Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför inte låta höna ruva och driva fram kycklingar?  (läst 1975 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Så... några frågor från nybörjare.
Har tre Blomme, en tupp, två hönor.
Snart 5 månader.
Har just bestämt för att invintra dem.
Vinterbona deras lilla bostad.
Tillverka två reden nere vid golvet.
Förväntar mig snart ägg.

Jag förmodar att så snart ägg dyker upp så tar man dem och konsumerar dem.
Oavsett om de är befruktade eller inte?

Om man vill ha kycklingar? Allt detta prat om äggkläckningsmaskiner, varför inte låta höna ruva och driva fram kycklingar?

Sebastian

Bunnykit

• Hälsingland
SV: varför inte låta höna ruva och driva fram kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-11 kl 15:33 »
Du kan äta äggen så länge de är färska. Är de inte ruvade så är det inga foster, det växer inget utan ruvning.

Vissa hönor vill inte ruva. Vissa raser är mer villiga, men vissa vill inte alls. Det enda sättet att få kycklingar då är att kläcka själv. Det är det enda garanterade sättet att få kycklingar när man själv vill ha dem, då behöver man inte vänta på att en höna ska lägga sig.
Sen när man kläcker själv så behåller man mer kontroll, och det är faktiskt skithäftigt att SE en kyckling kläckas! Många flugor i en smäll!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 sep-11 kl 15:51 »
Jepp, bara att äta äggen :P ( men jag tror nog att du får vänta ett litet tag till :-\ )

Om vi gemensamt håller tummarna, kanske någon av dina damer vill lägga sig på ägg någon gång frammåt våren. Deras far har ruvningsanlag i sig och ett par av deras halvsystrar har dragit fram en kull i våras. Men vi får nog hålla hårt i tummarna ;) Deras mammor e inte kända för sin ruvvillighet ::)

Om det inte skulle vara så att de lägger sig på ägg, så kan du ju antingen köpa till ett gäng kycklingar till våren..... alternativt skaffa en ruv-höna av en annan ras. Om ruvhönan lägger ägg av avvikande färg så kan du lätt låta henne ligga på renrasig Blommeägg ;)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 15 sep-11 kl 15:59 »
Det handlar väl en del om inställning, jag tycker att det känns mer naturligt att låta hönan ruva, det blir om det blir liksom - och sedan handlar det förstås om vad syftet med kycklingar är, de flesta som kläcker i kläckare säljer en hel del kan jag tänka mig. Hos andra: Ingen ruvhöna, inga kycklingar.  ::)

Gör gärna ett rede lite högre upp också, alla gillar inte att ligga vid marken utan vill upp och värpa. Och äggen håller sig färska läääänge om du förvarar dem i kylskåp.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 16 sep-11 kl 07:56 »
Jag har flera raser som inte ruvar. Då är men helt beroende av kläckare om man vill ha kycklinger. Att aveln har gått emot raser som inte ruvar beror på att man vill ha hns som värper så mycket som möjligt. En höna som ruvar och har små kycklingar värper inte. Du får räkna med ca 8-15 veckors värpuppehåll/ ruvning. Det blir många ägg man går miste om framför allt om man har en höna som ruvar 3 gånger/år  ::)

Sedan är ju raser som ruvar charmiga också  ;D Men lagom är bäst. De flesta hönsägare vill ha många ägg/år och några kycklingar. Vissa hönor har helt motsatt inställning ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser