Det här är min erfarenhet:
1) Ja i väldigt starka samhällen så kan både gallret i botten och flustret täppas igen, då kvävs bina. Jag hade en kupa förra året som gjorde det, det börja brumma i kupan och då var det redan försent att rensa flustret så dom fick in syre och kunde komma ut och skita, bina dog av utsot. Efter den händelsen så brukar jag vara tidig med att rensa flustrerna med kupkniven, jag försöker även vara tidig med att rensa botten, genom att lyfta på kupan och farsan byter botten mot en ren osv.
2) Nej inte genom flustret men genom dåliga galler, fixa det tidigt under säsongen, inte kul att fixa botten i September.
3) Att ställa en skiva framför flustret är bra så att det inte kommer ner snö framför flustret som smälter och sedan bildar is. Jag tror att det är bra om kupan lutar lite framåt så att när snön smälter så rinner den framåt och inte in i kupan där den kan täppa igen. Talgoxar och möss skyddar jag mig inte ifrån med nacka modellen.
Det ska bli intressant att höra andras erfarenheter, personligen tycker jag Nacka kupan är en väldigt bra konstruktion.