Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny här, planerar för en liten hönsflock i villaträdgård  (läst 4535 gånger)

Elin_S

• Djur och natur är livet!
    • Södermanland
Hej!

Tänkte presentera mig eftersom att jag är ny på forumet.

Är en 25-årig tjej som älskar djur och natur och tillbringar så mycket tid som möjligt ute på landet. Som tur är har min pojkvän hus och nu har jag lyckats sälja in höns-idén hos honom  ;)     En gammal dröm ska äntligen gå i uppfyllelse!

Då han bor på landet utanför Vingåker men ändå i villaområde så är tanken att vi ska ha en liten flock på 1 tupp och 3-5 hönor. Låter det lagom? Vi är 2 personer och gillar ägg  ;D  Vi har renoverat och isolerat en liten lekstuga på 3 kvm och jag ska försöka inreda den så smart som möjligt så att utrymmet kan utnyttjas maximalt.  Vad jag har läst mig till så är det ok att ha 2 höns/kvm. Jag hoppas på att kunna ha dem ute mycket även på vintern och jag ska försöka se till att hålla dem sysselsatta även inomhus, är utbildad etolog så lite idéer har jag!

Våran helt innätade hönsgård blir på ca 15 kvm men meningen är att hönsen ska få gå lösa så mycket som möjligt när vi är hemma. Vi har inget staket runt tomten men stort tomt, mycket positivt inställda grannar och äger en vallhund så det ska nog gå, eller?

Vad gäller inredning så har jag nog lyckats läsa mig till det mesta, men eftersom jag gärna vill göra rätt från början så undrar jag hur långt från väggen man ska placera sittpinnarna för att inte tuppens stjärtfjädrar ska bli nötta?

Rasvalet har jag funderat mycket på hit och dit och ändrat mig många gånger, från dvärghöns till lantras med genbank men jag har tillslut kommit fram till att jag ska ha en liten blandad hushållsflock till att börja med och se vilken/vilka raser jag gillar bäst. Jag har helt enkelt inte hittat någon enskild ras som uppfyller alla mina krav och där hönsen dessutom har många olika färger, jag vill ha så mycket variation som möjligt.  Det jag vill ha är varken några dvärgar eller jättehöns, de ska gärna lägga mycket ägg, det räcker om det är någon som ruvar ibland och sen är det trevligt om de inte är alltför flaxiga och rädda, trots att jag är van att handskas med djur. ...Sen skulle det vara kul med olika äggfärger med!

Det jag tror att jag vill ha är

1 blå Isbartupp (så otroligt fina!)
1 blå Isbarhöna
1 RIR höna
1 Maranhöna (antagligen kopparfärgad för det är de riktigt mörka äggen jag vill åt!)
1 Wyandottehöna i valfri färg, jag blir glad bara jag får tag på någon!

Om jag ska ha en höna av ytterligare ras så funderar jag på en lantras ex. Hedemora, Barnevelder, Legbar, Australorp, Vorwerk - det jag kan få tag på! Vill helst skaffa alla höns samtidigt eftersom att jag bara vill ha en av varje ras och det känns elakt att föra in en ensam nykomling i en befintlig flock.

Är det väldigt dumt att ha en av varje ras? Jag kan inte ha många höns och jag vill ju gärna testa olika raser.

Är det dumt att ha en Isbartupp, kommer mina blandrastuppkycklingar bli för magra och inte bra köttdjur då? Borde jag hellre välja en tupp av någon av de andra raserna?

Nu har vi drömt om höns länge och byggt hönshus och allt med sikte på Byledagen den 15 oktober, det är bara några mil hemifrån och vi hoppas på att kunna köpa våra första höns där! Wish me luck!
(ps. när jag vet vilka raser jag vill ha så ska jag lägga upp min önskelista i Byle-tråden så hjälp mig gärna!)
Särbo som tillbringar så mycket tid jag kan hos min underbara pojkvän på landet utanför Julita (bor tyvärr annars i lägenhet i Norrköping). Har två egna hundar+en bonushund, stort hästintresse, en pälsboll till katt och nu också en flock höns!

karsan

• Södermanland
SV: Ny här, planerar för en liten hönsflock i villaträdgård
« Svar #1 skrivet: 27 sep-11 kl 21:46 »
Jag tycker din önskeflock verkar bra, men en sak jag tänkte på när jag började ha höns i min villaträdgård för två år sedan var att jag ville ha alla (fyra-fem) hönsen från samma ställe.  Det är visst vanligt med olika slags smittor.  Samt att nykomlingar mobbas.  Har man någon som ruvar kan man senare pröva olika raser från ägg.  Fast jag kan inte tupp.
   Till slut blev det en hönsmamma med två halvvuxna hönkyckling, från ett ställe i närheten. Blandras med mest Hedemora. Sen har jag haft kycklingar två gånger.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 27 sep-11 kl 22:04 »
Jag vill bara gratulera!!!!! ;D Jag köpte mina två första höns i våras och tre kycklingar (en till varje barn). Så det visade sig bli totalt 3 hönor och två tuppar  :P. Så ville min härliga höna Olga ha barn men jag hade ingen könsmogen tupp så jag fick tag på ägg från en granne till min pappa som resulterade i 3 kycklingar, en tupp och två hönor. De går lösa i stallet och får gå fritt ute när jag är hemma. Jag ska egentligen inreda en box i stallet till dem men det har inte blivit av än. Jag har egentligen aldrig gillat höns men vet hur de har det på hönserierna vilket var orsaken till att jag skaffade dem. VILKA FANTASTISKA djur att ha! Jag bara älskar dem och kan inte tänka mig att någonsin vara utan igen. Jag ville ha genbank; gammelsvenska dvärghöns men de var så svåra att få tag i så mina är av alla raser som finns tror jag. Ingen är den andra lik och alla är korsningar så vitt jag vet.
Så grattis till ett klokt val!
ATT SKAFFA HÖNS :)i

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 28 sep-11 kl 08:21 »
Välkommen till hönsvärlden  ;D
Det mesta som du skriver låter vettigt, men jag har fundering på hunden. Jag fattade inte om den är er eller grannens :-[ I vilket fall som helst skulle jag rekommendera att den får träffa hönsen kopplad tills ni ser hur den reagerar. Vissa hundar, även vallhundar, kan drabbas av "hönsdräpar lustar" framförallt när hönsen är en ny bekantskap. (Har själv råkat ut för det med 2 hundar som efter en tillvänjningsperiod var 100% säkra att ha lösa med hönsen och till och med små kycklingar)

Att få tag i så många raser från ett och samma ställe och just dom sorterna kan nog bli klurigt. Dessutom kan det vara en utmaning i sig att få tag i så många hönor... Tuppar finns ett överskott av så det är ju sällan ett problem.

Lycka till  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jakobsson

« Svar #4 skrivet: 28 sep-11 kl 12:27 »
Hej!

Jättevälkommen till forumet & till hönsvärlden!  ;D

Eftersom du ska skaffa nya höns & bor i Vingåkerså rekommenderar jag att ta
en tripp hit:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117638.0

:D

//
Jakobssons fru

Elin_S

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 sep-11 kl 19:21 »
Hej och tack för era svar! Jag känner mig mycket välkommen  :D

Jo jag förstår ju att det kan bli svårt att få tag i exakt det antal hönor och de raserna jag vill ha, men drömma kan man ju göra! Tack för tipset om avelsägg, jag kan ju köpa såna från de raser jag vill ha så småningom och lägga under en ruvande höna. Och tack för påminnelsen om smittorisker, det ska jag verkligen ta i beaktande. Och mobbingsrisken likaså, men jag tänkte att det kanske inte är lika stor risk om man köper ensamma hönor, då sitter ju alla i samma båt så att säga.

Hunden är min, eller särbons, hon är snäll men det är nog en mycket bra idé att ha henne kopplad och vänja henne vid hönsen ordentligt först. Sen när hon har förstått att hönsen hör till familjen så hoppas jag att hon kan ställa upp och passa dem lite när de går lösa, vad ska man annars med en vallhund till?  ;D

Och självklart kommer jag på Byledagen, den har jag sett fram emot länge! Nu ska jag lägga in min "önkelista" där i tråden och så får vi se vad jag kan få tag på till slut  :)

Nu undrar jag om någon har något svar på min fråga om hur långt från väggen sittpinnen ska placeras för att inte tuppens stjärtfjädrar ska nötas mot väggen när han sitter där?

Och om jag inte kan få tag på exakt de raser jag vill ha, vilka skulle ni rekommendera mig att skaffa? Och vad skulle ni säga är max antal hönor jag kan ha, 6 st? Jag vill inte att de ska ha det jättetrångt såklart men samtidigt känner jag på mig att jag kommer tycka att det är så roligt med höns så att jag vill ha så många som möjligt!

Och vad tror ni om Isbartuppen, är den dum att ha som fadersras om man vill slakta sina blandrastuppkycklingar?

Och är det i överhuvud taget dumt att välja Isbar att få renrasiga ägg ifrån då den inte är en standardiserad ras, är det bättre/smartare/mer lönsamt att sälja rasrena kycklingar av en annan ras?

Tack på förhand!

Särbo som tillbringar så mycket tid jag kan hos min underbara pojkvän på landet utanför Julita (bor tyvärr annars i lägenhet i Norrköping). Har två egna hundar+en bonushund, stort hästintresse, en pälsboll till katt och nu också en flock höns!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 28 sep-11 kl 19:40 »
Min erfarenhet säger att man har ungefär samma storlek som passar ihop.
Tupp som inte är för stor/lten tung/lätt, som hönorna.
Att köpa alla samtidigt eller att de är ungefär lika gamla.
jag har i år haft Dv wyandotte och hedemora tillsammans de är ganska lika i sitt sinne och storlek.

Jag refererar bara härifrån (västernorrland)  så kan man lika gärna säja blandraser
som rasrena. På våren ringer det folk och vill ha värpfärdiga hönor på stört.
de går aldrig att förklara att man inte har kycklingar innan sommaren. :-\
Att man säljer och slaktar ut innan vintern de fattar vissa inte ::)
Det är väl så att man kan inte kunna det om man inte är riktigt intresserad.
Själv har jag bara rasrena.
Lycka till.
Hedemorahöns

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 28 sep-11 kl 19:41 »
Välkommen, roligt att ni ska bli med höns! Bor ni tätt skulle jag däremot inte rekommendera tupp... Kan bli jobbigt, stressande om man märker att grannar ogillar galandet.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Elin_S

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 28 sep-11 kl 19:50 »
Lycka: tack för tipsen! Jag hoppas att de raser jag valt ska kunna passa ihop, rent storleksmässigt och sen hoppas jag på att kunna köpa alla samtidigt. Om jag köper till någon senare får det antingen bli minst två tillsammans, eller att jag köper avelsägg. Vill ju inte att någon stackars ensam nykomling ska bli mobbad. Och det låter ju lovande att man kan sälja blandraser, de är ju jättefina med!

Djurskydd: tack! Jo jag har tänkt på det men vi har pratat med grannarna och de var väldigt positiva  ;D Vi bor inte tätt utan det är ett gammalt villaområde med stoora tomter ute på landet. Vill ju helst kunna ha tupp eftersom det känns som att det är bäst för hönsen. Men om grannarna trots allt blir störda av tuppen så finns det ju en utväg - han hamnar i grytan  >:D   Fast det skulle vara en nödlösning, jag ska kämpa för min tupp!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 28 sep-11 kl 19:53 »
Ska man ha tupp när man har grannar så gäller det att bygga hönshuset smart. Det ska gå att mörklägga FULLSTÄNDIGT, så att tuppen inte galer förrän man öppnar för dem.

Angående tuppval, så ger isbar inte en bra slaktkropp, men de renrasiga kycklingarna av isbar säljer bra. Vill du slakta tuppkycklingar så är t ex en maran- eller wyandotte-tupp ett bättre val.

Du får ha 9 hönor per kvadratmeter om du vill följa lagen, så antalet är upp till dig. Är hönshuset välinrett och man har stor hönsgård så tycker jag att 3-4 hönor per kvadratmeter är ok. De håller värmen bättre på vintern om man inte har för få hönor till ytan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 28 sep-11 kl 20:20 »
Ska man ha tupp när man har grannar så gäller det att bygga hönshuset smart. Det ska gå att mörklägga FULLSTÄNDIGT, så att tuppen inte galer förrän man öppnar för dem.
Ja, det räcker med en ytterbelysning som lyser in genom en springa mellan brädorna för att du ska bli väckt mitt i natten.

rosita51

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 sep-11 kl 21:19 »

Vad det gäller avståndet till väggen bakom sittpinnen, så verkar det vara för litet avstånd med 20 cm, som jag läste någon som rekommenderade. Vi fick våra 4 hönor och 1 tupp för ca 2 veckor sedan och hade då satt upp översta pinnen 20 cm från väggen. Det visar sig nu att det borde vara 30 cm, för att det ska vara bekvämt för vår stora tupp. Han har visserligen valt att sitta på nedre pinnen, men jag tror vi flyttar ut pinnarna 10 cm till.
MVH Rosita zon 1

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 sep-11 kl 21:40 »
Kan man ha pinnen 40-50 cm ut är det bra.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Elin_S

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 03 okt-11 kl 08:19 »
Hej och tack för alla svar! Nu har jag nog koll på det mesta tror jag  o:)

Då hönshuset är litet så får den innersta pinnen vara 30 cm från väggen och nästa en 50-60 cm tror jag. Då ska väl tuppstjärten klara sig!

Sambon/särbon har helt plötsligt blivit mycket medgörlig och sagt att jag kan bygga så stor hönsgård som materialet räcker till, den kommer bli 20-25 kvm  ;D

Tack för tipsen om att täta för ordentligt, då hönshuset ligger ganska nära vårat sovrumsfönster så har jag en känsla av att en galande tupp mitt i natten kommer bli lagom populärt... Det räcker gott med en katt som jamar så fort hon ser botten på matskålen vilket brukar inträffa mellan kl 3 och 4   >:D   Så det blir till att spika ihop ordentliga fönsterluckor! Vi har ju tyvärr gatlyktor på vägen utanför tomten så det blir ju aldrig riktigt mörkt annars.

Härligt att det finns ett forum med en massa erfaret folk som kan hjälpa en nybörjare så att jag slipper göra onödigt många misstag, stort tack till er för hjälpen!

Nu räknar jag ner dagarna till Byle, 12 dagar kvar sen får jag förhoppningsvis hem mina hönor!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser