Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Satans jävla blomflugor  (läst 3603 gånger)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
Satans jävla blomflugor
« skrivet: 28 sep-11 kl 22:31 »
Ja ni förstår att jag har en stor låda i vardagsrummet som mina 2 paddor bor i.
Varpå det såklart frodars blomflugor..
Fan..
Jag har köpt sånhär flugdosa, myggljus, provat en massa skumma blandningar ja gogglat på..

Inte fan försvinner fanskapen..

Några tips?

/Fanihelvetet
You want some..Come get some

mig

• Gäst
SV: Satans jävla blomflugor
« Svar #1 skrivet: 03 okt-11 kl 14:06 »
Glas med vatten, vinäger, lite saft och diskmedel. De drunknar. Så har jag hört att de förökar sig i slasken så häll i kokande vatten varje kväll och röj undan frukt och torka bänkar och bord innan du lägger dig. Anticimex rekomenderar t.om maskindiskmedel i det kokande vattnet i slasken...

peppz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 okt-11 kl 14:18 »
det bästa är att sanera ordentligt, vilka myggmedel du än använder och även om du dödar alla flugor så finns det massor av ägg, puppor och larver överallt där det är fuktigt så det kommer kläckas nya redan ett par timmar efter att du dödat alla som lever...

Låt paddornas låda (som jag antar är fuktig) torka ut ordentligt, byt gärna allt bottensubstrat, eller hetta upp alt. sprita det.  låt även blomjorden i blomkrukorna torka upp ordentligt och rensa som sagt bort frukt och annat de kan lägga ägg i. det är fukt de behöver för att leva och överleva så vattenlås, avlopp, blomkrukor, frukt akvarium och dyl måste rensas.

Dom är alltså lätta att döda, men så länge förutsättningarna för äggläggning är bra kommer det ständigt komma nya.

De flesta jag vet som har större amfibier hemma inomhus använder terrarium eller hammarplastlådor med skumplast eller torvmull som man kan släna och skölja ur lätt.
Inte så snyggt, men det är antingen det eller så får du leva med de vidriga flugorna för så länge du har en stor äggläggningslåda i vardagsrummet så kommer det käckas blomflugor :)
Kennel SweetCaileanz

Elisabeth Linnéa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 okt-11 kl 15:34 »
Glas med vatten, vinäger, lite saft och diskmedel. De drunknar. Så har jag hört att de förökar sig i slasken så häll i kokande vatten varje kväll och röj undan frukt och torka bänkar och bord innan du lägger dig. Anticimex rekomenderar t.om maskindiskmedel i det kokande vattnet i slasken...

Använder mig av ovanstående recept, men med sirap istället för saft (två delar vinäger, en del sirap och en droppe diskmedel) fungerar jättebra! Ställer ut ett par olika burkar med blandningen och de små liven går drunkningsdöden till mötes ganska omgående...

kurt

« Svar #4 skrivet: 03 okt-11 kl 15:42 »
Använder mig av ovanstående recept, men med sirap istället för saft (två delar vinäger, en del sirap och en droppe diskmedel) fungerar jättebra! Ställer ut ett par olika burkar med blandningen och de små liven går drunkningsdöden till mötes ganska omgående...

Till att börja med kan man ju konstatera att det inte är fråga om några blomflugor! Blomflugor är stora flugor, nästan i samma storlek som bin! Om det i stället är bananflugor  så fungerar ovanstående recept. Men troligen är det fråga om sorgmyggor, och de är inte alls intresserade av vinäger eller sirap!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomflugor
http://www.blomsterframjandet.se/website1/1.0.1.0/167/1/index.php

Elisabeth Linnéa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 okt-11 kl 17:08 »
Bananflugor då. Måste vara det jag har eftersom jag lyckats med min vinägerblandning :)

urban.o

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 08 feb-16 kl 01:25 »
Akut akut. Jag har nu blomflugor/ sorgmyggor sånna dära svarta. Men till problemet flugorna ska jag försöka få bort:

Men problemet är: jag har som jätte små brunna insekter i blomjord i krukorna.

Inte kan det va sorgmyggornas barn? Vill veta vad de är och hur jag får bukt på det hela.

Tacksam för svar :)
Med vanliga hälsningar  :-*

Vill ju inte att mitt stackars mandarinträd dör  :'(

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #7 skrivet: 08 feb-16 kl 03:46 »
Har ni testat blandningen med vinäger o javad som skrivits i kombination med ljus? Blir som en insekts fälla. Att därtill sanera är nog avgörande om man vill bli av med dem. Låta en glasburk stå med ljus över el under i annars ett mörkt rum.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

urban.o

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 feb-16 kl 16:39 »
Någon som kanske har ett svar på va de brunna insekterna kan vara

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser