Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små vårtor  (läst 8528 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Små vårtor
« skrivet: 04 okt-11 kl 16:21 »
Min kviga född i Mars har fått fullt av vårtliknande saker på och runt mulen. Vad är detta? Jag har även två kor och en tjurkalv men det syns inget på dem. Jag är väldigt orolig och jag får inte tag i veterinären. det kan väl inte vara mul och klövsjuka? Det ser fult ut men hon verkar inte påverkad alls eller dålig på något sätt, äter och beter sig normalt. Åhh typiskt, varför ska man få sådant här?

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Små vårtor
« Svar #1 skrivet: 04 okt-11 kl 16:27 »
har dom ätit något konstigt? exem?
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 okt-11 kl 16:32 »
Nej inte vad jag vet. Det ser ut precis som vårtor.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #3 skrivet: 04 okt-11 kl 16:45 »
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 okt-11 kl 20:31 »
LUGN BARA LUGN      :)    Jag tror du pratar om inkar.   Ganska ofarliga saker men som kan sätta sig på besvärliga ställen.
Vanligt på yngre djur, Det är ett virus som dom efter ett tag bli imuna mot  och därför vanligt på ungdjur. Det visar sig som små eller stora ganska hårda vårtor.

på häst kallas det ofta för fölvårtor eftersom det är vanligt under fölets första 6 levnadsmånader.

En del brukar rycka bort större inkar med de är ganska välförsörjda av blod och en blödande ink är smittsam så jag rekomenderar det inte annat än om inken stör djuret.
De är lite ömma/smärtande så ett föl med ink på mulen kan ibland bli ovilligt att äta och då är det ju ett problem men nötkreatur som är lite tuffare och glupskare brukar inte bekommas nämnvärt om de inte sitter på tokiga ställen.

Ett DÅLIGT ställe är på ögonlockskanten, då kan en stor ink ligga och skava mot ögat och den skrovliga inken kan lätt skada ögat, en sån ink hade jag valt att avlägsna faktiskt...

Vill man behandla ink så är det lämpligt att smörja dem med fet salva tex Helosan från apoteket,  är det stora såriga inkar kan man med fördel be sin veterinär att skriva ut  "juvertuber" med streptocillin som man då smörjer in inkarna med minst två ggr / dag.  dessa tuber går även att använda i ett skadat/rinnigt öga.

Stora inkar som stör och framför allt de inkar som blöder baddar/penslar man med Lotagen (tidigare "nelex"), Även det skrivs ut av veterinären.  (INTE TILL INKAR NÄRA ÖGONEN!) även om dom själva kliat sig eller slagit emot så dom råkat riva bort en ink så kan man badda såret med lotagen så stoppar blödningen och såret etsas igen.

Ett annat DÅLIGT ställe för inkar är på juvret.   Det är dessvärre lika vanligt på juver och spenar och kan ställa till med trassel där de vållar kon smärta vid mjölkning så hon kan bli svårmjölkad och om det är en ko med kalv kan hon vägra ge kalven di.  Dessutom påverkar det mjölkningshygienen eftersom inkar med sin skrovliga yta drar på sig smuts och är svåra att göra ren.
Därtill så sprids smittan till de andra djurens juver av mjölkmaskiner, eller av ammkalvar som ibland diar på flera kor.

Pilllar man på inkar, smörjer in dom eller drar bort dom så är det klokt att använda engångshandskar eller iaf tvätta sig nogggrant och inte behandla fler djur utan att tvätta sig/byta handskar emellan. Allt för att inte riskera att sprida smittan vidare.
« Senast ändrad: 04 okt-11 kl 23:30 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

PSC

• Småland
« Svar #5 skrivet: 17 okt-11 kl 11:45 »
Har en kvigkalv som fick det i vintras. Veterinären sa att det försvinner av sej självt när hon blir större, och det har det gjort. Hon hade inte ont av det, så vi lät det bara va. Hon hade blåsor runt mun o ögon+ en stor ink som satt på kinden. Den stora trillade av nu i somras, o blåsorna har i princip försvunnit nu. Ingen annan har än så länge visat sej smittade, tack o lov. För det ser otäckt ut!
Hoppas det går bra!

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-11 kl 20:20 »
Fick du alltså blåsor runt munnen diagnostiserade som inkar av en veterinär i småland förra vintern?
Och blåsorna har varit kvar till nu?
Kennel SweetCaileanz

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 okt-11 kl 09:21 »
Som peppz skriver så var det inkar eller sarkoider som det också kan kallas. Det är ett parapoxvirus (vårtvirus) som kan förekomma i olika varianter och kan sitta på olika ställen. Veterinären jag pratade med sa att det är helt ofarligt och hon ville inte ens komma ut och titta. Ofta sitter det på spenarna och smittar. Det är inte helt ovanligt att handmjölkare har fått viruset på händerna och har vårtor. Jag undersökte modern till min kviga och mycket riktigt satt där några enstaka på spenarna och hon har då förmodligen smittat kvigan. Jag läste på internet att det även kan vara flugor som för smittan vidare. Det är en väldigt vanlig åkomma och förmodligen har många nötkreatur viruset och det kan bryta ut av olika anledningar.

Veterinären sa att det kan sitta kvar väldigt länge men brukar försvinna så småningom. Det roliga är att det nu redan helt försvunnit på min kviga, så det kan gå fort också. Det bästa av allt är att jag nu åter kan pussa och krama Gråros :-* Tyckte inte det var så lämpligt innan för jag tror inte mannen hade tyckt det varit helt kul om jag haft inkar i hela huvudet :P

PSC hade din kviga blåsor? Då var det nog något annat för inkar är inte blåsor. Det finns ingen vätska i dem utan är fasta vårtor.

Fast det ser hemst ut väljer jag att lägga in en bild på min Gråros. Första bilden är från 6 oktober och andra från i morse (19 okt) så det blossade upp snabbt men försvann efter mindre än två veckor.
« Senast ändrad: 19 okt-11 kl 09:23 av Anette »

William Beebe

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 okt-11 kl 09:28 »
Men vad kul att det gick tillbaka så fort  :)

Kennel SweetCaileanz

PSC

• Småland
« Svar #9 skrivet: 21 okt-11 kl 15:25 »
Hon ser ju jättefin ut nu!
Då var det nog inte samma, för det tog flera månader för min.
Men det ser snarliknande ut.
Provar att lägga in en bild (det svarta är bara jord)
« Senast ändrad: 21 okt-11 kl 15:28 av PSC »

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 okt-11 kl 17:58 »
Det ser väldigt likt ut förutom att de på min ko var mörkare. Men förmodligen var det något liknande. Det finns tydligen lite olika sorters vårtvirus som kan vara ganska lika. Jag har också förstått att det är sällan som de försvinner så snabbt som på min, de brukar finnas kvar en mycket längre period. Skönt att det är borta i alla fall.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser