 7,5 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 100 kg kroppsvikt som engångsdos. Vid behandling mot (Strongyloides westeri) hos föl ges ökad dos, 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 50 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 100 kg kroppsvikt som engångsdos. Den orala suspensionen inblandas i foder.

Hund och katt: Normal dosering är 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 2 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 4 kg kroppsvikt dagligen i tre dagar. Den orala suspensionen ges antingen direkt i munnen i samband med utfodring eller inblandad i foder.

För förebyggande av spolmask- och hakmaskinfektion hos nyfödda valpar behandlas den dräktiga tiken dagligen från 40:de dräktighetsdygnet tom 14 dygn efter valpning med 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 2 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 4 kg kroppsvikt. Den orala suspensionen ges antingen direkt i munnen i samband med utfodring eller inblandad i foder.

Nötkreatur: Normal dosering är 7,5 mg fenbendazol per kg kroppsvikt motsvarande 15 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 200 kg kroppsvikt som engångsdos. Den orala suspensionen blandas i en individuell kraftfodergiva.
Karenstider (Läs mer om karenstider)

Slakt: Häst 5 dygn, nötkreatur 9 dygn. Mjölk: 4 dygn
Överdosering (Läs mer om överdosering)

Fenbendazol har låg toxicitet.
Förvaring

Inga särskilda förvaringsanvisningar.

Förpackningsinformation

Oral suspension 10 % vit suspension utan lukt eller smak
50 milliliter flaska, receptfri, A

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #10 skrivet: 11 aug-11 kl 12:03 »

Vill säga bara för att jag avmaskar mina med rutin betyder inte det att jag INTE HÅLLER RENT!
Blir så trött på ÖVERSITTARE och FRITIDSVETERINÄRER!

Man kan inte avmaska i förebyggande syfte på så vis att djuret inte får mask inom en viss tid eller så om man ger maskmedel. Avmaskningsmedel fungerar alltså inte avskräckande, som tex fästingmedel.

Att man avmaskar modertikar beror på att i princip alla hundar har spolmask som finns i vilande stadium i kroppens vävnader och dräktighet gör att dessa maskar aktiveras. Då avmaskar man mammatiken för att hindra/minimera överföringen av mask till valparna via både livmoder och mjölk. Det finns de som avmaskar tiken innan parning och det är helt verkningslöst.

Det är alltså frågan om att förhindra spridning av parasiter som faktiskt finns i djurets kropp. Avmaskar man inte tik och valpar kommer valparna garanterat att få ganska kraftiga maskangrepp.

Har djuret ingen mask är avmaskningsmedel lika effektivt som Läkerol mot kommande angrepp. Man kan inte döda något som inte finns.

Att avmaska djur utan tecken på mask eller som i ovanstående fall när det är vetenskapligt belagt att maskarna kommer att utvecklas ÄR faktiskt lika relevant som att ta en antibiotikakur några gånger per år så att man inte ska få halsfluss.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Starchilds

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 aug-11 kl 20:10 »
Nej det är sant men eftersom ung djur kan drabbas
så vill inte jag att dom ska bli så pass sjuka av mask innan det märks.

Hittar man en som visar tecken på mask så avmaskas ju alla.

Både katt och hund brukar man normalt sätt avmaska en till två gånger om året.
I alla fall vad dom veterinärerna sagt som jag träffat. Dom ska alltså inte behöva bli så sjuka att det syns. Då det i sin tur kan leda till följdproblem.
Så resonerar jag i alla fall, men kan ha fel.

Ni gör som ni vill men jag gör såhär =D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 aug-11 kl 22:26 »
Använder du axilur i samma dos som till katt då?
« Senast ändrad: 12 aug-11 kl 08:28 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 aug-11 kl 08:10 »
Slentrianmässig avmaskning eller annan medicinering av friska djur är poänglöst för djuren, belastar ekosystemet, kostar pengar och skapar resistens.

Qiz

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 25 aug-11 kl 23:01 »
Både katt och hund brukar man normalt sätt avmaska en till två gånger om året.
I alla fall vad dom veterinärerna sagt som jag träffat. Dom ska alltså inte behöva bli så sjuka att det syns. Då det i sin tur kan leda till följdproblem.
Så resonerar jag i alla fall, men kan ha fel.

Ni gör som ni vill men jag gör såhär =D

Vad är det för veterinärer?
Digivande tikar kan ev vara en sak men resten låter inte klokt! Att behandla våra husdjur i förebyggande syfte oavsett åkomma leder enbart till mulltiresistens i slutändan, är det så det vi vill ha det? NEJ TACK!! är mitt svar.
/Zandra

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser