Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på Märkringar  (läst 4683 gånger)

3z

• -
Storlek på Märkringar
« skrivet: 20 sep-11 kl 21:00 »
Om man har en liten "allt-möjligt-flock", både stort och smått - vilka storlekar på märkringar passar "de flesta"hönsen? (Givetvis avser jag inte klämma på någon stackars höna en på tok för liten ring! Men ibland går det bra att ha en något större än "perfekt".)
Går det alltså att generalisera och säga att "om man har märkringar i dessa tre(?) storlekar så bör man kunna märka de flesta hönsen man kan tänka sig hitta i ett vanligt hönshus"?

Vilka storlekar har ni andra mest användning för?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Storlek på Märkringar
« Svar #1 skrivet: 20 sep-11 kl 21:13 »
Ringar som går att ta på och av brukar Säljas i Sverige i 4 storlekar
Duvringar 8mm
Dvärghösringar 12mm
Hönsringar 16mm och
Gåsringar 21mm (finns även 24mm)

Duvringar passar just duvor  ;) och små kycklingar. Dvärghönsringarna funkar till Dv Silke, Chabo, Antwerpen Skägg osv
Hönsringarna funkar bra till lätta hönsraser som Isbar , Leghorn mf samt ofta till hönorna av lite tyngre raser som  ex Maran

Gåsringen är jag om till Jersey Jätte, Stor Kchin, Marantuppar och andra tunga raser samt till ankor och gäss. Har man 21 mm ringen måste man ha lite koll på tuppar av riktigt tunga raser då den kan bli för liten, samma gäller för riktigt storväxta gåsraser.

Känner du inget behov av att märka kycklingar så  räcker de med dvärghöns, höns och gåsring. Har du inga bamseraser väljer du 21 mm har du bamseraser försök få tag i 24mm.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 09:39 »
En av mina bekantingar berättade att han hade nån släkting som brukade använda såna där buntband i plast att märka hönor med för de gick att reglera i steglös storlek.

Typ sådana här:

Tydligen ska de finnas i alla möjliga färger även om det vanligtvis bara säljs vita och svarta på tex Jula. Ingen aning om de är bra och inte skadar hönsen, men de kanske skulle vara en lösning om man har nån med extremt tjocka ben som det är svårt att hitta ringar till?  Vad tror ni?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 10:14 »
Mycket intressant förslag med buntband, någon som har något negativt att säga om dessa?
Annars kan man ju använda dessa under hela hönans liv, bara att släppa upp den lite när den börjar bli trång...
Om någon hittar dessa i alla regnbågens färger så kan ni ju meddela vars här. Just nu vet jag bara om vars man hittar svarta...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 10:23 »
Jo men tyvärr så är de ju bara "engångs". Det svåra verkar vara att hitta öppningsbara som är i olika färger. Biltema har jättebra öppningsbara men tyvärr bara i svart.
Skall kolla om Ahlsell eller Contacten har...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 21 sep-11 kl 10:34 »
Men om ett buntband ser ut att bli för trångt är det ju bara att klippa bort det och sätta på ett nytt lite lösare.

Bie

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 21 sep-11 kl 10:40 »
Vet inte om buntband är helt lämpliga. Dom kan ju dras åt men ej upp, det är ju själva poängen med buntband.
En har det som en förtjänar!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #7 skrivet: 21 sep-11 kl 10:42 »
Men om ett buntband ser ut att bli för trångt är det ju bara att klippa bort det och sätta på ett nytt lite lösare.

Ja de är ju mycket billigare per styck än vad hönsringarna är.

Iofs skulle man ju kunna prova att ha på ett par hönor och noga kolla dem varje dag under en längre tid för att se om buntbandet orsakar dem något problem. Blir det skav etc är det ju vara att klippa av det direkt. Och fungerar det bra är det ju bara att tuta och köra!
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 21 sep-11 kl 10:46 »
Jo det är ju sant och engångsbuntband finns i mindre storlekar också. De öppningsbara jag har sett är både bredare och har även lite klumpigare låsanordning.
Vad skönt då kan jag stryka en sak på inhandlingslistan, eftersom jag redan har dessa färgade buntband i massor. Om nu inte någon tycker buntband är jättedåliga som märkringar.

Att de dras åt oavsiktligt tror jag är en mindre risk eftersom man nyper ju av överflödigt band. Enda sättet att spänna ännu mera då är ju om någon rent klämmer ihop bandet ännu mera. Jag har svårt att se att detta skulle kunna hända utan avsikt.

Luffsen

• -
« Svar #9 skrivet: 21 sep-11 kl 10:53 »
Jag har använt buntband till att märka kycklingar med, och det funkar hur bra som helst.

En grej bara: Man får ALDRIG glömma att kolla hur bandet sitter, för kycklingar växer snabbt, och bandet kan bli för trångt.

Det sämsta med buntband är att när man ska byta ut ett urvuxet band, då KAN det vara svårt att klippa sönder det gamla bandet.

Jag har aldrig sett att hönorna dragit åt bandet själva, men jag klipper av överskottsbiten så kort som det bara är möjligt.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 21 sep-11 kl 11:05 »
Att klippa bort ett buntband som har suttit för länge är inga problem(provade just på mig själv) bara man har en bra avbitare. Kommer man inte åt att klippa av bandet så är det inga problem att klippa bort låsanordningen istället.
Däremot så inser jag problemet med att de inte öppnar sig själv om det blir för tajt...

Men hur fungerar märkringarna om de är för tajta? Jag tänkte om hönsens vävnad växer runt ringen istället för att pressa upp den. Hoppas ni förstår vad jag menar. Är det någon som har praktiskt erarenhet av att ringarna har lossnat för att de har glömt att byta ut mot större.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 21 sep-11 kl 12:48 »
För er som är oroliga för ev fastväxtning så tänkte jag ju inte direkt på fåglar som fortfarande växer utan på fåglar som redan är vuxna och med tjocka ben och där man kanske inte lyckas få tag på ringar som passar. Men ändå har ett behov av att märka dem. Lite som en nödlösning alltså.
Mörkmårdens Minigrisar

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser