Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda gelatin istället för pektin i marmelad  (läst 18794 gånger)

bjungan

• Östergötland
Använda gelatin istället för pektin i marmelad
« skrivet: 06 sep-11 kl 23:18 »
Är det någon som använt gelatin istället för pektin i marmelad/gele/sylt? Blir det någon smakskillnad?

tinna.m

• Skåne
SV: Använda gelatin istället för pektin i marmelad
« Svar #1 skrivet: 06 sep-11 kl 23:23 »
Fruktgelè på mandeltårta har man ibland gelatin i gelèn.Prova och säg vad du tycker. Gelatin smakar ju inte nåt, Däremot undrar jag över om hållbarheten blir densamma, men vet inte.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

bjungan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-11 kl 23:27 »
För längre hållbarhet skulle jag kunna tillsätta konserveringsmedel exempelvis natriumbensoat.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 23:37 »
Jo, fast gelatin är protein, så det konserveras annorlunda än kolhydrater som i pektin. Som sagt, vet inte. Frysa istället? Då håller det sig ju. Prova..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

vicky-g

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 02 okt-11 kl 17:17 »

Gelantin är ju diverse gott som bland annat svål från gris. Själv tycker jag det är lite osmakligt att ha gris i sylten. Men det kanske bara är jag.  :D Smaken lär ju inte påverkas. Men om det står ett tag kanske det härsknar. Vi lagrar ju inte animalier i månader i kylskåp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser