Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flå eller plocka? Det är frågan.  (läst 5760 gånger)

Sangun

• Västergötland
    • Underbara lantliv
Flå eller plocka? Det är frågan.
« skrivet: 08 aug-11 kl 17:49 »
Hur gör ni när ni slaktar era tuppar? Flår ni dem eller plockar ni dem? Vilka fördelar respektive nackdelar är det med de olika metoderna?
Efter några år i "civilisationen" har vi nu återvänt till landsbygden, där vi hör hemma. Har Västgötaspets och snart har vi Värmlandsfår och Welsumer-hönor också. Bloggar på www.underbaralantliv.se

Nina K

• Skåne
SV: Flå eller plocka? Det är frågan.
« Svar #1 skrivet: 08 aug-11 kl 17:57 »
Vi plockar våra. Kollar först fjäderdräkt om de inte har nya fjädrar på g om det är ruggnings tider. Går lättare att plocka fjädrana efter dopp i varmt vatten. Idealtemp ligger på 75grader.

PetraL

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-11 kl 19:34 »
Bara slaktat två stycken. Den ena försökte jag flå...total katastrof, jag var urusel!! Plockningen gick bättre, tog max fem minuter att dränka in fjäderdräkten ordentligt och få den ren från fjädrar. Så vi kommer att fortsätta att plocka  :D

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 13:27 »
Hur gamla låter ni era tuppar bli innan slakt? Har tre tuppar av fem på vår förra (och vår första) kull, och vet inte riktigt hur länge vi borde vänta.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 13:44 »
Jag undrar också hur gamla man kan låta tupparna bli innan det är dags att slakta.

Har sussex som tyvärr blev 5 tuppar och bara 2 hönor så jag måste ta bort 4 tuppar.
Vill gärna göra det innan de blir för gamla och sega. Nu är de 4 månader och ganska så stora så det börjar kanske bli dags?

Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 10 aug-11 kl 13:53 »
Jag flår... Men det är bara för att jag inte fått till det med plockningen! Har inte kunnat skålla tupparna, och då har fjädrarna suttit hårt så det har varit ganska slitsamt. Dessutom lyckades jag den gången jag försökte flå, förstöra skinnet *suckar* Måste ordna skållningsmöjlighet till nästa slakt...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

pyromanen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-11 kl 14:03 »
Plockar alltid tuppar. Tycker mycket smak går förlorat annars och framförallt på sånna som ska stekas vill jag absolut ha med skinnet då jag tycker att knaprigt skinn är nåt av det godaste som finns.
Råkor och duvor har jag däremot flådd.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 10 aug-11 kl 19:35 »
Jag plockar också höns om jag ska ha köttet själv. Är det till hundarna så får dom allt inklusive fjädrar ;)

Angående slaktålder så är det väldigt olika mellan raser. Och det går utmärkt att äta gamla tuppar också. Dom behöver bara koka längre eller i tryckkokare. Senaste tuppen som stod på bordet här hemma var 1½år och mycket god  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-11 kl 19:40 »
här slaktas ungtupparna när de börjat gala..blir ett jädrans liv när ungtupparna och de gamla tupparna gal tillsammans..
för enkelheten så flår jag dem.. ibland har jag skurit loss låren och brösten och kasserat resten av revbensskrotten..
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 aug-11 kl 19:44 »
här slaktas ungtupparna när de börjat gala..blir ett jädrans liv när ungtupparna och de gamla tupparna gal tillsammans..
för enkelheten så flår jag dem.. ibland har jag skurit loss låren och brösten och kasserat resten av revbensskrotten..

Så gör jag med. Och om man bara tar hand om bröstköttet och låren så slipper man ta ur djuret vilket ju spar lite möda.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 11 aug-11 kl 15:41 »
Sicket slöseri att inte ta vara på allt köttet!
Jag flår tupparna oavsett ålder. Tuppar över ett år får bli färs, yngre tuppar äts som helt kött.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Abigail

« Svar #11 skrivet: 11 aug-11 kl 15:49 »
Om ni inte äter allt på tupparna så ge det till någon hund eller katt att äta. Obs det måste ges rått om det är ben i. Kokta ben kan skada hundar och katter men är toppenbra för dem när det är rått. Då behöver inget gå till spillo.

Googla gärna på barf

nordard

« Svar #12 skrivet: 11 aug-11 kl 15:53 »
doppa dom i varmt vatten ca: 75-76 grader. doppa 2 ggr ganska sakta å känn om fjädrarna släpper
om inte så doppa en gång till.
det ska gå att stryka av dom med handen.
gör du rätt får du det goda skinnet i gott behåll.
bör inte ta mer än 20 sekuder om allt görs rätt.
mvh nordard

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 aug-11 kl 21:06 »
Sicket slöseri att inte ta vara på allt köttet!
Jag flår tupparna oavsett ålder. Tuppar över ett år får bli färs, yngre tuppar äts som helt kött.
men ärligt talat hur mycket mat är det på revbenen när bröstbitarna är bortskurna?  ryggen är ju tom på kött.. det skulle väl vara halsen då som är nåt.. ungtuppar av värphönsras typ isbar ger inte mycket kött..  fyller frysen med hålrum gör jag inte...
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 11 aug-11 kl 21:17 »
*bokmärker*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser