Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips på ljuddämpning till plåttak för ligghall?  (läst 5366 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
tips på ljuddämpning till plåttak för ligghall?
« skrivet: 22 sep-11 kl 00:49 »
Vi ska bygga ut vår ligghall och för att de ska gå lite snabbare så tänkte vi endast ha plåt som tak. dvs ingen råspånt under. Men vid regn lär de ju bli en hel del oväsen för hästarna att lyssna på, jag undrar om man kan ljuddämpa med något?

torbjorn

• Medelpad
SV: tips på ljuddämpning till plåttak för ligghall?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-11 kl 17:11 »
En möjlighet är ju att lägga masonit under takplåten.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-11 kl 15:58 »
Det är öronbedövande även med eternittak. Kanske bygga mellantak (loft) av billigt material? Lägga presenning/ halm ovanpå taket?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 sep-11 kl 16:13 »
Som torbjörn skriver, masonit. Det går fort att lägga, är billigt och fungerar dessutom som kondensskydd, vilket man ändå behöver.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 29 sep-11 kl 12:22 »
Masonit låter intressant. Är inte det väldigt halt? Så man inte åker av taket ::) Hur gör ni när ni lägger?

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #5 skrivet: 29 sep-11 kl 13:15 »
f-låt ett inhopp från sidan....
jag tror att masoniten inte ska ligga på plåten utan under. Någon form av undertak/kondensskydd bör man väl ändå ha om man inte vill ha kondensdropp? och därmed får man även viss ljuddämpning även om jag tror att det kommer att låta en hel del i alla fall.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 30 sep-11 kl 00:41 »
jo att den ska ligga under är jag med på. Men är de svårt att lägga den? Hur gör man enklast?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 sep-11 kl 07:35 »
jo att den ska ligga under är jag med på. Men är de svårt att lägga den? Hur gör man enklast?

Enklast: fäst masoniten på takstolarna, därefter bärläkt, därefter plåt.

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 22 maj-13 kl 18:54 »
Enklast: fäst masoniten på takstolarna, därefter bärläkt, därefter plåt.

Tänk bara på att masoniten inte bär att gå på så det kan bli lite besvärligt att få dit både den och läkten om det inte finns råspont under  :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 21 aug-13 kl 12:33 »
Jag har ett plåttak med relativt stark takstolskonstruktion och liten lutning. Tänkte testa sedumtak, eller möjligen mossa. Är det någon som redan testat?

blizzard

« Svar #10 skrivet: 28 aug-13 kl 03:43 »
Oljehärdadmasonite is the shit... :)
Att montera den på takstolarna med pappspik och sedan 45x70 läkt ovanpå  är inga problem och det blir mycket bra,cc 300 med läkten.
Sågar jag läkten själv till egna byggnader så brukar jag göra den 80mm,det blir ännu bättre.
Det viktiga är är att låsa med två spikar på varje takstol,diagonalt.
Gör man inte det blir det bara pajas av det hela... :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser