Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur egen får man egentligen vara i landet sverige?  (läst 6185 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: hur egen får man egentligen vara i landet sverige?
« Svar #20 skrivet: 07 okt-11 kl 12:33 »
Har samma erfarenhet som Kira.

Jag med.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 okt-11 kl 15:29 »
Så ser det ut överallt, men det har ju inte med sophämtning att göra. Metallskrot, glas och gamla spisar får man väll köra till återvinningscentralen i alla fall? Och det mesta skräpet kastades ändå för många år sedan, innan sophämtning infördes och när en helt annan mentalitet rådde.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 07 okt-11 kl 17:24 »
Är egenföretagare och är det ingen annan i hushållet som försörjer så ifrågasätter skatteverket vad du lever på... och upptaxerar eftersom de förutsätter att du tjänar svart.

Jag antar att skatteverkets intresse handlar om att du som egenföretagare har någon slags näringsverksamhet. Deras intresse är gissningsvis inte lika stort om det handlar om någon som är självförsörjande utan att samtidigt ha företagsverksamhet. Är det någon här som har sköntaxerats utan att ha företag?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Jansdotter

• Småland
« Svar #23 skrivet: 08 okt-11 kl 21:20 »
En sak som kan vara lätt att glömma bort är att det en dag kan hända att du inte längre orkar jobba på din lilla gård för att producera det du behöver för att överleva. Då kan det vara bra att ha samlat ihop lite pensionspoäng!
Sedan kan väl jag personligen tycka att om man kan tänka sig att utnyttja det offentliga, t ex sjukvård, polis/ rättsväsende, skola, bibliotek, då bör man även vara beredd att efter förmåga bidra till det systemet. Om man kontemplerar att försörja sig själv genom lantarbete har man förmodligen ganska god arbetsförmåga, och då bör man bidra!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 09 okt-11 kl 00:21 »
Visst kan man vara sjukskriven utan att få in några pengar.
Det är även jag & har så varit i nästan 2 år. Vad min dr anser att jag
inte kan klara av, det håller inte fkassan med om & betalar därmed inte ut ersättning.  >:D
Samma här efter en olyckshändelse. Fkassan godkänner bla inte diagnosen diskbråck mer än tio dagar, oavsett vad röntgenbilder och operationsläkare säger. En gång ringde de och kollade upp mig när jag låg på akuten. Pinsamt för dom, men det ville de inte erkänna.

Skönstaxerad har jag blivit också några gånger. Deras jurister gav mig dessutom felaktiga råd angående överklagan och dagarna före julafton snodde de 57TUSEN kronor av mig som jag tänkte ha till att reparera tänderna med ... F**  Ett fall för Europadomstolen egentligen, men jag vet inte hur man gör och jag har inte råd med någon advokat heller. De fråntog mig mitt svenska medborgarskap samtidigt.
« Senast ändrad: 09 okt-11 kl 00:25 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

johan smith

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 09 okt-11 kl 14:34 »
jag vill att sverige ska vara helt självförsörjande på livsmedel och så ska de som vill ha egna husbehovs djur få ha det. men det kostar så förbannat med all byråkrati. särsskillt för de företagare som lever på sitt jordbruk... men jag tycker verkligen att allt ska förenklas hårt...

Hej, har funderat en ganska lång tid nu på hur pass självständigt/självförsörjande kan man egentligen leva i landet sverige?

Haft drömmen om att bo nära skogen och långt ifrån grannar men jag undrar om det ens är möjligt?

Jag anar att det finns en liknande tråd någonstans. Samt jag är lite osäker på om jag ställer frågorna på rätt plats i forumet.
dränga jäveln har talat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser