Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  aracuanakycklingar-vingliga och skriker nattetid.  (läst 1393 gånger)

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
aracuanakycklingar-vingliga och skriker nattetid.
« skrivet: 25 aug-11 kl 07:10 »
I måndags köpte jag 2 aracuanakycklngar, födda vecka 22, och tog hem. De verkade lite vingliga tyckte jag när jag kollade på dem men inte så särskilt mycket.
De är högresta och tappar balansen ibland i sin fågelbur de har inne för tillfället.
Men nu mina frågor:  kan det vara E eller Mangan-brist?
Läste det i en annan tråd här om ben...för Mareks tror jag inte.

Inatt så vaknade jag av att den ena skrek hjärtskärande! det var riktiga ångestskrik ochden flaxade runt i buren. det tog en bra stund innan den lugnade sig o jag la den i en egen korg m handduk. 10 min senare- samma sak.
flyttade korgen t sängen o la mig m handen över den, när jag somnat började den igen
.
så höll det på t jag la den under täcket vid mig och då sov den.

jag har haft kykklisar i 6 år o haft många inne man aldrig hört detta förut.
tänkte att det var att när den försökte resa sig så vinglade den o att den då trodde nån höll fast den?

ska aracuanor vara stora som skator vid 1,5 mån ålder?
jamenar att jag tycker de är stora, högresta, framåtlutande och klantiga....
 tacksam för svar angående hur aracuanor är normalt som kycklingar, om snabb tillväxt ger balansproblem...
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: aracuanakycklingar-vingliga och skriker nattetid.
« Svar #1 skrivet: 25 aug-11 kl 08:03 »
Tycker nog att Araucanor är som kycklingar i allmänhet. Jag tycker nog att en 6 veckors araucana känns något mindre än en skata men det är kanske för att rumplösheten gör dem kortare?

I ditt fall skulle jag brassa på med multivitamin i vattnet och riktigt bra foder. Låter som om dom inte har fått den bästa start i livet.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2 skrivet: 25 aug-11 kl 21:06 »
Kyckling i sängen under täcket, äntligen nån som är tokigare än jag. ;) Mina aracuanor, tuppar, är födda 18/5 och är nog i storlek med en skata ungefär, lite kortare men lite rundare, de är mer jämntjocka.  Och som du säger så är de ju mer högresta men mina är inte vingliga för det. Benen är ju lika tjocka som mina tummar.  Så nåt skumt är det nog! Jag hade nog gett mycke och näringsrik mat. Lycka till!

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-11 kl 21:08 »
Hej. Jo men såklart man måste ha pyrena i sängen om det krävs värme o kärlek  :)
Det var nog vanlig vitaminbrist för när de fått flytande b o e vitamin så blev de helt bra.

Jag brukar ha min Pingu inne ibland på vintern så hon får äta upp sig o mysa framför brasan. Hon hoppar upp och ligger på mitt bröst när jag lagt mig för att läsa tidningen efter middagen, skitmysigt. dvs om det är mest mys o minst skit  ;D
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser