Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfäslakteri  (läst 3353 gånger)

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
Fjäderfäslakteri
« skrivet: 06 aug-11 kl 08:08 »
Hej!
Jag har startat upp ett slakteri som är ett eu godkänt kontrollslakteri som även slaktar fjäderfä i ett mindre fjäderfäslakteri.Nu ska vi börja med att köpa in en del fjäderfä och jag undrar vilka som har köttraser och är intresserade av ett samarbete. Köttraser av höns och av anka är av störst intresse och jag har stor avsättning för framför allt anka men även höns.
Vi kommer även legoslakta fjäderfä samt såklart även lamm gris och vilt som då blir besiktigade och godkända som livsmedel för försäljning i ex egen gårdsbutik. Slakteriet finns mellan Örebro och Norrköping.
Mitt telefonnummer 0702546377
Vi finns även på facebook
http://www.facebook.com/pages/Jasiri-G%C3%A5rd/107364746028234?ref=hnav

MVH
/Tomas
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.

Jimmy_C

• Småland
SV: Fjäderfäslakteri
« Svar #1 skrivet: 06 aug-11 kl 08:12 »
Verkar ju vara ett bra slakteri =) var nyss inne och kikade runt, 2 tummar upp.
Synd att ni inte fanns närmare mig i småland har frigående höns och grisar och snart även lamm/får och Highland Cattle

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 aug-11 kl 19:43 »
Tack för ett trevligt och givande samtal idag .
Jag kommer garanterat höra av mej när jag kommit i ordning här .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 06 aug-11 kl 22:03 »
Jättebra initiativ, önskar det var här i söder, då jag tycker det är så tungt att slakthantera och plocka gäss.
Men jag undrar, hur gör ni med salmonella-test? Ska djuruppfödaren testa först? Det är ju dyrt för en liten producent.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #4 skrivet: 06 aug-11 kl 23:29 »
Salmonella test är obligatoriskt om du föder upp o slaktar mer än 500 fåglar per år. Du ska då låta fåglarna stå i en inhägnad för sig själva och ta träckprov på ex 5 olika ställer sedan skickas detta in och svar inkommer 4 dagar senare. Det är djurägaren som gör dessa test och skickar man minst 20 fåglar till slakt blir det inte allt för stor kostnad. Men som sagt föder man upp mindre än 500 fåglar så är ej testen obligatorisk (Det var vad JV och LVS sa till mig för två är sedan men nu när vi ska slakta en del i höst så måste jag kolla upp detta igen då allt alltid ändrar sig. Köper jag in fåglar måste jag alltid testa dem men inte om jag legoslaktar till en liten uppfödare, så förstod jag det iaf men verken har ingen bra koll på vad som gäller så man kan få olika svar.
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 aug-11 kl 23:44 »
Får du nåt klart svar ang salmonella testet så skriv det här .
Sånt är bra att veta för alla.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 08:04 »
Legoslaktar man djur vid ett slakteri så kan ju knappast salmonellatesten anses vara slakteriets sak. Man står ju själv som säljare av köttet och det ligger ju då i ens eget intresse hur man vill göra. Kunder som får salmonella av ens kött, lär ju inte återkomma. Salmonellatestet kostar runt 500 kr.

Enligt svensk fågel så är gränsen för obligatorisk test 500 kycklingar. Frivilliga kontrollen kan ju alla som vill delta i, fördelen är ju att man får lite mer ersättning från staten om man skulle få salmonella i besättningen.

http://www.svenskfagel.se/?p=1146

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser