Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  behandling av kalkben före eller efter..  (läst 1763 gånger)

Pus

• Norge
behandling av kalkben före eller efter..
« skrivet: 16 sep-11 kl 15:25 »
Ska prova å behandla misstänkt kalkben på min tupp å ena hönan.. tänkte prova den hovsalvan.. er det bara å "lägga deras ben i blöt" så er det klart?
Å bör jag göra det före eller efter dom flyttar in i nya höns huset??
Ska behandlingen repeteras eller "holler" det med en gång? hur lång tid ska det gå mellan ev behandlingar?? å ska alla i hönsgården behandlas?? også dom utan "symtom"??

Många frågor om en å samma sak, men e helt ny i ämnet "höns" hehe..

Hoppas noen kan svara  :)
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: behandling av kalkben före eller efter..
« Svar #1 skrivet: 16 sep-11 kl 16:10 »
Det finns många bra trådar i ämnet kalkben/benkvalster, ögna gärna igenom några av dem.
Jag kan nästan garantera att du behöver smörja ett antal gånger, varannan dag sådär tills det är borta, hur länge hänger på hur hårt angripna de är. Hur ofta ser du på hur bra salvan sitter kvar. Någon gång/ett par gånger kan det nog vara bra att smörja de andra med, när du ändå är i farten, bara för att förebygga lite. Gör då dem först eller tvätta dig emellan.
Är inte riktigt med på vilken hovsalva du menar, är det skillingaryds? Och lägga benen i blöt gör du för att tvätta rent och eventuellt få löst upp en del klumpar som kan gå att borsta bort innan du lägger på salvan.
Och jag hade behandlat innan flytten om det finns möjlighet, för att minska risken för återfall...

Pus

• Norge
« Svar #2 skrivet: 16 sep-11 kl 18:57 »
TUSEN TACK för svar  :D
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 07 okt-11 kl 11:12 »
jag såpbadade innan varje behandling (grönsåpa). Sedan torkade jag benen torra och smörjde med skillingaryds hästsalva.

Efter tre dagar gjorde ja en ny behandling, och en del kunde man faktsiskt klippa bort med en bra klosax, dock måste man vara försiktig så man inte klipper i själva benet! Är man osäker är de bättre att nöja sig med att bada och smörja. Så trillar de nog av till slut.

Denna tupp va en bekants tupp och han hade nog gått med detta länge, stora utväxter som föll ihop till smulor när man klippte i dom. Sedan såpbada ,torka torrt och på med salva igen. Gjorde detta var trejde dag och efter 4 veckor var han så gott som återställd :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser