Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barkbröd  (läst 8877 gånger)

fungilla

Barkbröd
« skrivet: 14 feb-11 kl 12:49 »
Hej. Jag undrar om det är  någon som bakat barkbröd. Hur man går tillväga. Skulle vara intressant att pröva.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Mata

• Södermanland
SV: Barkbröd
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 14:42 »
Jag har ingen erfarenhet, men det här är väl intressant? :

Citera
För att lättare komma åt barken fälldes träden som sedan skalades liggande. Till detta användes speciella verktyg, så kallade tycklar. När sedan barkflaken var lösgjorda lades de att torka innan de rensades. Rensningen innebar att den oätliga ytterbarken skildes från den finare innerbarken. För att slippa kådsmaken från innerbarken lades den i vatten för att urlakas några veckor innan den åter torkades för att sedan krossas och malas.

Citera
1–2 kaffekoppar av den ljusa, finrivna innerbarken
3/4 l vatten
6 hg kornmjöl
6 hg grovt rågmjöl
salt och fänkål
1 pkt jäst

1. Lös upp jästen i lite vatten. Blanda alla ingredienser och låt jäsa ca 1 timme.
2. Knåda degen på vanligt sätt och tillsätt mera mjöl om det behövs. Låt degen jäsa ytterligare 30–40 minuter.
3. Kavla ut till små brödkakor och nagga väl.
4. Grädda i inte alltför varm ugn och pensla brödkakorna med lite sirap eller vatten efter gräddning.

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=52&vid=269

Och:

Citera
Hon äger egen skog och fäller själv tallarna som hon sedan tar barken från.

– Man änvänder innerbarken som man blötlägger och sedan torkar. Sedan rostar man det i ugnen och maler ner det till mjöl, säger hon.

Har man inga egna tallar att fälla – men ändå vill baka sig ett barkbröd – kan man hitta barkmjöl i hälsokostaffärer.

Alltså, innerbark som blötläggs, torkas, rostas och sedan mals, blandas väl i vilket bröd som helst med den koncentration man önskar (upp till 50%?)

Mata

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 14:47 »
Och detta:

Citera
För den som är intresserad av att prova på barkbröd i dagsläget är det inte särskilt besvärligt. Hellre än avverka hela träd bara för att komma åt barken kan man helt enkelt skära upp ”rutor” i barken och skala loss lagom stora sjok (kom i så fall ihåg att inte skala hela vägen runt, då dör trädet). Det enklaste är att först rensa bort hela ytterbarken så att innerbarken blir frilagd, sedan skära runt den och slutligen dra loss hela klabbet, möjligen med hjälp av en kniv för att få med alltsammans. Resultatet kan sedan soltorkas ett tag, för att därefter rostas i ugn. Låt skivorna ligga inne tills de får en rödbrun nyans (men inte så de blir brända). Därefter krossar man resterna i en mortel, och får således en liten mängd alldeles äkta barkmjöl. Tilläggas kan att även de ännu inte krossade, men rostade, barkdelarna kan ätas, med ost eller smör om man så vill. Under förutsättning att man skördat under våren eller den tidiga sommaren är de tämligen söta och krispiga, i och med att träden då savar. Det smakar ungefär som kex.

Enligt vissa lär det dock vara en dålig idé att skada levande träds bark och bättre ta från fällda träd.
« Senast ändrad: 14 feb-11 kl 14:50 av Mata »

fungilla

« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 17:10 »
Tack, låter verkligen intressant
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Tur-Johan

• Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 13:53 »
Ikväll blir det av, då ska jag rosta lite bark.
Tyvärr så har jag inte hittat något om tider o temp i en ugn.
Men jag vet att man ska får barken så rostad att det är lätt att göra mjöl av.
Inte bränd men rostbrun får den bli.

Jag har nyligen köpt mig en kvarn med kvarnstenar så detta ska bli intressant.
Många skulle va fega om dom bara våga.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 11 maj-12 kl 13:59 »
Ni kanske känner till Skogs-Hildas barkbröd som är välkänt här på höga kusten!

http://www.svd.se/mat-och-vin/recept/barkbrod_5915593.svd

Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 maj-12 kl 16:06 »
Jag har bakat med barkmjöl som jag gjorde själv. Av björk, för att det var vad jag hade tillstånd att fälla. Tror inte bjöörkmjöl är traditionsenligt, men det fungerade.

Rostade inte barken. Bara torkade och "malde" (med mixer). Blev gott som fasen, men jag var ganska ensam om att tycka om det.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-12 kl 11:57 »
Ursäkta en okunnig, men varför ska man äta barkbröd? ??? Det var ju ren nödmat förr...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Tur-Johan

• Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #8 skrivet: 12 maj-12 kl 21:01 »
Ja det stämmer det är nödmat.
För min del är det så att jag vill kunna göra barkmjöl.
Jag är bara nyfiken, en kul grej.
Det är så att jag försöker lära mig saker som vi människor håller på att glömma.
Tex barkmjöl, och det roliga med barkmjöl är att det håller på att bli exklusiv vara.
Storstaden har fått upp ögonen och tycker det är skithäftigt, nu kommer barkmjöl bli dyrt.

Man ska kunna göra innesulor till skorna av björknäver, det måste jag bara prova med, hehe!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 maj-12 kl 21:11 »
Det är inte bara nödmat faktiskt. Hittar inga källhänvisningar nu, men vet att jag läst att det i vissa områden var "standard" att ha barkmjöl i brödet.

Modern forskning tyder på att barkmjölet har mycket högt näringsvärde främst när det gäller olika mineraler. Alltså blir det ett bra kosttillskott. Och man håller sig mätt länge på barkmjöljsbröd, även med små mängder barkmjöl per kg vanligt mjöl i degen. :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-12 kl 21:58 »
Spännande :). Skulle jag också vilja prova, men hade ingen aning om att det var så omständigt att göra! Trodde det liksom bara var att skala av och använda (ja, torka och mala först förstås) och att man fick ut mer per träd. Att det var någorlunda enkelt och bara användes som utfyllnad för att göra mjölet så drygt som möjligt. Väldigt intressant med näringsvärdet också :D.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 maj-12 kl 22:09 »
Ja, det är ju inte riktigt lönt om man inte ska använda veden... Jag handfällde en liten björk, skalade av nävern och skrapade längst stammen med en ... ja... slykniv tror jag det heter. Då fick jag bara med det mjuka lagret, och det är det som det sägs att man ska använda.

Detta lufttorkade jag ovanför vedspisen i ett örngott. Skakade runt det nån gång om dan.
Körde i mixern tills det blev mjöl när det var torrt.

Tur-Johan

• Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #12 skrivet: 14 maj-12 kl 21:13 »
Så där jag nu har jag malt mitt första barkmjöl av tall.
Det luktar gott och så otroligt enkelt när man hade en riktig kvarn.
Jag läste en artikel med skogs-Hilda och hennes försök att mala bark.
Tydligen så hade hon kört sönder många köksmaskiner i sina försök.
För bark kan vara svårmalet efter som det har så långa fibrer.
Det var därför jag köpte en med stenar och det gick som en dans.

Nu ska jag bara baka också.

StickarLinda

• Södermanland
    • MyDesign
« Svar #13 skrivet: 05 apr-13 kl 23:20 »
Mycket intressant med barkbröd tycker jag, eftersom det ju är en del av den nordiska historian. Man ska hålla liv i sådant tycker jag. Min undran är dock... Hur skulle barkbröd fungera för GI-kostare alternativt glutenintoleranta? Hur mycket kan man dra ner på vetet, och hur mycket bark behövs till en limpa bröd?
MyDesign hantverksskola - lär dig sticka, virka & kroka - www.my-design.se

kamel

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 apr-13 kl 23:43 »
Mycket intressant med barkbröd tycker jag, eftersom det ju är en del av den nordiska historian. Man ska hålla liv i sådant tycker jag. Min undran är dock... Hur skulle barkbröd fungera för GI-kostare alternativt glutenintoleranta? Hur mycket kan man dra ner på vetet, och hur mycket bark behövs till en limpa bröd?

glykemiskt index på barkmjöl lär vara lågt tror jag pga mycket fiberinnehåll, desto grövre malet desto lägre gi också troligtvis...
Gluten finns det inte i barkmjöl vad jag vet, köper man det kan det ju dock vara malt i samma kvarn som annat mjöl osv så att det kan finnas spår av gluteninnehållande produkter vilket kanske inte är bra beroende på hur känslig man är..
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 03:54 av kamel »

impudicusson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 apr-13 kl 01:07 »
Mycket intressant med barkbröd tycker jag, eftersom det ju är en del av den nordiska historian. Man ska hålla liv i sådant tycker jag.
Som med trälar eller tvångssterilisering för utvecklingsstörda och annat gott som tillhör den nordiska historian, ja...

vindensbonig

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 apr-13 kl 01:17 »
Somliga har en jäkla historiekoppling .

vindensbonig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 apr-13 kl 01:28 »

StickarLinda

• Södermanland
    • MyDesign
« Svar #18 skrivet: 06 apr-13 kl 12:03 »
Tack Kamel för intressant svar. Vore intressant att testa någon gång att baka barkbröd.
Mummrick: tack för länken =)
MyDesign hantverksskola - lär dig sticka, virka & kroka - www.my-design.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

113 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser