Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelmos på små, gröna, sura äpplen ... tips önskas  (läst 3918 gånger)

Naturliv

• Södermanland
Jag har första skörden från det gamla äppelträdet på torpet med mig hem imorgon. Jag tänker koka äppelmos, men jag funderar på metoder och recept. Jag saknar maskiner (tror jag) för att enkelt få bort kärnhus och skal och söker nu recept på äppelmos med minsta möjliga jobb för att få mesta möjliga mos. Äpplena är små, gröna och rätt så sura. Mycket kärnor och lite fruktkött. Har du tips, delge dem gärna!
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

melongurka

• Västergötland
SV: Äppelmos på små, gröna, sura äpplen ... tips önskas
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 22:26 »
Jag kör ner äpplen med kärnor och allt i grytan. Sen får det koka tills det blir mjukt.Sen ner i äpplemosvagga. Enkelt och alltid bra resultat. Äpplemosvagga i trä finns på second hand och liknande men nya finns i plast på tex Åhlens. Att kärnorna ska med beror på att mycket av smaken sitter i dem. Det är riktigt kul att göra äpplemos så lycka till nu.  :)

Naturliv

• Södermanland
SV: Äppelmos på små, gröna, sura äpplen ... tips önskas
« Svar #2 skrivet: 12 sep-11 kl 19:16 »
Jag provade att göra äppelmos i ugnen, enkelt men man kan ju inte göra så mycket åt gången. Passar bra när man bara hinner göra några burkar mos på kvällen efter jobbet.

http://spralligast.blogspot.com/2008/09/enkelt-ugnsbakat-ppelmos.html
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser