Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinglig tupp, vad gör man?  (läst 5903 gånger)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Vinglig tupp, vad gör man?
« skrivet: 25 jul-11 kl 11:27 »
igår var tuppen så konstig, han satt på farstutrappen och ville inte gå därifrån. När han väl gick iväg och hoppade av trappen så stod han på näsan. Lite skumt tyckte jag det var att han inte klarade av det hoppet men alla kan vi ju klanta oss.
Så i natt kom jag hem sent och han fanns inte i hönshuset, jag letade och letade. Fanns ingen tupp, jag fick ge upp. Fast nu vid elva hittade jag honom i en buske och efter att ha skrikit på honom en god stund vaknade han till och klev av roten han satt på. Fast då gick han så sakta så sakta och liksom darrade på varje steg. Sen stannade han kvar i busken och jag gick in efter lite vatten åt honom. När jag kom ut igen hade han gått iväg till hönorna men såg för jädra risig ut med slokande svans, hängiga vingar och huvudet lågt.
Jag ställde ned vatten skålen nära honom och då gick han iväg över matskålen och kunde inte hålla balansen och trillade på sniskan.

Vad ska man göra, vad kan det vara?
Jag kan alldeless för lite om höns känner jag.

Luffsen

• -
SV: Vinglig tupp, vad gör man?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-11 kl 12:22 »
Isch... låter som Marek.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Snickan

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-11 kl 12:25 »
det lät farligt, vad är det?
får ta en vända på google också.

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 25 jul-11 kl 12:31 »
När mina hönor gör på det där viset, då har jag bara kunnat konstatera att om jag inte SJÄLV ser till att ta bort dom. så har dom dött ändå inom någon dag.

Vet inte om det finns nån bra kur mot det där. Jag gör pinan kort för dom iaf.

Snickan

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-11 kl 12:34 »
Jag har läst och jag har redan ringt om hjälp att nacka honom. Vill inte ta risken att han ska behöva plågas ihjäl, hade en höna som dog när jag var på semester för några veckor sedan så det verkar ju inte konstigt att det är marek.
Kan man ta tillvara på köttet eller är det sjukt och obrukbart?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-11 kl 12:39 »
Vill du ha kvar tuppen, så kan du pröva med att sätta honom varmt/torrt och ge en 3 dagars kur med Esbetree (eller motsvarande). Kan fungera  :)

Tycker inte alls det låter som Marek.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Snickan

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 jul-11 kl 12:43 »
Okej, varför tycker du inte det låter som det?
Jag vill gärna ha honom kvar men jag vill inte att han behöver självdö, då nackar jag hellre en gång och har fel än att han ligger död om några dagar.
och vad är esbetree?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 25 jul-11 kl 13:13 »
Okej, varför tycker du inte det låter som det?
och vad är esbetree?
För att den inte har Marek symptom. Esbetre är ett sulfapreparat finns massor av trådar om det här. Men det brådskar=ge honom det idag, om det är coccidios han har, annars dör han i alla fall.
Kolla med dina hönsbekanta om någon har Esbetre (eller motsvarande att låna ut till dig.
Har för mig att man kan använda Socatyl också, det kan vet. skriva ut en liten tub i alla fall.

jag får bara rådet att avmaska min tupp som är krasslig och har blod i bajset,
Har den blod i bajset så är det är inget symptom på marek utan coccidios (m.fl)
« Senast ändrad: 27 jul-11 kl 11:11 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Snickan

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 25 jul-11 kl 13:15 »
Jag har inga hönsbekanta, håller på att ringa till distriktarna runt om men det verkar hopplöst att få tag på.

Snickan

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 jul-11 kl 14:08 »
Nej jag blir tokig, ingen vill prata med mig och de tycker mest jag är fånig.
Ska det vara så svårt..
Önskade jag fick tag på min vanliga veterinär, han är inte så besvärlig!

Luffsen

• -
« Svar #10 skrivet: 25 jul-11 kl 16:23 »
Ska nog ta o prata med min veterinär jag med...

Mina hönor visade på samma symptom som dina, och veterinären sa direkt MAREK! Blir vingliga, svårt att gå, burrar ihop sig o ser allmänt döende ut, äter o dricker dåligt eller inte alls...

Men det finns visst inte så många veterinärer som kan så mycket om höns heller...

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 25 jul-11 kl 17:32 »
Vad det än är så sätt honom borta från de andra. Om det är Marek (hönsförlamning) så är det ett virus som smittar. Och om det är Coccidios så smittar det med avföringen - dock brukar inte vuxna höns bli lika påverkade av det - mest kycklingar som insjuknar. Ge honom filmjölk om det nu skulle vara magen - finns som sagt massa trådar om det. Men hur vanligt är det att stora fullvuxna får Coccidios egentligen? Är besättningen gammal? Är tuppen ny? Eller kommit in ngn annan ny?

På sva.se kan du läsa mer och det finns också en hönskunnig expert som du kan ringa varje dag mellan 9-11.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Misonten

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 jul-11 kl 17:45 »
Jag säger bara direkt att jag är nybörjare själv, så dömm mig inte nu.. Men min tupp gjorde ungefär som du beskriver att din gör. Jag vände och vred på min stackars tupp och hittade inget konstigt. Men kollade dagen efter igen och hittade små vita djur "löss" vid rumpen på han. gav frontline och 2 dagar senare va han sig själv igen. Det kan inte vara något sådant som hänt....
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Snickan

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 25 jul-11 kl 21:40 »
Har han inte redan smittat de andra?
Hönsena köpte jag för drygt en månad sen och han kom en vecka efter, hönsen är fullvuxna och har bott på värpfabrik. Tuppen vet jag inte hur gammal han är men han är inte riktigt könsmogen ännu men precis runt den åldern.
Jag hade ingen fil men jag gav honom youghurt förut idag.

I morgon hoppas jag få tag i min veterinär så jag får hjälp med vad det kan vara, ingen ide för mig att spekulera när jag ändå ingenting kan. Får jag inte tag i honom så ringer jag Sva experten och om inte jag kommer vidare då så hamnar han på huggkubben för han ska inte behöva ligga där och plågas ihjäl. Oavsett anledning.

Löss?blodsugande små kryp kan väl ställa till sin beskärda del av jävelskap så varför inte?
Tack för tipsen, man känner sig hemskt maktlös när man kan så lite och man ringer veterinärer och den kan ännu mindre. Det är bättre med hästarna, hundarna och katterna där kan vi snacka service på ett annat plan.
Underligt att distriktarna ska vara så dålig på både höns och får, de hör väl till lantbruket? Ringde om en dräktig tacka som var så jädra trög på att få fram några lammungar så jag blev orolig, då frågade den jag pratade med: Hur länge är får dräktiga? :o vad säger man liksom....

Torry

« Svar #14 skrivet: 25 jul-11 kl 21:50 »
Ta undan tuppen till nåt lugnt och varmt ställe gärna värmelampa om du har. Tror inte heller att det är Marek för då brukar  inte allmäntillståndet vara påverkat dvs de äter och dricker med god aptit. Kolla avföringen om den är lös och kanske blodblandad i så fall kan det vara Coccidos och då behöver han medicin snabbt.
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser