Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koka ankägg  (läst 8588 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
koka ankägg
« skrivet: 13 maj-11 kl 06:36 »
När det gäller att sälja ankäggen verkar det som om folk inte vill ha dom. Har dom fått ankägg en gång (jag brukar sätta några ankägg i varje flak) så när dom kommer nästa gång så säger dom att dom helst inte vill ha några ankägg  :(
Jag får 3-5 ankägg nästan varje dag och har svårt att bli av med dom....
Jag tror att det beror på att de försöker koka dem på samma sätt som hönsägg, och då blir de som gummi. Jag säljer lite överskott av ankägg som matägg, men då skickar jag med Azoo-Linas beskrivning av hur man kokar ankägg, och rekommenderar att man använder äggen i matlagningen. Flera kunder återkommer regelbundet och vill ha matägg av anka. Så jag tror att det handlar om att förmedla kunskapen kring hur man ska använda ankäggen för att de ska komma till sin rätt.

Pannkaka, omelett och vanliga stekta ägg blir nästan bättre med ankägg än med hönsägg.

Jag tar 7 kr per ankägg när de ska bli mat, och jag får sålt nästan vartenda,äter bara så många att jag kan försöka hålla koll på befruktningen själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: koka ankägg
« Svar #1 skrivet: 13 maj-11 kl 16:42 »
...Azoo-Linas beskrivning av hur man kokar ankägg...
Hur då? Gäller det myskankägg också?

GöranC

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-12 kl 15:48 »
7kr per ankägg, wow!

Håller med om att det är svårt att bli av med ankäggen trots att de är perfekta matägg till allt utom att koka (enl min uppfattning).
Vi tar ändå bara 2 kr för dessa ägg!
Ni som säljer matägg, hur mycket brukar ni ta för era ankägg?
hönsägg?

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 jun-12 kl 17:46 »
Ankägg är mycket godare än hönsägg om man steker dem, så där lagom krämiga! Kanon till pytt i panna.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 01 jun-12 kl 18:40 »
Är det bara jag som älskar kokta ankägg?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jun-12 kl 19:01 »
Jag blir inte heller av med mina ankägg, folk rynkar på näsan o säger "kan man äta dom??"
En kund har jag som regelbundet köper ankägg till bak. Men med 7 ankdamer blir det mkt ägg..
Tar bara 2kr st för dom så det är ju billig mat...

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jun-12 kl 19:48 »
Kära nån, jag skulle rusa till köpestället!  :P

hajens

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 jun-12 kl 20:07 »
stor skillnad på myskankägg och andra ankägg?
har bara testat från gul anka, det var skitgott att koka och inte det minsta gummiaktigt. Kanske smakade en aning mer stall än vanliga hönsägg.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Squig

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 jun-12 kl 08:44 »
Hur lyder den beskrivningen av kokningen??
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

GöranC

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 01:13 »
Vi äter nästan uteslutande bara ankägg, hönsäggen säljs som bara den och kvar blir äggen från ankorna. fast inte mig emot för de är ju jättefina att äta.
Vi har Rouenankor och deras ägg har en klar vita och väldigt gul gula och smakar jättebra. en familj vi sålde till ville inte ha fler för barnen tyckte att ankungar var för söta att äta. så kan det vara  :) för söta är de både som ällingar och vuxna. har åtta små ällingar födda torsdag till lördag i vardagsrummet och de är ju bara sååååååå söta!

dilog

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jun-12 kl 06:22 »
Jag blir inte heller av med mina ankägg, folk rynkar på näsan o säger "kan man äta dom??"
En kund har jag som regelbundet köper ankägg till bak. Men med 7 ankdamer blir det mkt ägg..
Tar bara 2kr st för dom så det är ju billig mat...

Och du bor??? :)

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 04 jun-12 kl 11:23 »
Ni som säljer matägg, hur mycket brukar ni ta för era ankägg?
hönsägg?

Jag tar bara 20 kr för ett 6-pack ankägg. Det är nog för lite men jag har bara några få köpare, de flesta ankäggen äter vi själva. För hönsäggen tar 2,50 kr/st, alltså 15 kr för ett 6-pack och 30 kr för ett 12-pack.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

GöranC

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 04 jun-12 kl 11:58 »
Jag tar bara 20 kr för ett 6-pack ankägg. Det är nog för lite men jag har bara några få köpare, de flesta ankäggen äter vi själva. För hönsäggen tar 2,50 kr/st, alltså 15 kr för ett 6-pack och 30 kr för ett 12-pack.

Vi tar exakt samma för våra ägg. Verkar vara svårt att ta ut mer trots det fina liv de lever, helt fritt på gården.
Men iofs vi har ju inte hönsen för att tjäna pengar på dem utan därför att de är mysiga att ha "trallande" runt på gården och sprättande på dyngstacken. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 06 jun-12 kl 09:47 »
Jag tror att det beror på att de försöker koka dem på samma sätt som hönsägg, och då blir de som gummi. Jag säljer lite överskott av ankägg som matägg, men då skickar jag med Azoo-Linas beskrivning av hur man kokar ankägg och rekommenderar att man använder äggen i matlagningen.
Hur då? Gäller det myskankägg också?

Här kommer Azoo-Lina med Azoo-Linas ankäggskokningsråd från en annan tråd  ;D
Man får koka ankägg lite annorlunda än hönsägg annars blir dom som gummi i konsistensen  :-\
När jag kokar ankägg lägger jag ägget i kallt vatten låter koka upp på spisen och tar det av plattan så fort det kokar. Därefter får ägget stå i det varma vattnet i 6-12 minuter beroende på storlek och hur hårdkokt det ska vara.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 07 jun-12 kl 08:08 »
Tack! Någon gång måste jag offra ett myskankägg och testa, annars blåser jag ut dem till min konst och bakar eller gör äggröra på innehållet men det är ju fånigt att aldrig ha smakat. Hur många minuter till ett myskankägg på säg 75-80g om man vill ha det löskokt (men med ordentligt fast äggvita!)?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 07 jun-12 kl 08:20 »
Tack! Någon gång måste jag offra ett myskankägg och testa, annars blåser jag ut dem till min konst och bakar eller gör äggröra på innehållet men det är ju fånigt att aldrig ha smakat. Hur många minuter till ett myskankägg på säg 75-80g om man vill ha det löskokt (men med ordentligt fast äggvita!)?
Lite svårt att säga då det lite beror på spisen. Jag har induktionsspis så vattnet kokar upp fort med äggen i. Själv gillar jag också löskokt och brukar låta dem ligga 6 minuter på eftervärmen. Min man som gillar hårdkokt brukar låta äggen ligga 10-12 minuter.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #16 skrivet: 07 jun-12 kl 08:33 »
Okej, jag testar med 6 minuter då! Tack!

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
« Svar #17 skrivet: 11 jun-12 kl 18:01 »
Vi har rouenankor o i början fattade vi inte att det var ankorna som la äggen eftersom dom bor ih op med hönsen o trodde det var hönsägg! Vi väntade på att de skulle börja värpa eftersom de var unghöns. Så när äggen kom tog vi glatt o kokade dom. Inte förrän hönsen började lägga sina ägg o de var bruna :) så insåg vi att vi ätit ankägg. Kan inte påstå att det är någon som helst skillnad. Möjligen om jag skulle äta ett höns o ett ankägg samtidigt att man märker att vitan har något fastare konsistens. Men inte alls gummiaktigt. Och då kokade vi precis som vi gör med hönsägg. Kanske är skillnad på olika ankor helt enkelt? Men det verkar ju lite konstigt isf.
Har hört att restauranger gärna köper ankägg, så den som vill sälja får väl kontakta sin stads restauranger o höra sig för? Glöm inte kolla upp om det behövs något särskilt tillstånd el dyl för att sälja till en restaurang dock..

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 12 jun-12 kl 18:06 »
Hm, nog är gulan större, och skalet segare?  Och jag tycker att ankägg smakar mera ÄGG, men det är kanske en personlig uppfattning.  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser