Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med Almträ?  (läst 9199 gånger)

TheoA

• Södermanland
Vad kan man göra med Almträ?
« skrivet: 24 jul-11 kl 22:08 »
Vi fällde en stor frisk alm för 2 månader sedan. Det är riktigt stora "stubbar".

Vad kan man göra med dom? Jag måsta ha traktor för att flytta dom. finns lite mindre bitar också.
« Senast ändrad: 24 jul-11 kl 22:20 av Almarna »
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Jennyt

• Västergötland
SV: Vad kan man göra med Almträ?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-11 kl 22:13 »
....... nu blir jg lite konfunderad ???..... i rubriken gäller frågan Alm..... men i texten Ek..... inte för att det direkt gör någon skillnad ;)

Hur stora e stubbarna?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 jul-11 kl 22:14 »
Oavsett om det är alm eller ek ... ::) kan du ha dem som bänk ute. Tex dela på längden så du får sittyta. Upp en bit från backen ev, så det inte ruttnar så fort, fast det lär hålla länge oavsett.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

TheoA

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 jul-11 kl 22:32 »
Jag menade såklart alm, men skrev ek  :-[ 

Stubben som är kvar är ungefär 340 cm runtom.  Höjd varierar på stubbarna medelhöjd kanske är 120 cm

Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

TheoA

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-11 kl 22:33 »
Jag kan även tillägga att dom ligger i en brasa just nu. Men en-två kan jag nog få fram.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 jul-11 kl 22:40 »
Jag kan även tillägga att dom ligger i en brasa just nu. Men en-två kan jag nog få fram.

Jo som bränne funkar det fint med alm..
Stubben som är kvar kan du bygga en kaffestuga på. Eller göra totempåle av , ifall den inte är så kort...
http://fotolasse.se/index.php/samhalle/ko-val-och-totempale-dagens-bild.htm
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 jul-11 kl 22:41 »
Är du skvatt galen :o :o..... eldar du upp dem ??? :o :o :o

Du kan lätt använda en som bord utomhus.... varsomhelst.... åsså kan du såga ur, så att det blir en fet stol med ryggstöd i ett.

själv har jag länge gått och drömt om att såga en smal skiva av en sån där stor stock, slipa den och olja.... eller lacka riktigt blank, åsså sätta upp på väggen med distanser till väggen, åsså belysning bakom :P..... eller så kan man ha den i taket.

Ja, sen kan du ju halvera den och ha som sittbänk ute..... eller varför inte ta in den och ha som soffbord, om man vill med fyra korta ben...... eller sidebord, med lite högre ben.

Vad kan man  INTE göra med dem? ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 jul-11 kl 08:03 »
Håller med Jennyt - det är mycket synd att elda upp träet. Speciellt alm eftersom det snart inte finns något gammalt almträ kvar p.g.a. almträdsjukan. Dessutom är det ett mycket vackert trädslag. Varför inte göra ett coolt bord av det? Kolla länken för inspiration http://www.flickr.com/photos/46862242@N04/sets/72157624101925745/detail/
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

TheoA

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 28 jul-11 kl 22:56 »
Ja, men här har vi 9 almar till på tomten som är ungefär lika stora och helt friska   ;)

Det finns ingen som är sugen på att komma hit med sin motorsåg och göra fina konstverk?  ;) o:)
borden var ju riktigt snygga...

Jag tror nog att det är svårt att göra skivan helt rak.. OM man inte har ett långt blad på sin motorsåg. Och det finns inte här  :-\

gopo

« Svar #9 skrivet: 15 aug-11 kl 13:41 »
Alm är ett hårt träslag med ungefär samma egenskaper som ek och ask! Jag skulle leta upp någon som kunde såga stockarna till plankor och sen snickra möbler av det, det är för vackert för att ha som stockmöbler. Jag gjorde en gång en hyvelbänk i alm.

Dominic

• Möbelsnickare, Kamin & Skorsten proffs
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 aug-11 kl 07:53 »
Ooo, ja, almmmm...bästa ur min synvinkel (jag är själv möbelsnickare o tränörd) är att du skall med stocken till sågverket, o sen låta torka nån år. Alm, framförallt svensk alm är JÄTTE vackert och svårt att få tag i, och vänta du till dem är torrt, är dem värd riktiga pengar, ca 25000 per kubik för amerikansk alm.
Här finns ett mycket fin bord o bänk av danska designer/snickare Rasmus Fennhan.
http://www.fenhann.com/DKsite/Snedkeri/2009%20Elm%20Bench/EB1.html
Det är aldrig för sent att ha ett lycklig barndom.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-11 kl 08:30 »
Ja, men här har vi 9 almar till på tomten som är ungefär lika stora och helt friska   ;)

Vänta bara ett par år till, tills svampen har kommit till er.

Hade en helt underbart almallee i grannbyn fram till i fjol när alla dessa stora träd dog. Och i år var det dags för två av våra.  :'(

Håller med de andra om att det är synd att elda upp sådana stockar, slösande med möjligheter  - men det verkar som om du har bestämt dig att de ska bort fort. Inget händer fort när det gäller virke och träd, inte ens torkningen, försäljning eller hantverk, så bekräftelse skulle jag inte väntar mig för dina planer ;)

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Humle

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 17 aug-11 kl 14:40 »
Vad fasen bor ni i hus med tillhörande tomt och inte ha plats för något så viktigt som lagring av trä? Om du eller någon i din närhet av någon anledning blir snickeriintresserade om några år kommer du ångra att du eldade upp dem! Jag brukar tänka som så att det kan vara bra att ha. Många gånger jag har vid något projekt hittat en bit jag sparat som när jag sparade den hade tänkt göra något helt annat men som inte blev av. Mitt lager består pga. platsbrist av mindre bitar men bodde jag i hus skulle jag gärna lagra större bitar också.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TheoA

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 23 aug-11 kl 16:02 »
Vad fasen bor ni i hus med tillhörande tomt och inte ha plats för något så viktigt som lagring av trä? Om du eller någon i din närhet av någon anledning blir snickeriintresserade om några år kommer du ångra att du eldade upp dem! Jag brukar tänka som så att det kan vara bra att ha. Många gånger jag har vid något projekt hittat en bit jag sparat som när jag sparade den hade tänkt göra något helt annat men som inte blev av. Mitt lager består pga. platsbrist av mindre bitar men bodde jag i hus skulle jag gärna lagra större bitar också.

Ja, vi har plats och allt, bor ju på gård, just nu så ligger de underst i eldhögen  ::) Jag är snickeriintresserad, men  vi har inte grejjor till och fixa med det. Jag fick knappt ha kvar 2 små bitar att olja in och ha inne i huset, för dom tycker att det är för mycket jobb..  ???

Vill ju ha getter och de skulle passa perfekt inne i hagen. Men det blir nog inte av på några år, och därför måste jag spara dom, men dom tycker att det tar för mycket plats  ??? Är ju bara att lägga i en hage eller något sånt :PP När jag skriver dom så menar jag min mamma å pappa ...

TheoA

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 23 aug-11 kl 16:07 »
Vänta bara ett par år till, tills svampen har kommit till er.

Hade en helt underbart almallee i grannbyn fram till i fjol när alla dessa stora träd dog. Och i år var det dags för två av våra.  :'(

Håller med de andra om att det är synd att elda upp sådana stockar, slösande med möjligheter  - men det verkar som om du har bestämt dig att de ska bort fort. Inget händer fort när det gäller virke och träd, inte ens torkningen, försäljning eller hantverk, så bekräftelse skulle jag inte väntar mig för dina planer ;)

/Januschka

Inte jag som bestämmer här, det är pappa,........

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser