Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tid för klippt fjäder att växa ut?  (läst 5407 gånger)

Misonten

• Västergötland
Tid för klippt fjäder att växa ut?
« skrivet: 16 sep-11 kl 10:31 »
Hur lång tid tar det från att man vinklippt, till fjädern växt ut igen på en mignon? Beror ju självklart på hur mycket man klipper, men ungefär  ;)
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Tid för klippt fjäder att växa ut?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-11 kl 10:50 »
En fjäder som man klippt i är ändå en fjäder som sitter kvar - "En trasig fjäder" och den fjädern växer inget mer. För att det ska växa ut en ny hel fjäder så måste hon ha tappat den klippta fjädern helt först så den nya får någon plats att växa upp på (jämför med en människa där som vaxat benet och dragit upp alla hår med rötter, det växer upp nya hår där sedan ;D skillnaden är ju då att vårat hår även växer när vi "kapat" det utan att rötterna följer med, det gör inte fjädrar). Så nästa ruggning skulle jag säga (då fäller hon de gamla fjädrarna, de klippta och det växer ut nya hela).
« Senast ändrad: 16 sep-11 kl 10:53 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Misonten

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 sep-11 kl 11:04 »
Det var ju logiskt  ;D
Min mignon hona har börjat flyga iväg så jag tänkte klippa hennes vingar så hon iaf inte kan lämna gården. Men vill inte att hon ska frysa i vinter. Då kanske det är bäst att klippa de yttersta fjädrarna?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 16 sep-11 kl 12:42 »
Hur du klipper beror ju lite på hur du vill att det ska se ut. Om du klipper av de yttersta kommer hon se "stympad" ut = Inte så fint att titta på. Jag brukar klippa ena vingen (blir då obalans om den försöker flyga, om man klipper båda vingarna kan de vänja sig och lyckas få till en flygtur ändå) och klipper då på ett ungefär som denna bild här under.

http://www.zoonen.com/res/user/211943/galleri/2917393/v-klippt_norm_se.jpg

När man klipper så syns det inte att fågeln är vingklippt när den drar in vingarna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Misonten

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-11 kl 13:10 »
Jag tänkte klippa så, men så läste jag någonstans här på alternativ. Att det kunde bli svårare för dem att hålla värmen på vintern då?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 16 sep-11 kl 16:50 »
Jag tänkte klippa så, men så läste jag någonstans här på alternativ. Att det kunde bli svårare för dem att hålla värmen på vintern då?
Jag tror inte vingpennorna påverkar värmehållningsförmågan något speciellt. Värmen står de duniga fjädrarna på kroppen för. Jag kan aldrig tänka mig att en vingklippt anka fryser....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Misonten

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 sep-11 kl 13:40 »
Då klipper jag som bilden visar  ;D
Ut o fånga anka blir nästa uppgift   :P

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 sep-11 kl 17:12 »
Vi låter de tre yttersta fjädrarna vara orörda, sedan klipper vi var tredje fjäder, men bara de inre fanstrålarna (heter det så) längs med hela fjädern, alltså inga fjädrar klipps av.
Ankorna har heltäckande skydd mot regn och vind, kan flyga som förut men inte så högt och inte så långt.
Slipper ha dem på taket och i grannens damm men de flyger upp på sina favogrenar och stenar.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

stenungarna

« Svar #8 skrivet: 18 sep-11 kl 11:01 »
Tänk bara på att en fjäder har precis som en klo en pulpa. Akta den när du klipper. Man ser ganska tydligt vart den går.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 20 sep-11 kl 21:22 »
Tänk bara på att en fjäder har precis som en klo en pulpa. Akta den när du klipper. Man ser ganska tydligt vart den går.

Det problemet slipper man om man klipper längs med som vi gör.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 21 sep-11 kl 08:47 »
Vi låter de tre yttersta fjädrarna vara orörda, sedan klipper vi var tredje fjäder, men bara de inre fanstrålarna (heter det så) längs med hela fjädern, alltså inga fjädrar klipps av.
Ankorna har heltäckande skydd mot regn och vind, kan flyga som förut men inte så högt och inte så långt.
Slipper ha dem på taket och i grannens damm men de flyger upp på sina favogrenar och stenar.
Detta är en bra metod men kan vara lite svår om man måste göra jobbet själv. Då är den andra metoden lättare.

Vingpennorna blöder inte när man klipper av dem om man väntar tills de har vuxit ut ordentligt. Det är bara under utväxtfasen som de är blodfyllda.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Misonten

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 sep-11 kl 18:13 »
Allt gick fint. Klippte längst linjen till de fjädrar som växer över. Ankorna verkade inte bry sig satt mest o pratade... Tack för stödet ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser