Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, en ruvhöna! Vad göra?  (läst 1380 gånger)

Stadshönan

• Uppland
Hjälp, en ruvhöna! Vad göra?
« skrivet: 13 okt-11 kl 13:42 »
Av våra höns, fem unghöns, har tre börjat värpa. Tjejen som var först har nu lagt ägg i 7 veckor. Nu har non bestämt sig för att ruva. Och det gör hon, dag som natt ligger hon platt i redet. Hon lägger troget ett ägg om dagen (som jag plockar bort). Eftersom vi inte har tupp är ruvandet fruktlöst.

Känns som ett riktigt problem: Dels tycker jag synd om henne som inte är ute och roar sig som de andra hönsen. Dels ockuperar hon det ena av de två redena, så nu finns det endast ett enda rede över till de övriga hönsen.  Dessutom fruktar jag att höna nr 2 har funderingar åt samma håll  :(. Då blir alla reden upptagna!!

Fråga till er där ute med mer erfarenhet än jag (dvs de flesta!):
1) Finns det något jag kan göra för att intressera henne för annat än ruvandet?
2) Om inte, hur länge kan man tro att honligger? Resten av livet?  Eller en vecka???

Suck!

petra 08

• Södermanland
SV: Hjälp, en ruvhöna! Vad göra?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-11 kl 13:46 »
Hej
Du kan prova att ta ut henne, stäng för redena eller hela huset på dagtid.( ställ ut maten och vattnet ;) )
En del hönor ruvar och ruvar och ruvar tills det kommer smått, jag har en som inte fixar att ta hand om kycklingar men gärna vill ruva hela tiden..
I värsta fall kanske du kan få tag ett ett ägg eller två som hon kan få.
MVH Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

flax

• Halland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-11 kl 14:33 »
Ja, stör henne så mycket som möjligt. Dom brukar tröttna då. Stäng för, eller lyft ut henne med jämna mellanrum.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 okt-11 kl 14:38 »
...eller hör av dig hit och kom och hämta några ägg så hon får ruva :-) har du något roligt att byta med, så är det roligt annars kan du få sex ägg som troligen är befruktade.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Stadshönan

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 13 okt-11 kl 20:02 »
...eller hör av dig hit och kom och hämta några ägg så hon får ruva :-) har du något roligt att byta med, så är det roligt annars kan du få sex ägg som troligen är befruktade.
Tack! Ett mycket trevligt förslag, Igelavw! Men vi bor ganska centralt och har måst ansöka om tillstånd att ha höns här. Det fick vi, för fem höns men ingen tupp. Hönshuset på 4 kvm känns lagom för de fem under vintern. Kanske, kanske vi vågar oss på en l i t e n kull i vår  o:)   

nico75

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 okt-11 kl 20:24 »
Jag hade en höna som ruvade igjäl sig. Jag tog bort äggen för hon inte ruva sen lät jag henne ruva ,hon låg för länge

Ingrid68

• -
« Svar #6 skrivet: 15 okt-11 kl 15:26 »
Fast du behöver nog inte oroa dig att redena blir upptagna för de andra hittar nog på råd.
De flesta klättrar in till den ena ruvhönan och lägger ägg hos henne.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser