Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dax för nästa...  (läst 3425 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Dax för nästa...
« skrivet: 16 jan-13 kl 16:46 »
Nu är det dax för Skuggan att få killingar. Har börjat komma slem och hon ligger och står om vartannat. Bräker lite och flåsar. Måtte allt gå vägen.

Saras killingar är nu 4 dagar och verkar tycka livet är toppen!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Dax för nästa...
« Svar #1 skrivet: 16 jan-13 kl 18:32 »
Åh, så spännande :D ! Den människomamma som väntar barn har mycket att lära sig av getters förträffliga flämtandningsteknik!

Om killingen inte redan har fötts, så håll koll regelbundet så du kan hjälpa till om det skulle behövas! Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 16 jan-13 kl 19:41 »
Tre timmar sen du skrev, supersnällasilversara.  Jag hoppas att du vid det här laget är ägare till små söta blöta levande goa gullungar!

Hoppas, hoppas - *biter på naglarna*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 16 jan-13 kl 20:03 »
Panik! Kom ut kl 17.00 då hängde huvudet ut. Fick ringa en granne om hjälp. Försökte trycka tillbaka huvudet för att få ut fötterna. gick inte. Han lyckades dra ut killingen som vi alla trodde var död. Han levde! Men orkade inte piggna till... Kom tillslut en till. Pigg och reste sig snabbt och sökte sig till sin mamma. hon tvättar lite grann men är inte så moderlig av sig. Står inte stilla så killingen får äta. Har mjölkat ut lite och gett den. Men bara typ 10ml. Nu tycker jag att den med är svag. Eller bara trött? Hur mycket borde man ge pår gång och hur ofta? Var tvungen att gå in och lägga barnen och värma mig en snabbis. Har fönat den llille och hängt in värmelampa.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 jan-13 kl 20:52 »
Du måste se till nu att killingen får i sig råmjölk, antingen genom att ni hjälps åt att hålla geten så killingen får dia eller att du mjölkar och ger på flaska. Har du möjlighet att sätta upp ett par grindar inne i boxen så Skugga och killingen kan knyta an bättre? För visst finns Skuggas mamma med sina små i samma box? Det är bara bra om de också finns där, men ett par grindar kan behövas till en förstföderska som är förvirrad efter en svår killning.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 16 jan-13 kl 21:08 »
Har fått i 10ml till. känns aldeles för lite. Hon står vid sina små och pratar med dem och slickar lite grann. Nu var hon mest fokuserad på att käka moderkaka. Ser att Skuggan ser trött ut och gäspar. Killingen är fortfarande ganska på och skriker högt när man tar den. den går omkring lite grann men tyvärr ser det ut att vara nått fel med benen. Den går liksom på "handlederna" med klöven under sig.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jan-13 kl 21:49 »
Är det alltså mot alla odds TVÅ levande killingar än så länge?  :D :D

Om det är kallt för dig, så är det kallt för en nyföding också.  Han är våt, och med den utdragna förlossningen så är alla tre mycket trötta.  A och O är energi just nu!  Värm utifrån och mata på med all mjölk du kan få ur mamman och in i killingarna.  Allt vad du kan få i mamman också, så fort som möjligt, så hämtar hon sig snabbare.

En blöt killing blir förstås fortare avkyld än en torr, så fön - vilken bra idé!  :D

Ljummen svartvinbärssaft brukar vara poppis bland nyförlösta getter.  Eller nåt annat ljummet, sött och vattenrikt!  Äter hon moderkaka?  Jättebra!  Hann du se om den verkade hel eller trasig?

Om hon är lite slut och förvirrad efter en så svår förlossning, så är det inte alls underligt.  Om du får igång dem alla tre i kväll, så ligger de TROLIGEN och myser intill varann i morgon bitti.  Men en kall natt klarar inte de små utan lite hjälp att komma igång.  Var inte rädd för att mata killingarna med vad slags flaska eller sked du kan få tag i, om de redan har kommit på hur man gör för att få äkta vara!  Att dia är något en killing lär sig det första den gör i livet, efter att Andas och Resa sig.  Har han väl fått känna på hur det riktiga juvret känns, då vet han det, och kan tillgodogöra sig mjölk på andra sätt.  Endast om han inte har känt på Äkta Diande kan han lära fel, och du får en flaskkilling att föda upp.

Går killingen på handleden?  Sånt BRUKAR rätta till sig efter något dygn.  Lägg ut bilder annars, så hjälps vi åt att titta!

LYCKA TILL, getbarnmorskan!  :D

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 16 jan-13 kl 22:43 »
Den lille har inte diat själv ännu vad jag har sett. Har matat med en liten spruta. Hon söker fortfarande efter spenen men Skuggan vill inte stå stilla.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 17 jan-13 kl 06:36 »
Det sista som hände innan jag la mig igår var att den första killingen dog. Jag fick i den andra kanske 10ml till. Idag på morgonen var den pigg. Skrek ordentligt och svansade efter mamma. Mamma vill inte stå stilla utan var mer intresserad av det goda jag hade med mig. Petade i killingen ca 15ml. Lät dom vara en stund och såg sedan att mamman står lungt och stilla med sin killing. Verkar som att de har knytit an iallafall.

MEN ur mamman hänger där precis som igår tjocka slamsor. Det kom ju ut en omgång som hon åt upp och sen kom det mer. Nu hänger där slamsor som är röda med tjocka mörktröda "klumpar" i. Mamman är fortfarande pigg men svullen där bak. Ska ringa vet på morgonen för vidare råd.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jan-13 kl 09:01 »
MEN ur mamman hänger där precis som igår tjocka slamsor. Det kom ju ut en omgång som hon åt upp och sen kom det mer. Nu hänger där slamsor som är röda med tjocka mörktröda "klumpar" i.

De där slamsorna har vi ju alldeles nyss skrivit om i din förra tråd "Det blev tvillingar."
Om jag förstått dig rätt fick du igår i den ena killingen totalt ca 30 ml mjölk, vilket inte är sååå dåligt för en nyfödd. Men nu måste killingen komma igång och dia. Geten är bara 9 mån (?), killningen var en skräckupplevelse, så du får hjälpa till så gott det går  :).
« Senast ändrad: 17 jan-13 kl 09:15 av Sussilo »

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 17 jan-13 kl 16:55 »
Nu är den andra oxå död...

Allt såg bra ut på morgonen. den skrek högt och verkade på så vis stark. Fick ju som sagt i den 15 ml på morgonen och när jag åkte hemmifrån låg de tillsammans. Körde hem vid 9 för att kolla läget. De låg så fint tillsammans så jag ville inte störa. Klappade den bara lite så att den ställde sig upp. Benen såg bättre ut.
  Mellan 10-11 var grannen här och kollade läget (fick jag veta i efterhand) Han hjälpte mig dagen innan och  då sa jag att han gärna fick gå dit om han ville. Då låg killingen en bra bit utanför värmelampan och var alldeles svag. Han la in den under lampan hos sin mamma. När jag kom hem kl 15.00 Var den död.

Jag vet att jag skrivit om "slamsorna" tidigare men de sitter fortfarande kvar.. Ringde vet och hon sa att det inte gjorde nått så länge jag har koll på att geten inte får feber. Kunde knyta upp dem om de släpade i  marken.

Jag har nu tagit bort killingen och mamman ropar lite efter den. Den gamla mamman verkar superirriterad på henne och stångas!
Vad kan jag nu göra för den ensamma mamman?

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 17 jan-13 kl 17:03 »
Nej, dog den andra med :'( !
Det kan gå oerhört fort när en killing blir dålig, di små har ju inga extra resurser i kroppen att ta av.
Om Skuggan accepterar att du mjölkar henne, så spara råmjölk i frysen, små förpackningar är bra. När du sen behöver ge en killing råmjölksboost är 0,5 dl kroppsvarm mjölk åt gången lagom att ge (eller nu är jag där igen, det är fullsizegetter vars killingar dricker 0,5 dl, dvärgkillingar nöjer sig med  mindre). Killingar dricker gärna ur människobarnsnappflaskor, om du har sådana hemma.

Tänker på dig och Skuggan...

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 17 jan-13 kl 18:31 »
Tack!
Hur länge är det råmjölk de producerar? Och borde jag verkligen mjölka henne, nu ska hon väl sina...
Fick bara ur mjölk från den ena spenen. och de har inte blivit så där hårda som min andra get. ända ner i spenan alltså.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 18 jan-13 kl 09:07 »
De producerar råmjölk de första 3 dygnen efter killningen. Sina Skuggan måste du inte göra om du inte vill, du kan fortsätta mjölka henne om du har tid och möjlighet. Om du vill sina henne, kan du ta vara på den värdefulla råmjölken, och sina henne sedan.

Hon är olycklig, stackarn, många getter sörjer sina döda killingar och letar efter dem om vi människor tar bort dem. Nu tror jag hon behöver komma tillbaka till resten av flocken, men skilj av eventuella bockar, annars blir det nya killingar inom ett halvår. Att hennes mamma är elak mot henne är relativt normalt, vissa getter blir oerhört hårda mot sina äldre killingar när de får nya småttingar att ta hand om (medan andra tar god hand om alla, både stora som små).
Hur ser det ut med efterbörden, har hela alltet kommit ut än? Om det fortfarande finns kvarhållen efterbörd, hade jag ringt veterinär, risk för infektion!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 19 jan-13 kl 20:52 »
Jag kan inte säkert säga om all efterbörd har kommit ut. Det som hängde ut har iallafall släppt och det ser bättre ut därbak. Hon verkar fortfarande pigg men vi fortsätter att ha henne under uppsikt. Hennes temp visade 39.3 vilket enligt verinären är helt ok. Hade faktiskt inte tänkt på det där med bockar och brunst. Brunstar dom så på direkten? Blir till att åka till vetrinären med bockarna!

Sussilo

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 jan-13 kl 22:48 »
Getter kan brunsta om ganska snart efter killning. Inte alldeles omdelbart, men med kort tid emellan. Det som har hänt har ju hänt, men se till att denna mycket unga get inte blir betäckt förrän till hösten igen. Så bort med bockarna på ett eller annat sätt.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 26 jan-13 kl 01:34 »
Så sorgligt, Silversara!  Slamsorna är efterbörd, och om den verkligen har släppt och kommit ut, så ska modern läka ihop i bak och inget mer brunaktigt ska komma ut.  En killing behöver tyvärr mer mjölk än vad du tycks ha lyckats få i den, och blev den dessutom kall, så är det begripligt att den inte klarade sig.  Stackars get, först en svår förlossning, må dåligt av en efterbörd som inte släpper som den ska, och sen förlora båda barnen också!  Hon behöver nog klappas om lite extra varje dag!   :-* :'(

Fast inte av bocken!  ;)

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 28 jan-13 kl 17:53 »
Efterbörden kom ut tillslut. Skuggan mår bra och ser fin ut där bak. Hennes juver har nu nästan helt gått tillbaks av sig själv. Tyvärr misstänker jag att killingen stångades ihjäl av den andra mamman. Killingen hade lite blod vid mungipan. Tycker det verkar konstigt att den gick en meter från värmelampan och inte orkade gå tillbaka igen. Den var ju hyfsat pigg timmen innan. Nej, ha blivande mammor i hop är inget jag ska testa på igen. Sara har varit väldigt irriterad på Skuggan men det verkar ha lugnat sig nu.
Jodå Skuggan blir ompysslad och hon älskar det! <3

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 28 jan-13 kl 22:01 »
Då ser vi fram emot en lyckligare framtid för dig och dina getter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser