Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur är det att bo permanent i enkelt torp?  (läst 38205 gånger)

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Hur är det att bo permanent i enkelt torp?
« Svar #60 skrivet: 27 jun-14 kl 22:55 »
För samvetet alltså, jag är inte säker på att kommunens miljöförvaltning håller med. De silar gärna mygg och släpper igenom kameler.

Har man inte indraget vatten här, så räknas det inte, som om man har vatten och avlopp. Även om man i verkligheten har gamla köksavlopp, som leder ner i gamla stenkistor. Där sätter ens egna tillvaratagande och naturvärderingar in.
Vet inte hur reglerna är i övriga landet?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #61 skrivet: 27 jun-14 kl 23:14 »
Men jag undrar om inte gamla stenkistor är värre? Hamnar gråvattnet direkt på marken tar växtligheten upp det åtminstone under sommarhalvåret, det når aldrig ens grundvattnet

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 27 jun-14 kl 23:35 »
Men jag undrar om inte gamla stenkistor är värre?

De är mycket värre, men de verkar som sagt inte räknas hos myndigheterna.

donderboss

• -
« Svar #63 skrivet: 28 jun-14 kl 06:36 »
lungt lungt ,det beror vel på hvad men bruker sit köksavlopp til ,om der inte er inddragen vatten ,då er det nok begræset hu mycket der kommer i avløbet ,och det som kommer ifrån ekologiske fødevare skal nu inte gøre nogon skade ,det er igen med myg och elefanter ,funder like på hu mycket gylle grissebønder spruter ut på året.det er tillåten med lite proportioner
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 28 jun-14 kl 09:21 »
Sådana grejer ska inte släppas i grundvattnet, vare sig de är giftiga eller inte. Ska vara i matjordslagret.
Bättre då, att bara hälla det på gräset.

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #65 skrivet: 28 jun-14 kl 10:37 »
Jag lever i ett gammalt hus men det har redan el men jag använder den inte mycket därför att när räkningen kommer så blir jag väldans lessen.Det påstås att huset blir i sämre skick när en lämnar ett sådant hus för en lite längre tid om en inte har frostvaktaren på som drar cirka 600:-/månad. I källaren finns en vedugn för tunnbrödsbak men som jag tänker baka diverse andra maträtts saker i åxså.Men när den ugnen inte är uppvärmd i källaren så blir det rejält kallt om fossingarna.Jag eldar upp till 30 grader inomhus när det är riktigt kallt, -40 i vedspisen på övre  våningen.Jag tycker att det är en ynnest att få hämta vatten och hugga och bära ved,p.g.a. att jag använder min kropp och får därmed gratis gym.Jag har läst om en man och en qvinna som bor utan el och dom bakar sitt bröd  i en ugn ovanför vedspisen och dom har hästar.Dom säger att detta är det liv som dom vill leva.Jag tror att om du känner för detta hundra procentigt så kommer du att må bra och gör du inte det så kan du ju säkert ändra dej om du ej trivs.Men jag tror absolut att det är skööönt att bo enkelt.Skulle gärna vara utan min eluppkoppling på heltid och vara fri från elstrålningen. Och hemska räkningar på mycket pengar som jag hellre lägger på annat. I många år har jag funderat på att bo i tiipii på somrarna och i jyrtas(mongoliskt ulltält)på vintrarna,för att bo helt i enlighet med naturen och utan alla master (om det finns några såna platser kvar).Ett reportage jag läste för ett tag sedan:elen gör att bina inte producerar så bra med honung om deras kupor ligger i anslutning till en elmast och dessutom stör det*allt slags djurliv*! Så jag tror att leva enkelt och utan el är det bästa att göra för dej själv och dina djur.Googla på Tascha Tudor:en enkel qvinna som nyligen gick bort till andra sidan för några år sedan.Men en känd konstnärs qvinna som levde i en kall regionen i usa.Hennes familj fortsätter hennes arbete.Iallafall så hade hon ingen el till sina djur.Dessutom gick denna qvinna barfota till 90 års ålder och hade en prunkande trädgård som hon är världskänd för.Hon bakade alla sina bakverk i mässingsformar på sin vedspis,dock hade hon nån slags el inomhus men annars ses hon bära runt på en fotogenlampa.Vintertid plöjer hon fram i snön klädd endast på gammaldags sätt och inga snöskor använder hon heller för hon sa att det är lättare att bara fösa fram fötterna i snön.Jag önskar dej all lycka och hoppas du finner frid i ditt val

hans

• Dalsland
« Svar #66 skrivet: 28 jun-14 kl 22:04 »
Jag har bott utan anslutning till elnätet i 17år och kommer med fasa ihåg dom första åren med att hugga upp isen i brunnen och med ficklampa i beckmörker vingla tillbaks till huset vill minnas att jag lyckades stå på huvudet några gånger också när jag nästan var tillbaks....Det gick alldeles utmärkt då men det är inget jag behöver uppleva igen.Att bestämma att man inte får eller skall skaffa den standard man själv behöver tycker jag är otroligt dumt och helt oacceptabelt för mig friheten är snarare att jag kan välja att tex förbruka så lite inköpt energi som möjligt (sol el) men att ändå välja aluminium fönster bara för att slippa det jäkla underhållet.Att kunna bygga och utveckla boendet så fritt som möjligt vilket innebär att en del lösningar är helt standardmässiga IKEA köksdel i gästhuset och gasolvarmvattenberedare och lågspännings ledlampor i taken i boningshuset.Att jag skulle leva som jag gör idag hade jag då inte en aning om då jag flyttade hit och har med råge överträffat alla mina förhoppningar så jag tror att det är nog bara att pröva det enklare livet och sedan får man se om man vill överge det eller bli kvar och på vilken alternativ nivå man vill vara......

Granelunds odling

• Närke
« Svar #67 skrivet: 20 jul-14 kl 20:17 »
Diskvatten och duschvatten kan man med rent samvete släppa ut på marken, förutsatt att man inte använder giftigt schampo/diskmedel om det nu finns sådant. Växterna älskar det och jag tror inte de släpper iväg något, de tar nog vara på allt av smuts och matrester. Tvättmaskin är värre men använder man tvättnötter eller något riktigt miljövänligt tvättmedel skall inte det heller vara några problem. För samvetet alltså, jag är inte säker på att kommunens miljöförvaltning håller med. De silar gärna mygg och släpper igenom kameler.

Men jag undrar om inte gamla stenkistor är värre? Hamnar gråvattnet direkt på marken tar växtligheten upp det åtminstone under sommarhalvåret, det når aldrig ens grundvattnet

Läser i lite olika trådar och forum ang detta.
Flera verkar vara inne på en trekammarbrunn men om man komposterar latrinen så endast till just BDT-vattnet. Slamtömning skulle då behöva ske endast någon gång per 5 år, i stället för ett par gånger om året.
Men varför låter inte dessa personer bara släppa ut vattnet på växtligheten?
Vi pratar väl om samma sorts vatten?

Sen det här med vintern, vad gör man då med vattnet. Eller fungerar det ändå att bara släppa ut det på tomten? Vattna kålplantorna? :)

Är en trekammarbrunn ändå att föredra? Varför, varför inte?

edit:
Hm.. Kommunen det rör sig om i mitt fall har i dagsläget inga som helst krav på BDT-vatten, men det kommer..
Inom kort kommer alla behöva ha någon form av infiltrationsanläggning tyvärr..
Går väl att gå runt under en tid, om man inte står på adressen men knappast för evigt(?). Känns dock surt om man istället skulle vilja ta del av vattnet och div näringsämnen i det.
« Senast ändrad: 21 jul-14 kl 15:27 av wannabehippie »

hans

• Dalsland
« Svar #68 skrivet: 23 jul-14 kl 11:07 »
Jag hade miljögubbe här och diskuterade avloppsrening och har bestämt mig för sluten tank till wc och biobox (dubbla boxar så jag kan köra tvättmaskin) utan efterföljande filtreringsanläggning.Skulle kraven öka på efterbehandling av bdt vatten så får man väl göra en filtrering då.......Det viktiga enligt den Dalslänska kommunala miljögubben är toalettavfallet både att det är för mycket näring och att det finns bakterier i det och han rådde mig att göra denna lösning då jag i princip inte kan få några sådana utsläpp i bioboxarna som dessutom innehåller enkelt avtvättbara filter som tar hand om fett och matrester.

Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser