Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man  (läst 907 gånger)

Pus

• Norge
Hur vet man
« skrivet: 08 aug-11 kl 12:42 »
Hur vet man när en höna vill ruva?
Vi har varit på semester en vecka, har haft en kille här å passat på hönsen tuppen å kycklingarna..MEN han hade glömt den lilla detaljen å ta in äggen från redet där ena hönan å tuppen går..
Pia var ute igår när vi kom hem å i morse var jag in i redet å plockade ut 7 stk ägg.. i dag har jag nästan inte sett henne ute bara en kort sväng .. å nu när jag  kikar in i "sov-stugan" så ser jag att hon ligger gott inne i redet sitt där jag hämtat ut äggen.. hon ligger normalt inte inne i redet mer än då hon ska lägga ägg.. äggen jag tagit ut har nu legat i kylen i några timmar så jag gissar att chanserna för att det ska bli kycklingar av dom e relativt små..eller bör jag lägga ut dom igjen?
Jag e som sagt HELT ny med detta om höns kyllingar osv.. har fått mig några böcker å läst dom, men allt kan man tyvärr inte läsa sig till utan sånt kommer från erfarenhet..

men hur märker man om hönsen blir "ruv-villiga" .. å om hon nu var/är ruv-villig, kommer hon att lägga nya ägg å lägga sig på  ???

Hoppas på svar..
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Jakobsson

SV: Hur vet man
« Svar #1 skrivet: 08 aug-11 kl 13:34 »
Har hon börjat ruva tar det ett tag innan hon börjar lägga ägg igen.
Du märker om hon e ruv villig ifall du går in till henne & tar in handen under henne.
Gör hon ett speciellt ljud ifrån sig samt inte alls gillar att du är där
så vill hon definitivt bli mamma :) Hon kan picka på din hand & visa att hon vill vara
ifred.

//
Jakobssons fru

Pus

• Norge
SV: Hur vet man
« Svar #2 skrivet: 08 aug-11 kl 13:41 »
tusen tack för svar  :D

Hehe jag drog nog fort lite förhastade slutsatser hehe,,, hon var bara inne å la ett nytt ägg.. nyss när jag var ute å såg till dom så var hon ute å "pockade" å brydde sig inte alls om ägget som hon lagt  :-[

Men tusen tack för svar  :D
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser