Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga frysrum  (läst 6228 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Bygga frysrum
« skrivet: 21 sep-11 kl 12:46 »
Funderar på att bygga frysrum själv i lagårn, dvs inte ett sådant man hittar i moduler utan helt själv från grunden. När min svärfar var i farten med sin minkfarm för otroligt länge sen byggde de ett eget frysrum till minkmaten. på den tiden använde de korkplattor som limmades med tjära som isolering. jag funderade på att bygga ett frysrum med osb-skiva mot insidan som sedan isoleras med några lager styropor (eller hur det nu stavas ::) ) runt om. sedan ett aggregat, som går att köpa beg. för inte mycket pengar. det enda som kan bli ett problem är väl att bygga en dörr som inte släpper ut för mkt kyla? nån som har lust att hänga på diskussionen hur man som bäst bygger sånt eller som redan har erfarenhet av eget bygge? jag tycker att man så kan komma undan billigare än att köpa ett beg. för massor med pengar 30 000 - 50 000  :o brukar de ju gå på begagnade ...  :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Bygga frysrum
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 21:24 »
Om man bygger på mark, så ska golvet vara välisolerat, men viktigt är att man under isoleringen har någon slags ventilation eller värme. Varför?
Jo, annars går frosten med tiden ner i marken under frysrummet, och finns där fukt så blir det is av den och golvet förskjuts uppåt, med problem för dörrar, täthet, sprickor i golvet etc.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 21:40 »
Det är väldigt viktigt att det yttersta lagret är totalt tätt mot luftfuktighet. Annars kommer luftens fuktighet in i väggar och tak där den kondenserar och fryser så allting går sönder.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 22:46 »
Hembygda frysrum brukar med tiden dra åt sig fukt och tappa isoleringsförmågan, detsamma gäller begagnade frysrum över 15 år gammal.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 22 sep-11 kl 22:41 »
Köpta/industribyggda frysrum har så vitt jag minns en avfuktare.
Hmm, var länge sedan jag höll på med sånt där...

Om du inte är allt för avig mot kemikalier så tror jag att polyester och glasfiber tillsammans med polyuretanskum som isolering är det hållbaraste alternativet.
Kanske är lite overkill dock...

Markisoleringsskivor (XPS) blir nog utmärkt.

Blev också hemskt nyfiken, vad ska du med ett helt frysrum till?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 23 sep-11 kl 19:22 »
oj vad många nyttiga svar jag fick  :D

nä, jag är i detta avseende inte emot kemikalier, men varför inte styropor i väggarna? det brukar väl vara det också i frysboxar och sånt? hur skulle ni fuktspärra det yttersta lagret? isolering sen väderbeständig plast i ett antal lager och sen? ska plasten då svetsas och limmas på isoleringen eller?

det där med isoleringen mot golvet var bra att få veta, så långt hade jag inte ens tänkt.  :-[

frysrummet ska inte bli så otroligt stor, men jag har mycket som behöver frysas (kött från jakten, grönt, hundfoder, etc), så istället för att ställa in 10 stycken frysboxar i lagårn har jag hellre ett frysrum. frysboxarna brukar ju också vara känsliga om de körs i utrymmen som är oisolerade, alltså under 0 grader.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 23 sep-11 kl 21:30 »
Har du 10 frysboxar i ett rum så fryser det nog inte så mycket.

Jag har sett och tyvärr ägd några äldre frysrum, både hemmabyggen och modulbyggda. De tar upp fukt, i stora lass och drar ström uti förbannelse.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 24 sep-11 kl 21:18 »
ok, det där med att de drar till sig fukt lät ju inget vidare  :-\ hur vore det om man bygger om ett mindre källarrum till frysrum? har en källare med full takhöjd, gjutet betonggolv på murad/stenlagd golv. om man isolerar golvet dvs höjer upp golvytan i det rummet, isolerar väggarna på insidan av rummet samt taket. skulle det vara bättre med tanke på fukten?

att ställa in frysboxar i lagårn är inget jag helst vill göra. den är oisolerad, har jordgolv och stora springor mellan panelplankorna. dvs även om 100 frysboxar står där kommer det att vara minusgrader där under vintern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser