Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lite nybörjar funderingar....  (läst 1074 gånger)

mysk-åsbomamma

• Uppland
lite nybörjar funderingar....
« skrivet: 14 aug-11 kl 11:48 »
hej. Jag är nybörjare på ankfronten och undrar om man kan se skilnad på ankägg?
Hönorna lägger ju oligka färg beroende på ras och färg på hönan.

Undrar även om det går bra att bara ha ett ankpar? elller blir hanen väldigt ensam om/när honan ligger och ruvar.
Köpte två honor men den ena rymde till skogs tyvär, innan jag fått upp staket. :(

Har ni era ankor fritt i trädgården? hur går det, går de in själva på kvällen? vill gärna att de ska kuna gå fritt nu när de vet var hemma är.

Tacksam för alla svar och tips.

Rottis

SV: lite nybörjar funderingar....
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 15:34 »
Hej.
Det går bra att ha ett par ankor, hanen blir inte ledsen (som gäss). Man kan se skillnad på vissa ankägg. T.ex. så är Cayugaäggen från mörkt grönsvarta till nästan vita och likaså svart löpankans ägg. Men de flesta är ljusa. Storleken på äggen kan också variera mellan raserna. Mina går fritt i trädgården men har även en stor åker som är inhägnad. Dom går in själva på kvällen. Lycka till.

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: lite nybörjar funderingar....
« Svar #2 skrivet: 15 aug-11 kl 11:55 »
tack då vet jag att det inte är så akut att skaffa en fru till :) 
Och så får de nog komma ut en stund i dag,  börja se lite magert ut i hängnet.
De va ju mycke därför jag skaffade dem för att äta allt grönt som växer så de knakar :) men man är ju lite "hönsmamma" ändå.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser