Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bagglamm o äldre baggar?  (läst 2548 gånger)

träsleven

• -
bagglamm o äldre baggar?
« skrivet: 28 jul-11 kl 22:20 »
Är det någon som har någon erfarenhet av att släppa bagglammen tillsammans med äldre baggar?
Vi måste skilja på bagg o tacklamm snart och har två äldre avelsbaggar som går tillsammans under sommaren och nu skulle jag bara vilja höra om det är någon som har prövat den varianten. Vi har haft bagglammen i en enskild grupp förut om åren men de brukar bli ganska bråkiga o det har hänt att någon större har stångat ihjäl mindre. Min idé var att de gamla baggarna skulle kunna vara så dominanta att det inte uppstår så mycket bråk.
Om det skulle fungera hur gör man då? Släpper de unga till de gamla eller tvärt om eller det kanske inte har någon betydelse vilka som kommer till vem?

JBF

• Småland
SV: bagglamm o äldre baggar?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 09:31 »
Ja det är kanon att släppa bagglammen med någon äldre bagge! De leder flocken och håller lite ordning på torpet! Hela flocken blir mer lätt att hantera, förutsatt att de vuxna baggarna är lätthanterade och kommer när man ropar osv.. Bara fördelar att ha dem ihop, tycker i alla fall jag!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 11:50 »
Håller med JBF, bara positivt att ha äldre baggar som tar hand om de vilsna ungbaggarna. De brukar inte bli så gapiga heller, när de har vuxna "karlar" med sig!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 12:32 »
Jag måste också hålla med! Vi brukar ha 3-4 gammelbaggar som får ta hand om bagglammen och det funkar jättebra. Vi släpper bara in bagglammen till baggarna i hagen. Bagglammen går och ställer sig tätt, tätt ihop med de vuxna och så snurrar de runt, luktar, gruffar lite och sen är det bra.

I år har vi inte släppt ihop ännu, men det blir nog i nästa vecka.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

träsleven

• -
« Svar #4 skrivet: 01 aug-11 kl 09:06 »
Tack! Det känns bra att höra att någon har prövat den här varianten! Vi ska pröva i år så kanske vi slipper problemet med att få bagglamm ihjälstångade.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 aug-11 kl 10:43 »
Skulle det bli problem att de stångas kan man stänga in dem ganska tätt med grindar nån dag. Då får de inte plats att ta sats o stångas.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 01 aug-11 kl 11:09 »
Citera
Skulle det bli problem att de stångas kan man stänga in dem ganska tätt med grindar nån dag. Då får de inte plats att ta sats o stångas.
Min erfarenhet av detta (gäller främst gutar) är att får de inte tillfälle/plats att göra upp, så lugnar de ner sig på platsen, men uppgörandet fortsätter sedan ute. Däremot med äldre ranghöga djur, med en inbördes ordning lugnar ner de små baggarna.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 01 aug-11 kl 11:11 »
Här går det också bra att släppa in bagglammen till pappan. Det är mycket lugnare då, än med bara bagglamm i egen hage. De "små" mår bra av att ha en trygg vuxen i flocken, upplever jag.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 aug-11 kl 21:07 »
Hej,jag har gutar,släppte in 4 bagglamm med 3 vuxna för en månad sen. De vuxna går och betar för sig själva och bagglammen likadant men dom idisslar tillsammans och håller ihop när det blir mörkt...inga problem alls :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser