LUGN BARA LUGN

Jag tror du pratar om inkar. Ganska ofarliga saker men som kan sätta sig på besvärliga ställen.
Vanligt på yngre djur, Det är ett virus som dom efter ett tag bli imuna mot och därför vanligt på ungdjur. Det visar sig som små eller stora ganska hårda vårtor.
på häst kallas det ofta för fölvårtor eftersom det är vanligt under fölets första 6 levnadsmånader.
En del brukar rycka bort större inkar med de är ganska välförsörjda av blod och en blödande ink är smittsam så jag rekomenderar det inte annat än om inken stör djuret.
De är lite ömma/smärtande så ett föl med ink på mulen kan ibland bli ovilligt att äta och då är det ju ett problem men nötkreatur som är lite tuffare och glupskare brukar inte bekommas nämnvärt om de inte sitter på tokiga ställen.
Ett DÅLIGT ställe är på ögonlockskanten, då kan en stor ink ligga och skava mot ögat och den skrovliga inken kan lätt skada ögat, en sån ink hade jag valt att avlägsna faktiskt...
Vill man behandla ink så är det lämpligt att smörja dem med fet salva tex Helosan från apoteket, är det stora såriga inkar kan man med fördel be sin veterinär att skriva ut "juvertuber" med streptocillin som man då smörjer in inkarna med minst två ggr / dag. dessa tuber går även att använda i ett skadat/rinnigt öga.
Stora inkar som stör och framför allt de inkar som blöder baddar/penslar man med Lotagen (tidigare "nelex"), Även det skrivs ut av veterinären. (INTE TILL INKAR NÄRA ÖGONEN!) även om dom själva kliat sig eller slagit emot så dom råkat riva bort en ink så kan man badda såret med lotagen så stoppar blödningen och såret etsas igen.
Ett annat DÅLIGT ställe för inkar är på juvret. Det är dessvärre lika vanligt på juver och spenar och kan ställa till med trassel där de vållar kon smärta vid mjölkning så hon kan bli svårmjölkad och om det är en ko med kalv kan hon vägra ge kalven di. Dessutom påverkar det mjölkningshygienen eftersom inkar med sin skrovliga yta drar på sig smuts och är svåra att göra ren.
Därtill så sprids smittan till de andra djurens juver av mjölkmaskiner, eller av ammkalvar som ibland diar på flera kor.
Pilllar man på inkar, smörjer in dom eller drar bort dom så är det klokt att använda engångshandskar eller iaf tvätta sig nogggrant och inte behandla fler djur utan att tvätta sig/byta handskar emellan. Allt för att inte riskera att sprida smittan vidare.