Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  olika utvecklade foster??  (läst 1041 gånger)

nina77

• Hälsingland
olika utvecklade foster??
« skrivet: 22 sep-11 kl 09:16 »
Jag har 21 ägg i min king suro, alla istoppade på samma dag (dag 18 nu) Idag stängde jag av vändningen och höjde luftfuktigheten. Jag passade även på att lysa äggen. Ala 21 var det liv i. Dock verkar de vara olika utvecklade. Det var så mkt plats kvar i många av äggen, medans en del var mer välfyllda, så som det brukar se ut strax innan kläck. Hur kan det komma sig?? Kommer dessa att kläckas senare eller är dom utdömda? beror det på ojämn temp i kläckaren?? Fast det var ägg på olika ställen bredvid välfyllda fanns dessa dåligt utvecklade? Mysko. De ska kläckas på söndag. Så jag får väl se vilka som behagara komma då. Kanske de välfyllda kommer nån dag före då. Kläcker på beställning så det vore ju synd om hälften dog. Det är ägg från olika höns, mest blandraser skulle jag tippa på.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: olika utvecklade foster??
« Svar #1 skrivet: 22 sep-11 kl 09:26 »
Lite skillnad kan det bli beroende på ras/blandis. Man brukar ju säga 21 dagar och de flesta raser håller den tiden men i verkligheten varierar det från 19-22 och ibland till och med någon dag till :o

Sedan är det så att portätheten i äggskalet gör att olika ägg torkar olika fort. Förhållandet mellan gula/vita är också olika på ägg. Det kan göra att det ser väldigt olika fullt ut i ägget när det närmar sig kläck då kycklingens "utvecklingsmiljö" har varit lite olika från start.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

linisgirl

• Ångermanland
SV: olika utvecklade foster??
« Svar #2 skrivet: 22 sep-11 kl 13:02 »
Hejsan!
De skillde en vecka på mina ägg sist jag kläckte så :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser