Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inte lätt  (läst 1464 gånger)

jagochalladjur

• höns/fågel hund tokig
    • Jämtland
    • jagockalladjur.blogg.se
inte lätt
« skrivet: 21 jul-11 kl 12:01 »
för 4 dagar sen fick jag en vaktel av 15 st MEN hur jag försökte ge den vatten ur olika grejer så fixade den inte så igår dog den men frågan är det lättare att få en höna att ruva? har en som har lagt ägg men som har tvär slutat kan hon vilja ruva tro???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: inte lätt
« Svar #1 skrivet: 21 jul-11 kl 20:03 »
Jag tror inte att vaktelkycklingar klarar sig med en ruvhöna. En kyckling från de minsta dvärghönsen väger kanske 20gram när den kläcks en vaktel mellan 7& 9 gram. Vaktelns äggskal är dessutom sprödare och jag tror inte det fixar en hönas vikt under ruvningen.

Finns säkert dom som har provat och lyckats men jag tror tyvärr inte att det är något som funkar bra de flesta gånger utan mer en och annan lyckoträff.

Att den dog kan bero på att den var ensam. Fåglar behöver ibland det sociala trycket för att koma igång ordentligt. Det kan också vara så att den var svag och att den inte skulle ha klarat sig oavsett om det fanns syskon.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skylla

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jul-11 kl 02:40 »
Min första kyckling va det en skrattduva som ruva fram,en av två ägg:) trodde aldrig det skulle gå då det va en ensam hane som ruva.
han (kycklingen som självklart blev en tupp:( ) va ensam i nästan 14 dagar innan jag fick fatt på kompisar till honom. Men jag håller med att de inte är bra att ha dem ensamma,han betedde sig en aningen annorlunda i början nåt tonårshormonerna kom än sånna som vuxit upp med andra.Men nu lever han ett normalt vaktelliv med en höna:)

Jag skulle gissa på att den var svag,måste varit en ovanligt hård kamp att ta sig ur ägget då det va den enda som lyckades:(
Jag hoppas att du får en mer lyckad kläckning nästa gång! :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 23 jul-11 kl 07:43 »
Jag tror inte att vaktelkycklingar klarar sig med en ruvhöna. En kyckling från de minsta dvärghönsen väger kanske 20gram när den kläcks en vaktel mellan 7& 9 gram.

OT om vaktlar men vill minnas att en bekant hade vägt en dvärghönskyckling. 13 gram tror jag hon sa den vägde. ;) ;D
Ang. höna så antog jag att du menade en vaktelhöna? Det är ovanligt att Japanska vaktlar ruvar men vet flera och har själv haft en som ruvat, så det är inte omöjligt. Innan hon la sig så började hon ligga i perioder på äggen som hon lagt i en grop i ett hörn. Perioderna blev längre och längre och efter ett par dagar så låg hon där platt och bestämd hela tiden förutom korta drick, ät o bajspauser. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

242 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser