Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäcka årstackorna?  (läst 3986 gånger)

E-L

• Östergötland
Betäcka årstackorna?
« skrivet: 29 jul-11 kl 23:02 »
Jag har startat upp med en liten grupp gotlandsfår. I höst ska fjolårstackorna betäckas. Jag har också tre årslamm som snart är 6 månader. För att få upp antalet individer funderar jag på att låta mina tre lamm också betäckas. När jag talar med fårägare förstår jag att det finns en kultur som säger att man inte ska betäcka så unga djur. I Erik Sjödins bok "får" förespråkar han precis tvärt om. ( sid 58) Han menar att ungtackor av lantras i regel betäcks första hösten och att detta förkortar generationsintervallet, ökar avelsframgången och förbättrar lönsamheten. Jag har också rådfrågat distriktsveterinären som är av samma uppfattning som Sjödin. Vad finns det för åsikter i frågan här på forumet?

Birgit

SV: Betäcka årstackorna?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 23:20 »
Oavsett Sjödin och vet. osv. så anser jag att ett lantrasfår som är friskt och blir dräktigt är ämnat att bli det. Ser man historiskt på hållandet, så sorterades inte ungtackor bortom man ämnade behålla dem i avel. Min erfarenhet är också att de som blir dräktiga som regel är mogna för det.
Sedan vet ju jag också att om de står över ett år, så växer de på sig och får sannolikt större lamm. Men jag är inte av åsikten att detta enbart är positivt. Det kan även leda till mer lammningsproblem och feta tackor.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 23:26 »
Vi betäcker alltid våra ungtackor, om vi bedömer att de är tillräckligt stora.

Ofta är det en eller ett par som vi tycker är för små för att bli betäckta och då tar vi undan dem och de får vänta ett år. I år hade vi en liten en som vi missade att ta ur flocken, men hon blev inte dräktig. Nu är hon däremot riktigt stor och fin!

Senare i dräktigheten grupperar vi ungtackor för sig och äldre för sig, för att kunna ge ungtackorna extra mat.

Vi har både gotlandsfår och korsningar.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 30 jul-11 kl 13:28 »
Jag har jobbat med bla Rosalgsfår och Gutefår. Där har vi alltid betäck årslammen.
Har fått lära mig att det är bra att ta lamm redan första året. De får då oftast bara ett lamm, lätt födsel osv.
Väntar man ett år till är risken/chansen större att de blir två lamm och de kan vara jobbigt för en förstföderska.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 30 jul-11 kl 18:44 »
Jag har tidigare låtit åsenfårens ungtackor stå över ett år men låtit betäcka gotlandsungtackorna. Det har aldrig gett några problem. Sist lät jag dock även åsentacklammen gå med åsenbaggen och räknade just med att de inte skulle bli dräktiga om de inte var mogna för det. En av fyra blev inte dräktig. En annan, som var ganska liten och, som jag trodde inte var mogen, blev dräktig. Hon födde ett pyttelitet lamm, helt utan problem. Hon tog hand om lammet på allra bästa sätt och idag har både mor och barn "växt ikapp" de övriga och båda är normalstora.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser