Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande höna  (läst 1303 gånger)

pirran09

• Västergötland
Ruvande höna
« skrivet: 24 aug-11 kl 19:24 »
Hejsan ! Jag har för första gången en ruvande höna. :D Mitt problem är att redet hon ligger i är ca. 1,20m upp. Nu är det ca en vecka kvar,börjar bli orolig över hur jag ska gjöra. Kycklingarna kommer att krossas om dom trillar ur. Tar jag ner hönan och äggen nu så kanske hon överger dom. är det någon som kan ge ett litet råd hur jag ska gjöra? :)
Sussex , Legon, Welsummer

Xoot

• Gäst
SV: Ruvande höna
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 20:11 »
En bur. :)
Flytta höna och ägg dit nu innan kläck.

Så har jag fått göra varje gång nu i sommar och har fungerat bra.
Eftersom det blir i en storleksbegränsad bur så hittar hönan inga nya
tankar ändå utan lägger sig efter en stunds oroande. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 21:07 »
Kan du flytta hönan är det naturligtvis bäst. Gör det gärna på kvällen när det är mörkt men inte så sent att du inte kan hålla lite koll på henne en stund efter flytten.

Verkar hon bli orolig när du försöker hantera henne låt henne ligga kvar. Kycklingar klara ett högt fall förvånansvärt bra. Se bara till att det är tjockt med mjukt strö under redet, typ halm eller kutterspån.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #3 skrivet: 25 aug-11 kl 12:33 »
Vi har haft våra hönor kvar men sett till att "bulla" upp på golvet under.
Våra kycklingar har klarat fallet men det har varit förvånadsvärt få som trillat ur.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

MrsB

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-11 kl 17:10 »
Sätt något för redet (bit av kompostnät) när kläckningen börjar eller du hör första pipet. Flytta sedan hönan när första kycklingen har kläckts. De överger inte sina nykläckta kycklingar. Hade i år för första gången en höna som blev helt hysterisk :o när jag försökte flytta henne innan äggen var kläckta. Har plastbackar till reden så jag brukar ta hela backen och flytta ner när det är ca en vecka kvar till kläck. Men se det gick inte med denna höna utan jag fick alltså vänta tills första kycklingen kom då gick det bra. Lycka till

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 25 aug-11 kl 17:20 »
Hejsan ! Jag har för första gången en ruvande höna. :D Mitt problem är att redet hon ligger i är ca. 1,20m upp. Nu är det ca en vecka kvar,börjar bli orolig över hur jag ska gjöra. Kycklingarna kommer att krossas om dom trillar ur. Tar jag ner hönan och äggen nu så kanske hon överger dom. är det någon som kan ge ett litet råd hur jag ska gjöra? :)
Ta en dörr till en transportbur o sätt för med en sten eller dyl .Där kan du även hänga en liten vattenflaska som till råttor så hon får vatten .Släpp ut henne morgon o kväll .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser