Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mosvagga  (läst 8339 gånger)

Hönsmamman

• Södermanland
Mosvagga
« skrivet: 09 sep-07 kl 23:29 »
Min man har varit inne på nätet för att se var man får tag på en mosvagga, då menar jag inte en sådan som de säljer på Coop Forum och liknande affärer, utan en mer gedigen med någon form av trärulle har jag fattat det som. Är det någon som känner till var man kan hitta en?
I dag användes den på Coop inköpta, plast, klen och minimal plats för fruktmassan. Sedan skulle det fyllas på burkar. Vi har ett gäng av äldre modell med glaslock och gummipackning. Som jag minns det kunde dessa gummipackningar köpas i vanliga mataffären när jag var barn (några år sedan nu). Eftersom gummit torkar och behöver bytas emellanåt. Nu hittar jag inte dem heller. Någon som vet något?
IKEA körde med glasburkar här om året, med någon slags plastring, den blev inte lika tät som gummit.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Mosvagga
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 07:32 »
Vår lilla coop-affär säljer gummiringar till konserveringsburkar, men det är kanske ett lokalt initiativ ???

Jag har ingen aning om vart man hittar en mosvagga, men jag skulle också vilja ha en..
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 07:33 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Tamdjuret

Re:Mosvagga och Gummipackningar
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 09:54 »
Angående Gummipackningar /Gummiringar

Jag skrev till Coop och fick svaret att de bytt leverantör av glasburkar som vilka är utan gummiringar.  De ringde och sa att ev. restlager kunde finnas hos någon butik men att de inte visste var. Som plåster på såren skickade de 6 av de nya burkarna.

Skaffaren gav mig rådet att beställa från http://www.kuntze.se/index.asp?SidID=8
se även Skaffarens inlägg http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=1;action=display;threadid=16375;start=msg106054#msg106054

STORT tack till Skaffaren!
Jag vände mig till Kuntzes och efter 10 dagar hade jag 200 ringar
Priset för 707-90, konservring 92 x 109 mm (passar mina surte glasbruk) kostar normalt 14:50 / st inkl. moms.
30 % rabatt vid köp av 25 st eller fler
Pris för 200 st blir 7:80 st

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 10 sep-07 kl 12:00 »
Jag köpte min vagga på second hand för några tior. En gammal rejäl sak i trä och metall.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Clementine

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 20:12 »
jag vet att åhlens har glasburkar med gummiring. men dom burkarna ser ut att va nyare model. dom kanske har vanliga ringar där... nån som vet?
ringar till saftflaskor köpte jag i en affär som har massa vinsatser. tror dom kostade 3 kr st.
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 20:12 av BlackAlex »
Jag har babylonsjukan!

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 sep-07 kl 20:16 »
jag har sett mosvaggor i plast hos coop. :D

Hus-Modern

• Hus-Modern
« Svar #6 skrivet: 26 okt-07 kl 16:16 »
Gummipackningar i flera storlekar finns på www.hus-modern.se

Jag hoppas att ni inte ser detta som otillåten reklam utan en bra upplysning :)
Syltning, saftning och bakning.

Solros42

• Älskar dass och mat utan E-nr
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 20 nov-07 kl 12:22 »
Jag brukar skära bort kärnhus å skal innan jag kokar mos, då kan jag ta mosstampen för potatis och mosa med. Det funkar fint för mig.   Och jag gillar verkligen äppelmos och äpplen för övrigt. Gott skivat på ostmacka.   ;D

Kajsa Kavat

• Värmland
SV: Mosvagga
« Svar #8 skrivet: 30 dec-11 kl 15:18 »
Funkar alldeles utmärkt,även med stavmixer eller elvisp :)

melongurka

• Västergötland
SV: Mosvagga
« Svar #9 skrivet: 30 dec-11 kl 17:57 »
Upplivning av en gammal tråd, härligt. Som sagt, mosvaggor finns att få tag på second hand eller auktioner. De är i trä och kan vara både låga och djupa. Kan du hitta en djup mosvagga med tillhörande benställning kan du känna dig nöjd, jag letar fortfarande. Vad gäller gummiringarna så annonsera. Folk har förråd fulla med gummiringar och oftast får du burkarna på köpet. Jag hade inne en annons i höstas och det ringde folk i tre veckor. Så nu har jag både gummiringar och burkar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser