Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur få dom att sluta "ruva"?  (läst 1944 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
hur få dom att sluta "ruva"?
« skrivet: 24 aug-11 kl 15:04 »
Mina rirhöns är fullkomligt tokiga i att ruva, dom har legat i flera veckor och vart på allmänt grinigt humör, ja plockar bort äggen som dom andra hönorna lägger så fort jag ser dom , men ändå ligger dom där dagarna i ända och envisas med att ligga kvar.  Jag undrar om det finns något knep som får dom att "gå av" ? Det är väldigt välkommet dom tillfällen när ja vill ha kycklingar  förstås.... :-[ så ja antar att man ska va nöjd att dom vill överhuvudtaget ::) Men inte så kul när dom ligger där hela tiden. Inga ägg blir de ju heller inte då när flera stycken bestämmer sig samtidigt.
« Senast ändrad: 24 aug-11 kl 15:06 av Midsommaren »

Xoot

• Gäst
SV: hur få dom att sluta "ruva"?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 15:18 »
lyfta ner och lyfta ner, varje dag. Känna under efter ägg. Vissa ger upp eftersom de blir störda i ruvandet.  ;D
Annars funkar det för många att isolera i en liten bur under en vecka ungefär för att sen släppa ut.

har du koll på dagarna som vissa av hönsen legat?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 15:46 »
Lyfta ner o bära ut till andra änden av trädgården 8-10 gånger om dan, efter max 2 timmar låg hon där igen, i tomt rede.
Lyfta upp på pinne efter det blivit mörkt. På morgonen satt hon på pinnen och "ruvade"
Spola med vatten. Arg och förbannad men efter max 2 timmar låg hon i tomt rede igen.

I morgon ska jag flytta ner henne i ruvlådan (BB) för det slutade med att hon fick ett par ägg. Aldrig mer en orphington!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 aug-11 kl 16:34 »
Kan varna för Maran/Araucana och Maran/Brahma också. Bara ligger och ligger..

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #4 skrivet: 25 aug-11 kl 12:37 »
Varnar för kindahöns oxå. bara ruvar och ruvar. tom utan ägg under sig. Men jag ska provar att lyfta ner tokan som ligger utan ägg just nu och se om det hjälper
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 25 aug-11 kl 13:15 »
Varnar för kindahöns oxå. bara ruvar och ruvar. tom utan ägg under sig. Men jag ska provar att lyfta ner tokan som ligger utan ägg just nu och se om det hjälper

OM det nu ska varnas så får man nog varna för alla höns utom värphybrider. Dock ruvar de också ibland.
Kanske vi inte ska gnöla för mycket, själv tyckte jag det var motigt innan 1:a Maj, när Gullhöna la sig för första gången i år. Det är ju bara naturens ordning, annars hade hönsen varit utdöda.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 aug-11 kl 23:22 »
Har en orpington och en brahma som snart legat i över två veckor på inga ägg alls. Lyfter ut dem en gång varje dag. Tänk att ligga tomt utan ägg känns okej! Hoppas på att detta snart går över då jag redan haft hur många ligghönor som legat om som helst i två omgångar och jag orkar inte skaffa mer kycklingar nu. De borde väl ge upp någon gång  ???

Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 26 aug-11 kl 11:19 »
Citera
De borde väl ge upp någon gång   

Till 2:a advent, ja. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser