Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsolvon.  (läst 7560 gånger)

Byracka

• -
Skogsolvon.
« skrivet: 26 sep-07 kl 21:52 »
Är det någon som provat på att ta tillvara skogsolvon?
Jag har sökt lite på nätet och vet att i Nordamerika och Ryssland gör man både sylt och saft av dom, men mer än så har jag inte hittat.

I Sverige har dom ansetts som giftiga men efter ett samtal till giftinformationscentralen så verkar detta vara en förlegad uppgift, det enda som dom vet är att barn har fått magvärk efter konsumtion av lite större mängder bär.

Filip Skräplund

Re:Skogsolvon.
« Svar #1 skrivet: 26 sep-07 kl 22:06 »
Från Wikipedia om Viburnum opulus:
Citera
The fruit is edible in small quantities, with a very acidic taste; it can be used to make jelly. It is however very mildly toxic, and may cause vomiting or diarrhea if eaten in large amounts

Lämpligt för reningskurer kanske.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 26 sep-07 kl 22:16 »
Jo, jag är medveten om att dom i större mängder kan orsaka obehag, men hur mycket är större mängd?

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 26 sep-07 kl 23:48 »
Jo, jag är medveten om att dom i större mängder kan orsaka obehag, men hur mycket är större mängd?

Testa och meddela oss resultatet!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Berg1

• När allt känns hopplöst, ring pappa!
    • Västmanland
SV: Re:Skogsolvon.
« Svar #4 skrivet: 22 aug-11 kl 16:39 »
Testa och meddela oss resultatet!
;D Underbar kommentar!
Bor i liten röd stuga på landet, med man, vovve och två tjock kusar. Drömer just nu om mer tid hemma, höns, ankor och får (kankse ett par grisar också).

Jan lindgren

SV: Skogsolvon.
« Svar #5 skrivet: 05 sep-11 kl 15:22 »
Hej!
I Nordamerika använder man Viburnum trilobum.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser