Diskvatten och duschvatten kan man med rent samvete släppa ut på marken, förutsatt att man inte använder giftigt schampo/diskmedel om det nu finns sådant. Växterna älskar det och jag tror inte de släpper iväg något, de tar nog vara på allt av smuts och matrester. Tvättmaskin är värre men använder man tvättnötter eller något riktigt miljövänligt tvättmedel skall inte det heller vara några problem. För samvetet alltså, jag är inte säker på att kommunens miljöförvaltning håller med. De silar gärna mygg och släpper igenom kameler.
Men jag undrar om inte gamla stenkistor är värre? Hamnar gråvattnet direkt på marken tar växtligheten upp det åtminstone under sommarhalvåret, det når aldrig ens grundvattnet
Läser i lite olika trådar och forum ang detta.
Flera verkar vara inne på en trekammarbrunn men om man komposterar latrinen så endast till just BDT-vattnet. Slamtömning skulle då behöva ske endast någon gång per 5 år, i stället för ett par gånger om året.
Men varför låter inte dessa personer bara släppa ut vattnet på växtligheten?
Vi pratar väl om samma sorts vatten?
Sen det här med vintern, vad gör man då med vattnet. Eller fungerar det ändå att bara släppa ut det på tomten? Vattna kålplantorna?

Är en trekammarbrunn ändå att föredra? Varför, varför inte?
edit:
Hm.. Kommunen det rör sig om i mitt fall har i dagsläget inga som helst krav på BDT-vatten, men det kommer..
Inom kort kommer alla behöva ha någon form av infiltrationsanläggning tyvärr..
Går väl att gå runt under en tid, om man inte står på adressen men knappast för evigt(?). Känns dock surt om man istället skulle vilja ta del av vattnet och div näringsämnen i det.