Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är problemet med min inkokning?  (läst 1200 gånger)

Moster

• Gotland
Vad är problemet med min inkokning?
« skrivet: 09 aug-11 kl 20:38 »
Jo, problemet vet jag förstås, det är att burkarna jäser. Men jag förstår inte varför?
Jag har konserverat squash, fänkål och broccoli. Jag har lagt den rå i konservglasburkar med gummiring och klämma. Strött på en tsk salt per liter burk, hällt på vatten till ca 3/4 av burken. Kokat dem i en timme i konserveringsgryta, har under denna timme hållit mellan 85 och 100 grader. Låtit dem svalna och sedan tagit av klämman, kontrollerat att locket sitter fast. Sen har några av burkarna, från olika inkokningsomgångar, valt att börja jäsa. Eller rättare sagt, det verkar som att de har tryckutjämnat av någon anledning och så har några av burkarna jäst. Eller är det i omvänd ordning? Från början misstänkte jag att det var förvaringen som var felet, de stod i rumsvärme och kanhända att solen lös på dem och så blev de varma? Men sedan har jag börjat förvara dem i källaren (ville inte ställa dem där först - vi har mördarsniglar i källaren) och de har ändå betett sig på detta förmätna sätt. Varför?

mig

• Gäst
SV: Vad är problemet med min inkokning?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-11 kl 14:03 »
Skador på bukar/ringar eller smuts mellan burk-ring-lock?? Det får inte vara minsta lilla för då kommer det in luft.

Och l¨ter du dem stå och kallna innan du flyttar på dem så inte luft sugs in då?

Moster

• Gotland
SV: Vad är problemet med min inkokning?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 07:35 »
Vi kontrollerade skador och smuts innan, men om där varit något borde det väl inte ha blivit vakum alls? För jag vet att det varit vakum i alla burkarna - kollat när de svalnat att locken sitter fast. Eller blir det först vakum och sedan släpper det sakta om något litet skräp kommit emellan? Jag har ingen praktisk erfarenhet av hur det brukar bete sig, den här sommaren är första när jag testar denna metod, jag har bara läst mig till hur man ska göra, tycker det verkar så fantastiskt och blir så olycklig när det inte går bra...  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser